Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46
Tipps på koppling till b230 med plant svänghjul och m46
kommer lämna ca 300 hp 400-450nm
vad ska man ha? gärna flera alternativ:)
Mvh Wigge
kommer lämna ca 300 hp 400-450nm
vad ska man ha? gärna flera alternativ:)
Mvh Wigge
koppling
Du skulle kunna köra med dalhems sinter 215 mm med finsplinsat centrum och ett plant svänghjul från typ b21/23.tryckplatta skulle jag rekommendera saab 900 turbo tryckplattan.körde själv med den kopplingen och det funkade bra i flera år.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: koppling
tack för svaret...Magnus skrev:Du skulle kunna köra med dalhems sinter 215 mm med finsplinsat centrum och ett plant svänghjul från typ b21/23.tryckplatta skulle jag rekommendera saab 900 turbo tryckplattan.körde själv med den kopplingen och det funkade bra i flera år.
nästa fråga kan du sachs nr? villken 900 ? gammla eller nyare?
är det bara att bulta dit?
Mvh Daniel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: koppling
måste va nån som kan svara ?Daniel 850 skrev:tack för svaret...Magnus skrev:Du skulle kunna köra med dalhems sinter 215 mm med finsplinsat centrum och ett plant svänghjul från typ b21/23.tryckplatta skulle jag rekommendera saab 900 turbo tryckplattan.körde själv med den kopplingen och det funkade bra i flera år.
nästa fråga kan du sachs nr? villken 900 ? gammla eller nyare?
är det bara att bulta dit?
Mvh Daniel
hmm ja har oxå försökt få svar på om det är tryckplattan från gamla eller nya saaben, men av nån anledning inte fått det, dessutom frågat 2 ggr! det ska bara vara att bulta dit den tydligen, antar att det är gamla 900 turbo vet inte alls hur dom tryckplattorna ser ut men motorn e ju iaf rakställd, kan va bra att veta jueh!!
tillsammans med en sinterlamell, antar att det är 215mm lamell som gäller isåfall? vilken effekt står den pall för ungefär den är alltså bra bättre än en 240 turbo tryckplatta för det har jag redan en..
annars mekkar polarns brorsa saab man får väll ta ett snack me honom kanske men han kör 9000 men han kan ju känna nån som har en 900 motor liggandes så kan man ju ta en titt
tillsammans med en sinterlamell, antar att det är 215mm lamell som gäller isåfall? vilken effekt står den pall för ungefär den är alltså bra bättre än en 240 turbo tryckplatta för det har jag redan en..
annars mekkar polarns brorsa saab man får väll ta ett snack me honom kanske men han kör 9000 men han kan ju känna nån som har en 900 motor liggandes så kan man ju ta en titt
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
problemet är att det finns 2 plattor vad jag har kunnat lista ut...turboamazon skrev:Jag köpte tryckplatta till saab 900 Turbo!!! Gammla modellen.
Köpte min på Mekonomen och det var samma till 8v och 16v motorerna. Bara att skruva dit med en vanlig 215mm lamell...
Kosta ca 1400:- men då fick jag med en lamell som passar saab.
en som heter 747 på slutet och den sitter på 900 fas2 det är en 215mm platta ska klara 330nm med standard lammel och 420nm med sinter
sen finns det en som heter 737 på slutet som sitter på dom gamla 900
men det är en 228mm platta klarar 335nm standard lamell 430nm sinter
frågan är vilken man ska ha?
Mvh Daniel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
saab har bara en 900 turbo trykplatta vad jag vet. och det märke som har mest tryck är borg/beck. fredde(umeå) har mätt ett 10 tal.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
kika här och kunskapen är er:
http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf
må kraften vara med er!
//Jonas T
http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf
må kraften vara med er!
//Jonas T
dom siffrorna sämmer ju inte alls med dom siffror som cirkulerar på forumen. och inte heller med kg:s uppgifter.Jonas T skrev:kika här och kunskapen är er:
http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf
må kraften vara med er!
//Jonas T
exampelvis 712 plattan ska klara 525nm och 700nm med sinter, enligt tabellen är siffrorna 440/565
Vad är rätt, vad är fel?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
jag har redan kollat i denna listan plus en annan med alla standard monterade kopplingar där av som jag tidigare skrev att det fanns 2 olika kopplingar till saab 900 turbo..Jonas T skrev:kika här och kunskapen är er:
http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /21608.pdf
må kraften vara med er!
//Jonas T
dannej jag tippar på att dessa värden i deras pdf filer är ganska lågt skrivna tror inte mekonomen o kg mfl ljuger om värdena:)
Daniel
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
har provtryckt flera tryckplattor med hudraulisk våg
glöm vad som står i kataloger,jag har mätt totala anläggningstrycket
och inte hur mycket vridmoment den borde klara.215mm saabtryckplattorna
är ganska lika ,(sachs ca 5% bättre).det finns eller fans en volvokoppling
som kallas typ gata/rally ,kommer inte ihåg nr,den är ca 20% kraftigare
än alla saabplattor (kan behöva förstärkas med 1 extra nit på centreringsplåtarna till centrumet med sinter) mitt tips är volvos rac tryckplatta (ca 50% bättre än rallykopplingen och mycket stabilt byggd)
om man väljer för vek koppling (billig) måste man ju ändå köpa en ny direkt!
glöm vad som står i kataloger,jag har mätt totala anläggningstrycket
och inte hur mycket vridmoment den borde klara.215mm saabtryckplattorna
är ganska lika ,(sachs ca 5% bättre).det finns eller fans en volvokoppling
som kallas typ gata/rally ,kommer inte ihåg nr,den är ca 20% kraftigare
än alla saabplattor (kan behöva förstärkas med 1 extra nit på centreringsplåtarna till centrumet med sinter) mitt tips är volvos rac tryckplatta (ca 50% bättre än rallykopplingen och mycket stabilt byggd)
om man väljer för vek koppling (billig) måste man ju ändå köpa en ny direkt!