Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
Postat: tis aug 18, 2009 1:11 pm
Verktyg som behövs
12mm hylsa med förlängare
12mm blocknyckel
14mm blocknyckel
Små - mejslar
Hammre
Dorn
Magnet.
Låsrings tång
Avdragare
Packning på tub
Svets
Avfettning rekomenderar bromsrengöring
Först får du plocka ner din m90 låda.
Sen letar du upp en ren plats.
Sen lossar du bulten som satt i detta hålet (14)
Sen plockar du fram magneten och fiskar ur fjädern och kulan.
Efter de lossar du skydet till sprinten och bankar ur den och drar upp armen
Sen lossar du alla skruvar runt kåpan (12) kan få banka lite för de ska släppa.
Och då borde de se ut så här
Nu börjar de roliga
Memorera hur allt sitter och lägg upp de i ordning.
Plocka den lagret och synkringen
Då ser de ut så här.
Plocka den de 3 medbringarna memorera hur dessa sitter.
Lossa de två bultarna (12) till växelföraren så långt de går utan gänga ur
Lirka sedan av den
Banka sedan ut denna sprinten.
Dra sedan upp stången
Då borde de se ut så här
Nu ska du lirka upp drevet kan va lite pilligt
Sen ska detta drevet av plocka den låsringen
De drevet måste pressas den ha tålamod med avdragaren.
Om avdragarn inte kommer in redigt slipa ner undersidan på den lite då.
Va försiktig med synkringen också.
Nu har du lyckats få bort drevet så ser de ut så här
Lyft sedan av synkringen och drevet
Plocka sedan bort lagret.
Sen avfetta runt stoppringen på bilden är min redan svetsad.
Sen försök lägga någon trasa runt stoppringen pga avfettning brinner bra och de vill vi inte.
Svetsa mellan drevkuggarna och ringen runt om hela.
Sen kör du ner magneten och försöker rensa väck så mkt skit som möjligt.
Efter de tappar du ut oljan sen avfetta igen sen häller ut de avlägsna eventuella svets rester.
Sen är de bara montera ihop de baklänges.
Jag tar inte ansvar för ngt som skulle gå fel.
Mvh __MackEE__
12mm hylsa med förlängare
12mm blocknyckel
14mm blocknyckel
Små - mejslar
Hammre
Dorn
Magnet.
Låsrings tång
Avdragare
Packning på tub
Svets
Avfettning rekomenderar bromsrengöring
Först får du plocka ner din m90 låda.
Sen letar du upp en ren plats.
Sen lossar du bulten som satt i detta hålet (14)
Sen plockar du fram magneten och fiskar ur fjädern och kulan.
Efter de lossar du skydet till sprinten och bankar ur den och drar upp armen
Sen lossar du alla skruvar runt kåpan (12) kan få banka lite för de ska släppa.
Och då borde de se ut så här
Nu börjar de roliga
Memorera hur allt sitter och lägg upp de i ordning.
Plocka den lagret och synkringen
Då ser de ut så här.
Plocka den de 3 medbringarna memorera hur dessa sitter.
Lossa de två bultarna (12) till växelföraren så långt de går utan gänga ur
Lirka sedan av den
Banka sedan ut denna sprinten.
Dra sedan upp stången
Då borde de se ut så här
Nu ska du lirka upp drevet kan va lite pilligt
Sen ska detta drevet av plocka den låsringen
De drevet måste pressas den ha tålamod med avdragaren.
Om avdragarn inte kommer in redigt slipa ner undersidan på den lite då.
Va försiktig med synkringen också.
Nu har du lyckats få bort drevet så ser de ut så här
Lyft sedan av synkringen och drevet
Plocka sedan bort lagret.
Sen avfetta runt stoppringen på bilden är min redan svetsad.
Sen försök lägga någon trasa runt stoppringen pga avfettning brinner bra och de vill vi inte.
Svetsa mellan drevkuggarna och ringen runt om hela.
Sen kör du ner magneten och försöker rensa väck så mkt skit som möjligt.
Efter de tappar du ut oljan sen avfetta igen sen häller ut de avlägsna eventuella svets rester.
Sen är de bara montera ihop de baklänges.
Jag tar inte ansvar för ngt som skulle gå fel.
Mvh __MackEE__