Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

fredde_vit_pv skrev:det finns eller fans en volvokoppling
som kallas typ gata/rally ,kommer inte ihåg nr,den är ca 20% kraftigare
än alla saabplattor (kan behöva förstärkas med 1 extra nit på centreringsplåtarna till centrumet med sinter)
du tänker nog på 654 plattan, den är kraftig men helt felkonstruerad, centreringsplåtarna går rakt in mot centrum, iställert för att gå snett i krafdtens riktning som på normala plattor, enligt Bil & Transmission som håller på mycket med trimmde bilar så håller denna plattan vid gatåka, men kör man rally så går plåtarna av.

Jag misstäner att det är det höga varvet och responsen i en vässad sugmotor som tar kål på dom.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är vad jag menade med den extra niten,så löste vi det på en amazon med sinter o sugmotor(197bhp utan gas).plåtarna går inte av förrän centrumet vrids tills det tar i tryckplattan.jag tror det var däckfladder och gummi bussningar i momentstagen som dödade säkert 3st.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har kollat upp lite nu, sachs säljer inga sporttryckplattor till saab tyvärr, det som finns är 654 plattan till volvos plana svänghjul men 240 turbo tryckplattan ihop med en sachs sinterlamell ska tåla 500Nm.. en sinterlamell går på 2000-2500 spänn dock :(
om man ska ha plana svänghjulet dvs B20/21/23 så antar jag att det är 215mm tryckplattan man ska ha! (från saaben)
jag har 240 turbo tryckplatta och diverse orginallameller, kommer köra med detta tills det slirar då blire nog till att lägga pengar på ett dyrare alternativ som antagligen räcker långt sedan.. som sagt risken är att ett billigt alternativ inte håller.. JT kör med 654plattan & dalhems sinterlamell, det funkar tydligen hyffsat men lamellen svarvar ner tryckplattan SNABBT! och då har man snart förlorat tusenlappar som man istället kan lägga på en vettigare lösning direkt :?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

larsat skrev:har kollat upp lite nu, sachs säljer inga sporttryckplattor till saab tyvärr, det som finns är 654 plattan till volvos plana svänghjul men 240 turbo tryckplattan ihop med en sachs sinterlamell ska tåla 500Nm.. en sinterlamell går på 2000-2500 spänn dock :(
om man ska ha plana svänghjulet dvs B20/21/23 så antar jag att det är 215mm tryckplattan man ska ha! (från saaben)
jag har 240 turbo tryckplatta och diverse orginallameller, kommer köra med detta tills det slirar då blire nog till att lägga pengar på ett dyrare alternativ som antagligen räcker långt sedan.. som sagt risken är att ett billigt alternativ inte håller.. JT kör med 654plattan & dalhems sinterlamell, det funkar tydligen hyffsat men lamellen svarvar ner tryckplattan SNABBT! och då har man snart förlorat tusenlappar som man istället kan lägga på en vettigare lösning direkt :?
dalhems puckar är kända för att svarva ner både svänghjul och tryckplatta.
dom som dom säljer sen ett år tillbaka vet jag inte hur det är, för dom gjorde en saftig prishöjning, det kan dock vara samma ändå.
Men dom tidigare än ett år tillbaka vet jag att dom är dåliga.

Prata med dom på Bil & transmission i stockholm istället, det tipset har jag fått att deras puckar svarvar inte, och är dessutom lättare att slira på.

hittar man ett lamellcentrum som det går att nita på puckar på så blir det inte dyrt alls, det börj ju helst vara ett stelt centrum.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

som sagt puckarna kostar ju inte mycket, även om dom puckarna bil & transmission eller transport eller va dom nu heter säljer är något sämre ur ren maxvrid synpunkt men funkar bra att slira på osv dvs bra bättre än en standardlamell så är det nog ett bra alternativ, puckarna kan man ju nita fast själv, dalhems säljer ju lameller för 1500 med sina keramik puckar på..
frågan är dock om en 215mm lamell räcker i längden.. antagligen bättre att köra med organisk 240mm lamell isåfall & omstiftat svänghjul för samma effekt..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"mitt tips är volvos rac tryckplatta (ca 50% bättre än rallykopplingen och mycket stabilt byggd)"

det är alltså:
"RAC-tryckplatta 215mm special förstärkt går att använda både med RAC organisk
lamell och RAC sinterlamell. Lamelltryck ca 850kpm. RC-1F 2999:-"
taget från KG

den passar direkt på det plana svänghjulet? om den är 50% bättre skulle den alltså klara 750Nm med sinterlamell? frågan är vad man ska ha för lamell om man kör BMW getrag, funkar det med vilken 215mm lamell som hellst eller är det special eftersom det står att det skall vara RAC-lameller?

(fiiin bil förresten fredde!)
Skriv svar