Sida 2 av 3

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: mån okt 15, 2012 10:59 pm
av Xuri
Folk som växlar för fort eller taskigt :p
Dom flesta med orginal bilar som skrotar dessa lådor tror jag gör de för dom växlar fel och Momentet i ett svänghjul som väger 14.8kg + ca 8 kg koppling som varvar X000rpm drar nog sönder de mesta...
efter att jag bytte till svarvat svänghjul + sinter körde jag aldrig sönder lådan pga växlingar eller effekten (370hk/520nm)... de är alltid handhavande fel skulle jag tro ihop med gammal olja, höga miltal osv.

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 2:54 am
av Robert Markström
Kör m90 i min bil nu : ) väger 1530kg+ fulltankad så den är inte lätt.

~~620-630nm still going strong.


Har inte märkt något slitage i form av mer oljud i lådan efter ca 800 mil med denna effekten : )

men då ör jag ju som folk utan ultrasuper karatesparkar på spaken :hihi:

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 3:34 pm
av ahberg
jag avverkade endast 2 m90 lådor på min 940 på 4årtyp.

första lådan gick synkringarna så dom byttes, fungerade ett bra tag sedan hände det nåt, gick knappt att växla tillslut så bytte ut den mot en annan m90...och den vart jag inte snäll vid, lättat svänghjul med sinter och karateväxlingar på strippen samt drifting.
höll nog 1år med 625wnm. rasade på mantorp i sommras, hade ingen hydraulisk handbroms så fick låsa upp bakhjulen inför varje sväng i högre hastigheter. efter några varv försvann 3:an o 2 varv senare rasade skiten totalt :thumbright:

växlar man bara lite snällare och ge fan i att våld ta lådan så håller dom. men då gäller det som Xuri säger, ha lätta svänghjul samt en lådan som inte har 45k på nacken :hihi:

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 4:55 pm
av nicke b
har aldrig sett nån framhjulsdriven bil rasa lådor.... det kanske inte är lika saker invändigt som fwd lådorna?

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 5:04 pm
av ahberg
jag tog medbringarna samt synkringar,nållager ifrån en m56 till min m90 har jag för mig.

vad som mer skiljer invändigt vetifan

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 7:21 pm
av nicke b
ok

dreven såg feta ut..

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 7:29 pm
av Xuri
både m56 å M90 är mig veterligen getrag å tror inte de skiljer nämnvärt mycke invändigt i dom.
Saabs lådor är väl lite veka axlar på, dom rasar ju hyffsat ofta.

annars är de väl hyffsat vanligt att man rasar diffen på volvo lådornar om man ligger å enhjuspekar med dom. Med en quaife diff så klarar volvos Fwd lådor ruggigt mycke kräm :)

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 7:34 pm
av Xuri
ahberg skrev:jag avverkade endast 2 m90 lådor på min 940 på 4årtyp.

första lådan gick synkringarna så dom byttes, fungerade ett bra tag sedan hände det nåt, gick knappt att växla tillslut så bytte ut den mot en annan m90...och den vart jag inte snäll vid, lättat svänghjul med sinter och karateväxlingar på strippen samt drifting.
höll nog 1år med 625wnm. rasade på mantorp i sommras, hade ingen hydraulisk handbroms så fick låsa upp bakhjulen inför varje sväng i högre hastigheter. efter några varv försvann 3:an o 2 varv senare rasade skiten totalt :thumbright:

växlar man bara lite snällare och ge fan i att våld ta lådan så håller dom. men då gäller det som Xuri säger, ha lätta svänghjul samt en lådan som inte har 45k på nacken :hihi:
Man kan vålda ordentligt när man växlar men då gäller de att man har bytt slangarna mellan slav/huvudcylinder samt att man har bra grejer och de hinner koppla ur. tror många kör med halvtaskiga slangar (över 20 000mil) på nacken ihop med halvtaskig koppling å försöker karateväxla.. Jag upplevde att jag kunde växla fortare å bättre när jag bytte ut gummibussningen i spakstället/lådan mot en plastbussning.
Jag har slitit sönder kulissen på 2 lådor... men med ny koppling osv så lykades jag inte längre göra de :)

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tis okt 16, 2012 7:42 pm
av ahberg
jag satte ett kopparrör till slavcylindern sedan ny olja till m90 med ett stabilit spakställ.
tror lådan hade hållt på mantorp om jag inte hade låst up bakhjulen hela tiden, det tar mkt stryk när man gör så :doh:

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: tor okt 15, 2015 2:01 pm
av troy240
up

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: sön okt 25, 2015 9:12 am
av karlsson_6
Om man har en M90L2 det ska ju vara förstärkt från början, är det lönt att riva ner och svetsa?

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: sön okt 25, 2015 11:20 am
av Xuri
Karlsson i så fall hr du nog bara den nyare lådan med me dubbla synkringar på trean, den ger sig lika lätt... Så svetsa du å se till å koppla ordentligt när 3an ska i. dubbelsynken är lite klen.
Man kan förutom stoppningen även skrota 3ans drev då :/

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: sön okt 25, 2015 12:20 pm
av karlsson_6
Okej tack för snabbt svar, då river jag ner o svetsa den direkt

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: lör jan 02, 2016 8:52 pm
av troy240
Toppen beskrivning :thumbright:
Är klar med min låda nu.
Hade ett huvudbryl bara med en låsring som smög med i högen av delar till lådan, jobbigt med delar över :doh:

Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90

Postat: mån feb 27, 2017 2:03 pm
av haegga
Jag har problem att få ihop lådan efter svetsning. Som jag förstår det är det packningssilikonet som kommer styra schimsningen av lådan.
När jag drar ihop den så blir den stum, har kommit fram till att det är den övre synckringen som låser då den är koniskt. Tar jag bort den så snurrar lådan jättefint.

Någon som varit med om något liknande? Eller är min packning på tub för tunn?