Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.
Postat: tor okt 29, 2009 9:26 pm
Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.
Material för min konvertering:
1. ZF växellåda.
2. huvudkopplingscylinder från Volvo 260 lämpligast (Jag har använt en från 940 då den är mycket lättare att få tag på. Den behöver dock en extern vätskebehållare)
3. Slavcylinder från BMW E30 modellen.
4- Lamell passade lådans splines.
5. 1m stålspunnen slang mellan cylindrarna. m10x1 i ena änden och m12x1 i andra.
6. Främre del av kardan från en 740 med M47 låda
7. Urtrampningslager till 328/528/M3
8. M5 3.8 Hardyskiva
9. Spakställ från m45 låda
Spakställ:
Jag har använt 240ins spakställ som grund och gjort lite ändringar på det.
Växellådsbalk:
Jag har flyttat bak orginalbalken till dom bakre hålen och svetsat på två st vinkeljärn. Mellan dessa och växellådan har jag satt gummibussningar.
Kopplingspedal:
Då orginalfästet för pedalen sitter ganska precis mitt för där huvudkopplingscylinderns arm kommer in så måste pedalen flyttas upp till det högre fästet.
För att detta ska gå så måste röret och axeln där bulten går igenom kortas med ca 10mm.
Sedan måste plåtbiten där vajern sitter fäst kapas lös och svetsas i vinkel mot golvet så det stämmer in mot huvudkopplingscylinderns arm.
Sedan är det bara ett problem kvar och det är att pedalen blir lite kortare än vanligt. Jag valde att ta en extra pedal från skroten och skarva på en bit så den blir samma längd som orginal.
Slavcylinder:
Den här delen är nog lite individuell och borde kontrollmätas på varje bil. I mitt fall där jag använder mig av det plana svänghjulet anpassat för Sachs 618 tryckplatta så blev "pinnen" totalt 153mm lång. Jag valde att göra en helt ny istället för att skarva på orginalet. Värm lite på plasthatten som sitter på ändan så lossnar den, ifall ni vill använda den.
Obs! Tänk på att trycka in kolven i slavcylindern när ni räknar ut längden.
Kardan:
Jag har använt främre delen av kardan från en 740 med m47-låda, den är rätt längd och allt. Jag valde att använda 740ins stödlager, men då det är lite mindre i diam. än 240ins så vulktejpade jag det till rätt storlek och klämde sedan fast det med orginalbalken.
Urtrampningslager från 328/528/M3
Vätskebehållare
Slutresultat
Jag hoppas att denna guide reder ut några frågetecken om konverteringen iallafall.
http://www.garaget.org/?car=1404" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Viktor
Material för min konvertering:
1. ZF växellåda.
2. huvudkopplingscylinder från Volvo 260 lämpligast (Jag har använt en från 940 då den är mycket lättare att få tag på. Den behöver dock en extern vätskebehållare)
3. Slavcylinder från BMW E30 modellen.
4- Lamell passade lådans splines.
5. 1m stålspunnen slang mellan cylindrarna. m10x1 i ena änden och m12x1 i andra.
6. Främre del av kardan från en 740 med M47 låda
7. Urtrampningslager till 328/528/M3
8. M5 3.8 Hardyskiva
9. Spakställ från m45 låda
Spakställ:
Jag har använt 240ins spakställ som grund och gjort lite ändringar på det.
Växellådsbalk:
Jag har flyttat bak orginalbalken till dom bakre hålen och svetsat på två st vinkeljärn. Mellan dessa och växellådan har jag satt gummibussningar.
Kopplingspedal:
Då orginalfästet för pedalen sitter ganska precis mitt för där huvudkopplingscylinderns arm kommer in så måste pedalen flyttas upp till det högre fästet.
För att detta ska gå så måste röret och axeln där bulten går igenom kortas med ca 10mm.
Sedan måste plåtbiten där vajern sitter fäst kapas lös och svetsas i vinkel mot golvet så det stämmer in mot huvudkopplingscylinderns arm.
Sedan är det bara ett problem kvar och det är att pedalen blir lite kortare än vanligt. Jag valde att ta en extra pedal från skroten och skarva på en bit så den blir samma längd som orginal.
Slavcylinder:
Den här delen är nog lite individuell och borde kontrollmätas på varje bil. I mitt fall där jag använder mig av det plana svänghjulet anpassat för Sachs 618 tryckplatta så blev "pinnen" totalt 153mm lång. Jag valde att göra en helt ny istället för att skarva på orginalet. Värm lite på plasthatten som sitter på ändan så lossnar den, ifall ni vill använda den.
Obs! Tänk på att trycka in kolven i slavcylindern när ni räknar ut längden.
Kardan:
Jag har använt främre delen av kardan från en 740 med m47-låda, den är rätt längd och allt. Jag valde att använda 740ins stödlager, men då det är lite mindre i diam. än 240ins så vulktejpade jag det till rätt storlek och klämde sedan fast det med orginalbalken.
Urtrampningslager från 328/528/M3
Vätskebehållare
Slutresultat
Jag hoppas att denna guide reder ut några frågetecken om konverteringen iallafall.
http://www.garaget.org/?car=1404" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Viktor