Sida 1 av 3

Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.

Postat: tor okt 29, 2009 9:26 pm
av ViktorL
Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.

Material för min konvertering:
1. ZF växellåda.
2. huvudkopplingscylinder från Volvo 260 lämpligast (Jag har använt en från 940 då den är mycket lättare att få tag på. Den behöver dock en extern vätskebehållare)
3. Slavcylinder från BMW E30 modellen.
4- Lamell passade lådans splines.
5. 1m stålspunnen slang mellan cylindrarna. m10x1 i ena änden och m12x1 i andra.
6. Främre del av kardan från en 740 med M47 låda
7. Urtrampningslager till 328/528/M3
8. M5 3.8 Hardyskiva
9. Spakställ från m45 låda


Spakställ:

Jag har använt 240ins spakställ som grund och gjort lite ändringar på det.

Bild
Bild
Bild

Växellådsbalk:

Jag har flyttat bak orginalbalken till dom bakre hålen och svetsat på två st vinkeljärn. Mellan dessa och växellådan har jag satt gummibussningar.

Bild

Kopplingspedal:

Då orginalfästet för pedalen sitter ganska precis mitt för där huvudkopplingscylinderns arm kommer in så måste pedalen flyttas upp till det högre fästet.
För att detta ska gå så måste röret och axeln där bulten går igenom kortas med ca 10mm.
Sedan måste plåtbiten där vajern sitter fäst kapas lös och svetsas i vinkel mot golvet så det stämmer in mot huvudkopplingscylinderns arm.

Bild

Sedan är det bara ett problem kvar och det är att pedalen blir lite kortare än vanligt. Jag valde att ta en extra pedal från skroten och skarva på en bit så den blir samma längd som orginal.


Slavcylinder:

Den här delen är nog lite individuell och borde kontrollmätas på varje bil. I mitt fall där jag använder mig av det plana svänghjulet anpassat för Sachs 618 tryckplatta så blev "pinnen" totalt 153mm lång. Jag valde att göra en helt ny istället för att skarva på orginalet. Värm lite på plasthatten som sitter på ändan så lossnar den, ifall ni vill använda den.

Obs! Tänk på att trycka in kolven i slavcylindern när ni räknar ut längden.

Bild


Kardan:

Jag har använt främre delen av kardan från en 740 med m47-låda, den är rätt längd och allt. Jag valde att använda 740ins stödlager, men då det är lite mindre i diam. än 240ins så vulktejpade jag det till rätt storlek och klämde sedan fast det med orginalbalken.

Bild
Bild


Urtrampningslager från 328/528/M3
Bild

Vätskebehållare
Bild

Slutresultat
Bild




Jag hoppas att denna guide reder ut några frågetecken om konverteringen iallafall.


http://www.garaget.org/?car=1404" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Viktor

Postat: tor okt 29, 2009 9:37 pm
av karlsson_6
Som sagt 940:s huvud cylinder är lättare att fixa
vill man inte ha en extra behållare så passar 740 eller 940
bromsvätske behållare som har uttag till kopplingscylindern

Finns 2 st olika bromsvätskebehållare, tror att det var 740 jag tog
ifrån. En passar like a glove och den andra passar inte

Postat: fre okt 30, 2009 3:08 pm
av Ekren
240 från 92-93 har utag for slavcylinder.

Postat: fre okt 30, 2009 3:51 pm
av Jonny Karlberg
Mycket bra inlägg! :thumbright:

Denna borde klistras!

Postat: fre dec 04, 2009 4:23 pm
av Rasmus 85
Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:

Postat: sön dec 06, 2009 11:01 am
av John Rönnbäck
Rasmus 85 skrev:Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:
Passar smack på

Postat: sön dec 06, 2009 1:49 pm
av Rasmus 85
Fint :thumbright:

Postat: tis maj 04, 2010 7:58 am
av MasterDevil
Nu blir det hemma å bygga lite :)

Postat: tis sep 07, 2010 10:07 am
av ErikR
Rasmus 85 skrev:Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:
Det är när man kör 260låda som man behöver en hylsa.

Postat: tis okt 05, 2010 12:27 am
av team240racing
god dag:)

lurte på en ting i første omgang, m5 3.8 hardyskive kommer i 30 og 35mm tykelse, det var hvertfal det jeg fant her i norge, hvilken skal jeg ha? ellers meget bra info!!:) :thumbright:

Postat: tis okt 05, 2010 9:51 pm
av Ekren
team240racing skrev:god dag:)

lurte på en ting i første omgang, m5 3.8 hardyskive kommer i 30 og 35mm tykelse, det var hvertfal det jeg fant her i norge, hvilken skal jeg ha? ellers meget bra info!!:) :thumbright:
Ta den tykkeste, orginal er vell 30mm?

m5 hardyn jeg har er værtfall tjukkere en volvo hardy.

har litt og gå på splines`a og da.

Postat: ons okt 06, 2010 1:22 am
av team240racing
tusen takk for svar da er det ut på shopping i morgen:)

Postat: tis okt 12, 2010 6:52 pm
av Daniel Ireståhl
Hej,

Någon som vet vilket artikel nummer 940 huvudcylinder har som man ska använda. Antar att man vill ha en så stor som möjligt?

MVH // Daniel

Postat: lör dec 18, 2010 3:06 pm
av J00r
I min 740 kör jag med M90 spakställ passa rakt på!

Postat: sön dec 19, 2010 7:57 am
av MaDMatZ
går det att skaka fram bildena igen månne?