Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 2:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 15, 2012 10:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Folk som växlar för fort eller taskigt :p
Dom flesta med orginal bilar som skrotar dessa lådor tror jag gör de för dom växlar fel och Momentet i ett svänghjul som väger 14.8kg + ca 8 kg koppling som varvar X000rpm drar nog sönder de mesta...
efter att jag bytte till svarvat svänghjul + sinter körde jag aldrig sönder lådan pga växlingar eller effekten (370hk/520nm)... de är alltid handhavande fel skulle jag tro ihop med gammal olja, höga miltal osv.

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 2:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2049
Ort: Luleå
Kör m90 i min bil nu : ) väger 1530kg+ fulltankad så den är inte lätt.

~~620-630nm still going strong.


Har inte märkt något slitage i form av mer oljud i lådan efter ca 800 mil med denna effekten : )

men då ör jag ju som folk utan ultrasuper karatesparkar på spaken :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 3:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1069
jag avverkade endast 2 m90 lådor på min 940 på 4årtyp.

första lådan gick synkringarna så dom byttes, fungerade ett bra tag sedan hände det nåt, gick knappt att växla tillslut så bytte ut den mot en annan m90...och den vart jag inte snäll vid, lättat svänghjul med sinter och karateväxlingar på strippen samt drifting.
höll nog 1år med 625wnm. rasade på mantorp i sommras, hade ingen hydraulisk handbroms så fick låsa upp bakhjulen inför varje sväng i högre hastigheter. efter några varv försvann 3:an o 2 varv senare rasade skiten totalt :thumbright:

växlar man bara lite snällare och ge fan i att våld ta lådan så håller dom. men då gäller det som Xuri säger, ha lätta svänghjul samt en lådan som inte har 45k på nacken :hihi:

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 4:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Inlägg: 242
Ort: tierp nästan
har aldrig sett nån framhjulsdriven bil rasa lådor.... det kanske inte är lika saker invändigt som fwd lådorna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 5:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1069
jag tog medbringarna samt synkringar,nållager ifrån en m56 till min m90 har jag för mig.

vad som mer skiljer invändigt vetifan

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 7:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Inlägg: 242
Ort: tierp nästan
ok

dreven såg feta ut..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 7:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
både m56 å M90 är mig veterligen getrag å tror inte de skiljer nämnvärt mycke invändigt i dom.
Saabs lådor är väl lite veka axlar på, dom rasar ju hyffsat ofta.

annars är de väl hyffsat vanligt att man rasar diffen på volvo lådornar om man ligger å enhjuspekar med dom. Med en quaife diff så klarar volvos Fwd lådor ruggigt mycke kräm :)

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 7:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
ahberg skrev:
jag avverkade endast 2 m90 lådor på min 940 på 4årtyp.

första lådan gick synkringarna så dom byttes, fungerade ett bra tag sedan hände det nåt, gick knappt att växla tillslut så bytte ut den mot en annan m90...och den vart jag inte snäll vid, lättat svänghjul med sinter och karateväxlingar på strippen samt drifting.
höll nog 1år med 625wnm. rasade på mantorp i sommras, hade ingen hydraulisk handbroms så fick låsa upp bakhjulen inför varje sväng i högre hastigheter. efter några varv försvann 3:an o 2 varv senare rasade skiten totalt :thumbright:

växlar man bara lite snällare och ge fan i att våld ta lådan så håller dom. men då gäller det som Xuri säger, ha lätta svänghjul samt en lådan som inte har 45k på nacken :hihi:


Man kan vålda ordentligt när man växlar men då gäller de att man har bytt slangarna mellan slav/huvudcylinder samt att man har bra grejer och de hinner koppla ur. tror många kör med halvtaskiga slangar (över 20 000mil) på nacken ihop med halvtaskig koppling å försöker karateväxla.. Jag upplevde att jag kunde växla fortare å bättre när jag bytte ut gummibussningen i spakstället/lådan mot en plastbussning.
Jag har slitit sönder kulissen på 2 lådor... men med ny koppling osv så lykades jag inte längre göra de :)

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2012 7:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1069
jag satte ett kopparrör till slavcylindern sedan ny olja till m90 med ett stabilit spakställ.
tror lådan hade hållt på mantorp om jag inte hade låst up bakhjulen hela tiden, det tar mkt stryk när man gör så :doh:

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 15, 2015 2:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Inlägg: 213
Ort: Mariestad
up


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 25, 2015 9:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Inlägg: 393
Ort: Ljungby
Om man har en M90L2 det ska ju vara förstärkt från början, är det lönt att riva ner och svetsa?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 25, 2015 11:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
Karlsson i så fall hr du nog bara den nyare lådan med me dubbla synkringar på trean, den ger sig lika lätt... Så svetsa du å se till å koppla ordentligt när 3an ska i. dubbelsynken är lite klen.
Man kan förutom stoppningen även skrota 3ans drev då :/

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 25, 2015 12:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Inlägg: 393
Ort: Ljungby
Okej tack för snabbt svar, då river jag ner o svetsa den direkt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 02, 2016 8:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Inlägg: 213
Ort: Mariestad
Toppen beskrivning :thumbright:
Är klar med min låda nu.
Hade ett huvudbryl bara med en låsring som smög med i högen av delar till lådan, jobbigt med delar över :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 27, 2017 2:03 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 26, 2015 3:58 pm
Inlägg: 2
Jag har problem att få ihop lådan efter svetsning. Som jag förstår det är det packningssilikonet som kommer styra schimsningen av lådan.
När jag drar ihop den så blir den stum, har kommit fram till att det är den övre synckringen som låser då den är koniskt. Tar jag bort den så snurrar lådan jättefint.

Någon som varit med om något liknande? Eller är min packning på tub för tunn?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010