Corvette-multilink-bakaxel eller diffad 960 multilink?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Corvette-multilink-bakaxel eller diffad 960 multilink?

Inlägg av marmander »

Jag funderar för fullt på vad jag skall ha för bakvagn på 164:an, det är ju så jävla svårt att få tag i en lös diff till M31, om man inte köper en ny för 6500kr.

Jag har hittat en komplett corvette-bakvagn från en c4.

Jag måste dock korta den en aning, den var kortad 10cm och jag behöver korta den ca 10 cm till.
Jag får säkert dit den på ngt sätt, men nu hittade jag en diffad 960 multilinkbakaxel.. den kanske är smidigare att passa in?

Håller 960-axlarna bra?hur breda är dom? vad sitter det för diff i ? (slungdiff?)

Håller corvetteprylarna? (borde ju göra det med tanke på org.vridet!)

Jag har varit under en c4 och mätt en del, det blir lite pill, men det ska gå, frågan är bara om det är bra grejer! jag vill ha en sprängsäker drivlina!

Jag vet att det inte blir riktigt lika bra bett med delad axel, men det borde gå lösa med lite inställningar.. Bilen är ju knappast en renodlad 402-metersbil.

Frågan är sedan om man skall köra med corvette-kardan eller om det duger med volvoprylarna?

Priset var 5000kr för hela bakvagnen...

Tacksam för snabba svar!

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

C 4

Inlägg av AFFE »

C 4 an håller garanterat bättre Än 960 klumpen + att det finns ett större ut bud av utväxlingar + att din diff förmodligen är diffad org ett stort + är priset den kostar lätt 10 lappar Jag tror att det är lika klurit att sätta dit oberoende vilken axel du väljer
Jag personligen skulle sätta dit C 4 axeln
Mvh AFFE :lol:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

960-axeln har slungdiff. Det är 150cm spårvidd, mellan anliggningsytorna för fälgarna vet jag inte.

Jag kan tänka mig att uppbyggnaden är ungefär den samma på båda axlarna? Tvärställd bladfjäder, helt i Alu. osv.

En svaghet på volvos multilink är att stagen relativt lätt kan bli krokiga om man sladdar in i en trotoarkant, dvs belastningar i sidled.
Axel Wall
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

C 4

Inlägg av AFFE »

Kom på en grej till med C4 axeln den har förmodligen 2,73 el liknande i utväxling det är kanske lite lågt beroande på vad du åker med för låda
Mvh AFFE :roll:
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

frågan är hur C4-axeln fungerar när den är kortad 20 cm .. jag tycker det låter mkt, men det kanske det inte är? :?:
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

C 4

Inlägg av AFFE »

Så länge inte drivknuts vinklarna blir för stora så ska det funka dom åker med den axeln på roddar bla vet jag en 36 ford med en sån på å den e ungefär lika bred som en volvo
En grej angående kardan e att Chevas lilla knut kors har samma dimension som volvos stora knutkors dom sitter på bla Camaro Nova
det ar ett alternativ . Ett annat e att ta en cheva kardan kapa den lika
lika lång som bakre biten på volvo kardan kapa loss den biten som håller
knuten svarva en pass hylsa svetsa den på volvo biten stick sen i den i cheva röret svetsa i hop Var bara noga att knutarna kommer lika som dom satt från början . Hoppas du förstår vad jag menar du kan annars ringa 0702113778
Mvh AFFE :lol: :lol:
Senast redigerad av AFFE den tis mar 08, 2005 11:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hmm, jo det lutar ju åt c4-axeln, den har 157cm mellan anliggningsytorna org. och denna är kortad till 147cm. Jag kommer behöva korta den iaf 90mm för att få 141.5cm mellan anliggningsytorna eftersom jag tänkt bygga spacerplattor för att få "rätt" bultcirkel.

Det kommer nog inte bli några problem att korta axeln så mkt, jag ska inte ha speciellt mkt fjädringsväg.
man ka lätt anpassa fjäderns hårdhet och axelvinklarna eftersom det bara sitter som ett stag mellan spindeln och fjädern. Man kan kanske tom bygga som en vantskruv så att man lätt kan justera inspänningen :)
Om man sedan gör de undre bärarmarna justerbara, så kan man ju "optimera" för både bana och strip.

JAg köper väl axeln, så får jag väl sälja den i värsta fall.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Vad de gäller 960 multilink så finns både slungdiff och drevdiff tror jag de är. Slungdiffen funkar väl bara upp till 40km men den jag har är alltid diffad. Dess hållbarhet är tyvärr inte den bästa och gissningsvis ganska dyr att repa.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar