Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46

Inlägg av Daniel 850 »

Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46

kommer lämna ca 300 hp 400-450nm

vad ska man ha? gärna flera alternativ:)


Mvh Wigge
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

koppling

Inlägg av Magnus »

Du skulle kunna köra med dalhems sinter 215 mm med finsplinsat centrum och ett plant svänghjul från typ b21/23.tryckplatta skulle jag rekommendera saab 900 turbo tryckplattan.körde själv med den kopplingen och det funkade bra i flera år.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Hur många Nm klarar saab 900 turbo tryckplattan?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: koppling

Inlägg av Daniel 850 »

Magnus skrev:Du skulle kunna köra med dalhems sinter 215 mm med finsplinsat centrum och ett plant svänghjul från typ b21/23.tryckplatta skulle jag rekommendera saab 900 turbo tryckplattan.körde själv med den kopplingen och det funkade bra i flera år.
tack för svaret...

nästa fråga kan du sachs nr? villken 900 ? gammla eller nyare?
är det bara att bulta dit?

Mvh Daniel
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: koppling

Inlägg av Daniel 850 »

Daniel 850 skrev:
Magnus skrev:Du skulle kunna köra med dalhems sinter 215 mm med finsplinsat centrum och ett plant svänghjul från typ b21/23.tryckplatta skulle jag rekommendera saab 900 turbo tryckplattan.körde själv med den kopplingen och det funkade bra i flera år.
tack för svaret...

nästa fråga kan du sachs nr? villken 900 ? gammla eller nyare?
är det bara att bulta dit?



Mvh Daniel
måste va nån som kan svara ?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm ja har oxå försökt få svar på om det är tryckplattan från gamla eller nya saaben, men av nån anledning inte fått det, dessutom frågat 2 ggr! :roll: det ska bara vara att bulta dit den tydligen, antar att det är gamla 900 turbo vet inte alls hur dom tryckplattorna ser ut men motorn e ju iaf rakställd, kan va bra att veta jueh!!
tillsammans med en sinterlamell, antar att det är 215mm lamell som gäller isåfall? vilken effekt står den pall för ungefär den är alltså bra bättre än en 240 turbo tryckplatta för det har jag redan en..
annars mekkar polarns brorsa saab man får väll ta ett snack me honom kanske men han kör 9000 men han kan ju känna nån som har en 900 motor liggandes så kan man ju ta en titt
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Jag köpte tryckplatta till saab 900 Turbo!!! Gammla modellen.
Köpte min på Mekonomen och det var samma till 8v och 16v motorerna. Bara att skruva dit med en vanlig 215mm lamell...
Kosta ca 1400:- men då fick jag med en lamell som passar saab.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

sachs borde ha nån tryckplatta som passar saab 900 turbo rakt av som dessutom är förstärkt, men det är väll risk att det är samma som finns till volvo dvs tryckplatta nr 654, men den klarar bara omkring 200 häst (tillhörande vrid) ska kolla me en som har alla nummer.. återkommer
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

turboamazon skrev:Jag köpte tryckplatta till saab 900 Turbo!!! Gammla modellen.
Köpte min på Mekonomen och det var samma till 8v och 16v motorerna. Bara att skruva dit med en vanlig 215mm lamell...
Kosta ca 1400:- men då fick jag med en lamell som passar saab.
problemet är att det finns 2 plattor vad jag har kunnat lista ut...
en som heter 747 på slutet och den sitter på 900 fas2 det är en 215mm platta ska klara 330nm med standard lammel och 420nm med sinter
sen finns det en som heter 737 på slutet som sitter på dom gamla 900
men det är en 228mm platta klarar 335nm standard lamell 430nm sinter

frågan är vilken man ska ha?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

saab har bara en 900 turbo trykplatta vad jag vet. och det märke som har mest tryck är borg/beck. fredde(umeå) har mätt ett 10 tal.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Jens Gustavsson skrev:saab har bara en 900 turbo trykplatta vad jag vet. och det märke som har mest tryck är borg/beck. fredde(umeå) har mätt ett 10 tal.
var kan jag köpa en sån platta vilka säljer borg/beck? pris?

Mvh Daniel
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

kika här och kunskapen är er:

http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf

må kraften vara med er!

//Jonas T
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Jonas T skrev:kika här och kunskapen är er:

http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf

må kraften vara med er!

//Jonas T
dom siffrorna sämmer ju inte alls med dom siffror som cirkulerar på forumen. och inte heller med kg:s uppgifter.

exampelvis 712 plattan ska klara 525nm och 700nm med sinter, enligt tabellen är siffrorna 440/565


Vad är rätt, vad är fel?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Jonas T skrev:kika här och kunskapen är er:

http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf

må kraften vara med er!

//Jonas T
jag har redan kollat i denna listan plus en annan med alla standard monterade kopplingar där av som jag tidigare skrev att det fanns 2 olika kopplingar till saab 900 turbo..

dannej jag tippar på att dessa värden i deras pdf filer är ganska lågt skrivna tror inte mekonomen o kg mfl ljuger om värdena:)

Daniel
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

har provtryckt flera tryckplattor med hudraulisk våg
glöm vad som står i kataloger,jag har mätt totala anläggningstrycket
och inte hur mycket vridmoment den borde klara.215mm saabtryckplattorna
är ganska lika ,(sachs ca 5% bättre).det finns eller fans en volvokoppling
som kallas typ gata/rally ,kommer inte ihåg nr,den är ca 20% kraftigare
än alla saabplattor (kan behöva förstärkas med 1 extra nit på centreringsplåtarna till centrumet med sinter) mitt tips är volvos rac tryckplatta (ca 50% bättre än rallykopplingen och mycket stabilt byggd)
om man väljer för vek koppling (billig) måste man ju ändå köpa en ny direkt!
Skriv svar