4link eller ombyggnad av 240 orginal bakvagn

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

norrback skrev:den gul/svarta 740:in har inte fyrlink å inte heller ombyggd orginal bakvagn. han har ladderbars (nästan alla promod dragstrar kör med ladders), detta är det bästa man kan ha inom raktfram-åka, men denna upphängning kan man inte köra i kurvor med.

watlänk är helt onödigt att bygga på en streetracer eller gat bil, watten är bra om man har en rallybil med extremt lång fjäderväg, men på en gat eller stripp bil märker du ingen skillnad
varför är inte "stege" bra om man ska svänga?
jag hade själv tänkt att satsa på det, men inte om det försämmrar väghållningen avsevärt.
kan tänka mig att fenomenet med att chassit lyfter när man drar på inte är bra vid kurvtagning, men kan du specifiera lite mera exakt vad som händer i kurvor med stege?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nej, det kan jag faktist inte. har bara läst det i nån tidning, tror det var just den här bilsport med gula 745:an.

Men en sak är säker bakaxeln slipper inte å vrida sig alls med ladderbars som den gör med 4link

ta å fråga av TTR Jompa på TPC han vet nog.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

norrback skrev:nej, det kan jag faktist inte. har bara läst det i nån tidning, tror det var just den här bilsport med gula 745:an.

Men en sak är säker bakaxeln slipper inte å vrida sig alls med ladderbars som den gör med 4link

ta å fråga av TTR Jompa på TPC han vet nog.
Ok, jag får väl helt enkelt fråga fnatte näst jag träffar honom, men helt obrukbart är det inte, för han använder bilen precis som alla andra, är med på streetrace och kör till stan för att ta sig en korv osv. Så visst går det att använda.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

som jag förstått detta med stegar(ladderbars) så blir väl i stort sett hela bakaxeln med stegar en mer eller mindre stum kränghämmare....tycker det borde uppstå sprickor om man åker mkt så??? :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en fråga till norrback:
1.31 60ft
vilken repa har du tagit den infon från?? ett flertal eller en enda? isåfall vilken bana?
är lite skeptisk till tiden med tanke på hur den bilen går har själv sett den köra.. kanske fel på tidtagning? vet du om flera bilar som gjort liknande ingrepp med upphängningen och vad dom fått för resultat?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

martin med den gul/svarta 745:an kör 1,4s 60 fötter.
0-100 på under 3 sekunder.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, men ja menade den orangea LGP 244an, 1,31 låter väl lågt :roll:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

minns inte var jag sett det, kan nog ha fel... vad hade han för 60ft i mantorp ifojl?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

skrev till LG nu, får se vad han säger om saken..
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej
Pitebo skrev:som jag förstått detta med stegar(ladderbars) så blir väl i stort sett hela bakaxeln med stegar en mer eller mindre stum kränghämmare....tycker det borde uppstå sprickor om man åker mkt så??? :roll:
Precis, det spricker om det är för klent, är det tillräckligt stadigt får man skumma vägegenskaper (i vanliga fall enorm och plötslig överstyrning när bakvagnen tappar greppet i kurvor).

Edit: Förresten så ska man tänka på att man kan få liknande fenomen i en felbyggd 4-länk. Det är sällan lika allvarligt men det kan ge problem - speciellt om man använder hårda bussningar (typ nylon) istället för mjukare gummibussningar eller ledlager (uniballs).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

väntar fortf på svar, en ny fråga nu dock:
har för mig jag läste att panhardstaget skall vara så långt som möjligt, och jämför jag ett från 140 & ett från 240 så får jag det till att det från 140 ser bra mycke bättre ut... har dock för mig jag även läste att det från 140 var för kort.. nån som kan bekräfta detta eller sett samma sak?
isåfall undrar jag hur långt man ska förlänga det.. ska ut ta bilder på stagen sen så får ni själva se ni som inte exakt vet hur dom ser ut..
(ska ju köra med 1030/1031 axel men kan ju svetsa dit nya fästen för panhard)
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Anledningen till att panhardstaget ska vara långt är ganska självklart om man täner en stund, eller ritar upp det om man inte kan se det framför sig.

ett långt stag gör att bakaxeln inte flyttar sig så mycket i sidled när det föädrar mycket.
medans ett kort stag innebär att bakaxeln flyttar sig mycket mera i sidled i förhållande till samma fjädringsväg.

svårt att förklara, men om du skissar upp det och tittar på det lite så blir det självklart,
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo det förstår jag men då är alltså 140 staget bättre än 240 staget, varför har ja då för mig jag läst att 140 staget var dåligt någonstans, har för mig det var på detta forum har letat runt men kan inte hitta det nu..
sedan kan man ju förlänga det ytterligare, men det finns alltså inga nackdelar med långt stag jämfört med kort? väghållningsmässiga eller så
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

men man kan ju inte bara förlänga staget, då kommer man ju ena hjulen komma utanför hjulhuset till slut.

det man får gära är ju att flytta uppfästningarna med.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja självklart får man flytta infästningen det får ja väll hur ja än gör om ja ska ha dit 140 staget på en 1030 axel? :!:
Skriv svar