Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 1:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor okt 29, 2009 9:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jul 16, 2009 7:45 am
Inlägg: 11
Ort: Skellefteå
Guide till BMW ZF-växellåda i Volvo 200 serie.

Material för min konvertering:
1. ZF växellåda.
2. huvudkopplingscylinder från Volvo 260 lämpligast (Jag har använt en från 940 då den är mycket lättare att få tag på. Den behöver dock en extern vätskebehållare)
3. Slavcylinder från BMW E30 modellen.
4- Lamell passade lådans splines.
5. 1m stålspunnen slang mellan cylindrarna. m10x1 i ena änden och m12x1 i andra.
6. Främre del av kardan från en 740 med M47 låda
7. Urtrampningslager till 328/528/M3
8. M5 3.8 Hardyskiva
9. Spakställ från m45 låda


Spakställ:

Jag har använt 240ins spakställ som grund och gjort lite ändringar på det.

Bild
Bild
Bild

Växellådsbalk:

Jag har flyttat bak orginalbalken till dom bakre hålen och svetsat på två st vinkeljärn. Mellan dessa och växellådan har jag satt gummibussningar.

Bild

Kopplingspedal:

Då orginalfästet för pedalen sitter ganska precis mitt för där huvudkopplingscylinderns arm kommer in så måste pedalen flyttas upp till det högre fästet.
För att detta ska gå så måste röret och axeln där bulten går igenom kortas med ca 10mm.
Sedan måste plåtbiten där vajern sitter fäst kapas lös och svetsas i vinkel mot golvet så det stämmer in mot huvudkopplingscylinderns arm.

Bild

Sedan är det bara ett problem kvar och det är att pedalen blir lite kortare än vanligt. Jag valde att ta en extra pedal från skroten och skarva på en bit så den blir samma längd som orginal.


Slavcylinder:

Den här delen är nog lite individuell och borde kontrollmätas på varje bil. I mitt fall där jag använder mig av det plana svänghjulet anpassat för Sachs 618 tryckplatta så blev "pinnen" totalt 153mm lång. Jag valde att göra en helt ny istället för att skarva på orginalet. Värm lite på plasthatten som sitter på ändan så lossnar den, ifall ni vill använda den.

Obs! Tänk på att trycka in kolven i slavcylindern när ni räknar ut längden.

Bild


Kardan:

Jag har använt främre delen av kardan från en 740 med m47-låda, den är rätt längd och allt. Jag valde att använda 740ins stödlager, men då det är lite mindre i diam. än 240ins så vulktejpade jag det till rätt storlek och klämde sedan fast det med orginalbalken.

Bild
Bild


Urtrampningslager från 328/528/M3
Bild

Vätskebehållare
Bild

Slutresultat
Bild




Jag hoppas att denna guide reder ut några frågetecken om konverteringen iallafall.


http://www.garaget.org/?car=1404
Mvh
Viktor

_________________
Volvo 244 Turbo -82
http://www.garaget.org/?car=1404


Senast redigerad av ViktorL sön feb 05, 2012 12:28 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 29, 2009 9:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Inlägg: 393
Ort: Ljungby
Som sagt 940:s huvud cylinder är lättare att fixa
vill man inte ha en extra behållare så passar 740 eller 940
bromsvätske behållare som har uttag till kopplingscylindern

Finns 2 st olika bromsvätskebehållare, tror att det var 740 jag tog
ifrån. En passar like a glove och den andra passar inte


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 30, 2009 3:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am
Inlägg: 82
240 från 92-93 har utag for slavcylinder.

_________________
242 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 30, 2009 3:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Inlägg: 1255
Ort: Lycksele
Mycket bra inlägg! :thumbright:

Denna borde klistras!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 04, 2009 4:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 06, 2009 11:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Inlägg: 320
Ort: Piteå
Rasmus 85 skrev:
Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:

Passar smack på

_________________
Bild
Fd GOLiO


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 06, 2009 1:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Fint :thumbright:

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 04, 2010 7:58 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:10 pm
Inlägg: 249
Ort: Edsbyn
Nu blir det hemma å bygga lite :)

_________________
Team Hansson Racing ||
954 T5r
VCRacing.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2010 10:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Inlägg: 287
Ort: Norrköping
Rasmus 85 skrev:
Undrar bara hur inngående axel från zf lådan passar ihop med lagret i vevaxeländan eller måste det modifieras :?:

Det är när man kör 260låda som man behöver en hylsa.

_________________
www.projekteffekt.nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2010 12:27 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis okt 05, 2010 12:24 am
Inlägg: 2
Ort: 20001
god dag:)

lurte på en ting i første omgang, m5 3.8 hardyskive kommer i 30 og 35mm tykelse, det var hvertfal det jeg fant her i norge, hvilken skal jeg ha? ellers meget bra info!!:) :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2010 9:51 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am
Inlägg: 82
team240racing skrev:
god dag:)

lurte på en ting i første omgang, m5 3.8 hardyskive kommer i 30 og 35mm tykelse, det var hvertfal det jeg fant her i norge, hvilken skal jeg ha? ellers meget bra info!!:) :thumbright:


Ta den tykkeste, orginal er vell 30mm?

m5 hardyn jeg har er værtfall tjukkere en volvo hardy.

har litt og gå på splines`a og da.

_________________
242 Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2010 1:22 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis okt 05, 2010 12:24 am
Inlägg: 2
Ort: 20001
tusen takk for svar da er det ut på shopping i morgen:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2010 6:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Inlägg: 511
Hej,

Någon som vet vilket artikel nummer 940 huvudcylinder har som man ska använda. Antar att man vill ha en så stor som möjligt?

MVH // Daniel

_________________
Volvo 242 - vitsexa och ZF låda - Byggtråd
Volvo 242 A whiteblock build - Youtube channel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2010 3:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 362
Ort: Skellefteå
I min 740 kör jag med M90 spakställ passa rakt på!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2010 7:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Inlägg: 123
Ort: Östervåla
går det att skaka fram bildena igen månne?

_________________
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010