Skapa oljetryck till lamelldiff?
Skapa oljetryck till lamelldiff?
Har beställt en sk ASD-diff till min merca, en lamelldiff som bromsas av oljetryck som trycker ut medbringarna.
Original matas diffen av en tandemservopump eller en separat pump.
Nu hade jag tänkt ordna det på annat sätt och har några alternativ
Kopplingscylinder i kupén försedd med en manuell skruv för att på så sätt få tryck i diffen.
T-kors på bromskretsen och en magnetventil, trycker ner ordinarie bromspedal för att få tryck i diffen och aktiverar sedan magnetventilen för att "stänga in" trycket i diffen.
Frågan är om diffen klarar det högra trycket i bromssystemet och om en magnetventil klarar att stänga när systemet är trycksatt?
Original matas diffen av en tandemservopump eller en separat pump.
Nu hade jag tänkt ordna det på annat sätt och har några alternativ
Kopplingscylinder i kupén försedd med en manuell skruv för att på så sätt få tryck i diffen.
T-kors på bromskretsen och en magnetventil, trycker ner ordinarie bromspedal för att få tryck i diffen och aktiverar sedan magnetventilen för att "stänga in" trycket i diffen.
Frågan är om diffen klarar det högra trycket i bromssystemet och om en magnetventil klarar att stänga när systemet är trycksatt?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Nej, där är bara en ingång med tillhörande luftnippel.
Tryckklockorna sitter bultade i diffhuset bakom medbringarna och de är anslutna med varann med hjälp av ett rör mellan dem.
Det enklaste bör ju vara att installera en broms eller kopplingscylinder, men frågan är om man kan frambringa tillräckligt högt tryck genom att bara bygga en gängad ratt att skruva in kolven med, eller om man behöver snickra ihop någon form av utväxling..
Tryckklockorna sitter bultade i diffhuset bakom medbringarna och de är anslutna med varann med hjälp av ett rör mellan dem.
Det enklaste bör ju vara att installera en broms eller kopplingscylinder, men frågan är om man kan frambringa tillräckligt högt tryck genom att bara bygga en gängad ratt att skruva in kolven med, eller om man behöver snickra ihop någon form av utväxling..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Lite bilder saxade från en tråd på rejsa.nu. Han verkar ha byggt om en hydrauliskt styrd diff till, tja vad säger man -mekanisk, på sin merca.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... sc&start=0
///Jerry Lundgren
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... sc&start=0
///Jerry Lundgren
Tack för tipset, har funderat på springblock, men jag vill helst inte köra konstant med bromsad diff då man snabbt sliter ut lamellerna som är svindyra att byta.
Därför tycker jag att det hade varit perfekt att utnyttja hydraulklockorna så att jag kan bromsa diffen när jag vill och med olika kraft.
Frågan är om detta funkar:
En manometer för att kunna pressa diffen till det tryck jag vill ha med bromspedalen och sedan en avstängningsventil för att låsa det trycket.
Därför tycker jag att det hade varit perfekt att utnyttja hydraulklockorna så att jag kan bromsa diffen när jag vill och med olika kraft.
Frågan är om detta funkar:
En manometer för att kunna pressa diffen till det tryck jag vill ha med bromspedalen och sedan en avstängningsventil för att låsa det trycket.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Att nå 50-65 bar ska inte vara några problem med en cylinder av normal "bromsstorlek", kopplingscylinder funkar säkert lika bra. Ett vanligt bromssystem når ju uppåt kanske 100-150-200 bar.
Men se till att använda en olja som packningarna tål, både i diffen och cylindern.
/Gustaf
Men se till att använda en olja som packningarna tål, både i diffen och cylindern.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
therealpinto skrev:Det är ju samma grundkonstruktion som på en bromscylinder så jag tycker det borde vara ganska lika. Det är ju bara att testa, annars är ju enkelcylindrar till bromsvåg etc. billiga att köpa.
/Gustaf
Ah, så det finns enkelcylindrar fortfarande, var hittar man sånt?
Tänkte annars koppla ihop de båda kretsarna på en vanlig huvudcylinder med ett t-kors, borde ju funka lika bra..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Skapa oljetryck till lamelldiff?
Nu lyfter jag en gammal tråd här, jag står i valet och kvalet om jag ska bygga om min asd diff.
Jag trodde att den drevs av servopumpen men när jag lyfte ur motorn så såg jag att servopumpen var en dubbelpump med 100 bar (om jag minns rätt) till servon och 150 bar till diffen.
antingen låter jag saabpumpen driva allt och hoppas att det funkar och att oljorna är kompatibla eller så fimpar jag ac pumpen och sätter dit mercedespumpen där.
blev det nån lyckad ombyggnad av diffen?
Jag trodde att den drevs av servopumpen men när jag lyfte ur motorn så såg jag att servopumpen var en dubbelpump med 100 bar (om jag minns rätt) till servon och 150 bar till diffen.
antingen låter jag saabpumpen driva allt och hoppas att det funkar och att oljorna är kompatibla eller så fimpar jag ac pumpen och sätter dit mercedespumpen där.
blev det nån lyckad ombyggnad av diffen?
Re: Skapa oljetryck till lamelldiff?
Undrar åxå hur detta gick?
Nån som vet med däkerhet vilket tryck dom man lägger på ut till diffen så man inte mosar på 100bar å det bara ska vara 30bar
Nån som vet med däkerhet vilket tryck dom man lägger på ut till diffen så man inte mosar på 100bar å det bara ska vara 30bar
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
- Ort: Umeå
Re: Skapa oljetryck till lamelldiff?
Jag har också en ASD diff från en 300 td merca som skall ner i en raceralfa i vinter .för att få en grunduppfattning om hydraltryck vs diffverkan så tänkte jag bara prova olika tryck och sedan vrida med en vanlig momentnyckel.
jag vet dock inte hur kalkylen ser ut, men min tanke var att en motor som lämnar 300Nm skall ge 150Nm i monentnyckel för 50% diffverkan ?
jag vet dock inte hur kalkylen ser ut, men min tanke var att en motor som lämnar 300Nm skall ge 150Nm i monentnyckel för 50% diffverkan ?
Re: Skapa oljetryck till lamelldiff?
Jag kunde dra åt min för hand så den låste 100%
Jag körde med en kopplincylinder, m10 skruv och en ratt.
Jag körde med en kopplincylinder, m10 skruv och en ratt.