Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 1:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 18, 2009 1:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Inlägg: 349
Ort: Braås (växjö)
Verktyg som behövs
12mm hylsa med förlängare
12mm blocknyckel
14mm blocknyckel
Små - mejslar
Hammre
Dorn
Magnet.
Låsrings tång
Avdragare
Packning på tub
Svets
Avfettning rekomenderar bromsrengöring

Först får du plocka ner din m90 låda.
Sen letar du upp en ren plats.
Bild
Sen lossar du bulten som satt i detta hålet (14)
Bild
Sen plockar du fram magneten och fiskar ur fjädern och kulan.
Efter de lossar du skydet till sprinten och bankar ur den och drar upp armen
Bild
Sen lossar du alla skruvar runt kåpan (12) kan få banka lite för de ska släppa.
Bild
Och då borde de se ut så här
Bild
Nu börjar de roliga :P
Memorera hur allt sitter och lägg upp de i ordning.
Plocka den lagret och synkringen
Bild
Då ser de ut så här.
Bild
Plocka den de 3 medbringarna memorera hur dessa sitter.
Bild
Lossa de två bultarna (12) till växelföraren så långt de går utan gänga ur
Bild
Lirka sedan av den
Bild
Banka sedan ut denna sprinten.
Bild
Dra sedan upp stången
Bild
Då borde de se ut så här :)
Bild
Nu ska du lirka upp drevet kan va lite pilligt
Bild
Sen ska detta drevet av plocka den låsringen
Bild
De drevet måste pressas den ha tålamod med avdragaren.
Om avdragarn inte kommer in redigt slipa ner undersidan på den lite då.
Va försiktig med synkringen också.
Bild
Bild
Nu har du lyckats få bort drevet så ser de ut så här
Bild
Lyft sedan av synkringen och drevet
Bild
Plocka sedan bort lagret.
Bild
Bild
Sen avfetta runt stoppringen på bilden är min redan svetsad.
Sen försök lägga någon trasa runt stoppringen pga avfettning brinner bra och de vill vi inte.
Svetsa mellan drevkuggarna och ringen runt om hela.
Bild
Sen kör du ner magneten och försöker rensa väck så mkt skit som möjligt.
Efter de tappar du ut oljan sen avfetta igen sen häller ut de avlägsna eventuella svets rester.
Sen är de bara montera ihop de baklänges.
Jag tar inte ansvar för ngt som skulle gå fel.
Mvh __MackEE__


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 18, 2009 2:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Inlägg: 287
Ort: Norrköping
sånt här gillar jag som aldrig har skruvat isär en låda.
TUMMEN UPP!

_________________
www.projekteffekt.nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 18, 2009 3:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 17, 2008 7:45 pm
Inlägg: 164
Kanon guidé!

Tackar så mycket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 29, 2009 9:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Grymt..
Denna borde ligga i nån FAQ :)

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 10:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6097
Ort: Linköping
Bra initiativ :thumbright:
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 30, 2009 6:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Inlägg: 349
Ort: Braås (växjö)
j björk skrev:
Bra initiativ :thumbright:
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.

jo de är sant som du säger . men sköljde min flera ggr och blåste av så det mesta åkte den sen kan man ju byta oljan efter några mil magneten i lådan fångar nog upp de sista :P
Ang plocka ur allt så har ja ingen aning men tror inte de är så svårt.
Tack för resten av kommentarerna kanske borde få klister ?
Undrar om jag ska göra en liknande guide hur man monterar en aussie locker då dom man får med är ju inte spec bra :p


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 6:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Inlägg: 1104
Liten video från min guide til M90 svetsning

http://www.youtube.com/watch?v=iirsEona2lA

_________________
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 10, 2009 6:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis sep 08, 2009 4:11 pm
Inlägg: 14
duktigt! :thumbright:

jag var inte framgångsrik av svetsning min M90... :doh:

(ursäkt för stavfelen)

_________________
1991 240 Turbo projekt M90H E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 30, 2009 8:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Inlägg: 349
Ort: Braås (växjö)
En lite uppdate :p slipade ju ner min svets för de absolut inte skulle gå i och rengjorde flera ggr öppnade lådan plockar ur magneten och ser detta :p
Ett järn kors :lol:
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 30, 2009 8:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons apr 16, 2008 5:04 pm
Inlägg: 236
Ort: jönköping
__Mackee__ skrev:
j björk skrev:
Bra initiativ :thumbright:
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.

jo de är sant som du säger . men sköljde min flera ggr och blåste av så det mesta åkte den sen kan man ju byta oljan efter några mil magneten i lådan fångar nog upp de sista :P
Ang plocka ur allt så har ja ingen aning men tror inte de är så svårt.
Tack för resten av kommentarerna kanske borde få klister ?
Undrar om jag ska göra en liknande guide hur man monterar en aussie locker då dom man får med är ju inte spec bra :p



de e inte speciellt jobbig eller inte ens svårt att plocka ut axlarna dock vill ja ge varningen finger då de väldigt lätt o skära sig på kuggarna de blir fina små snitt typ som rakblad :doh:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: ...
InläggPostat: ons dec 02, 2009 12:22 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons dec 02, 2009 12:14 pm
Inlägg: 6
Ort: Örebro
Rev isär en M90 för första gången igår och svetsa, följde det stom stod här, och kan bara säga att detta är guld värt ifall man aldrig haft isär en förut, förklarar precis hur man ska göra. Tack så mycket för hjälpen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 08, 2012 4:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons dec 22, 2004 5:21 pm
Inlägg: 30
Jag hade problem med att få bort låsringen till första drevet, den satt fast i själva spåret men till slut så gick den att lirka av. Drevet har jag inte lyckats med alls, ska köpa mig en mindre avdragare som jag kan slipa lite på.

1. Exakt vad är det som ska svetsas? Låsringen ser ut att vara av mässing och borde inte gå att svetsa i.

2. Ska man lägga ringen så nära lagret som möjligt när man svetsar?

3. Gör det något att svetsfogen sticker ut utanför ringen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 08, 2012 6:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1067
Är man lite jävlig och har en svets med ett litet slangpaket med handtag/munstycke så går det att svetsa det på plats.
Så har jag gjort på 3st m90 lådor nu :thumbright:

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 16, 2012 12:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
om ni på insidan av sprängkåpan lossar 3 bultar som håller fast tätningen på ingående axel så har ni en låsring innanför den, efter de är de bara 2bult kvar som ni behöver lossa för att tömma lådan på samtliga detaljer :) då ser de ut såhär. de går fortare och då kan ni rengöra allting ordentligt.


Bild

Bild


exempel på hur mycke skit de kan sitta i synkhylsorna som greppar över synkringarna...


Bild

Bild

man kan även kolla efter tex sånna här missöden på växelkulissen

Bild

eller om axeln har spruckit på andra sidan om stoppringen

Bild

eller om man tex totalt skrotat en låda å fått ytan synkringen till 5ans växel greppa på att spricka på 10 ställen..

Bild



lite samhall varning över hur mycke som gick åt i den lådan dock :P

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2012 9:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Inlägg: 242
Ort: tierp nästan
Tycker den lådan ser kraftig ut! vad är den svaga länken? är det lika låda på rwd volvos?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010