svets diff??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

svets diff??

Inlägg av _night rider_ »

tja.. hur gör man en svets diff ordentlingt??:roll:
för ja provade å de höll inte länge.. jag gick till väga så här:

rengjorde me trasa all olja.. något så dära?
Tog miggen sydde fast dreven med full strömstyrka!!
"ingen super kraftig mig"

Någon erfaren här som vet och kan förklara? och inga
tror sej veta kommentarer :evil:
ride hard die free!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

övervägde att göra detta på amazonturbon förrut, men ångrade mig i sista sekund. käns inte säkert...hur går det tex om man kör motorväg i regn och ska svänga av på en skarp avfart? har inga som helst erfarenheter av detta men det käns endå som att det är till för de som enbart hänger vid korvkiosken och sladdar i rondeller. (??)

har hört om ras efter bara några dagar och de som vart nära o köra ihjäl sig. sbp gillar det inte heller..varför inte skaffa en riktig diff?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

140ttic skrev:övervägde att göra detta på amazonturbon förrut, men ångrade mig i sista sekund. käns inte säkert...hur går det tex om man kör motorväg i regn och ska svänga av på en skarp avfart? har inga som helst erfarenheter av detta men det käns endå som att det är till för de som enbart hänger vid korvkiosken och sladdar i rondeller. (??)

har hört om ras efter bara några dagar och de som vart nära o köra ihjäl sig. sbp gillar det inte heller..varför inte skaffa en riktig diff?
man får planera bättre och bromsa tidigt... :)

Skillnaden mellan odiffat och diffat är grym....fast i en standard bil kanske det inte spelar så stor roll...men för raktframåka med lite pulver är det ett måste.
Om det rasat efter några dagar så har den som svetsat diffen gjort totalt fel. :? min har då hållit bra hela denna säsong. och då har jag kört med slicks på klistrad bana också.

Men visst en "riktig diff" är kanske bättre men är kanske inte så lätt att hitta (beroende på bilmodell/bakaxelmodell) och det är nog betydligt mycke dyrare än att göra en svetsad.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Beror väll på hur kraftigt och hur dumt du svänger av från infarten, men räkna med sladd eller understyr :)

- Då jag AGA-diffade isbilen verkade jag ha fått till det riktigt bra.
( det hade sitt pris, svetsblind i 4:a dagar )

Rensa olja med trasa, spolade med vattenslangen och körde lite avfettning, drog sedan igång polarens lilla pinn-svets och började bränna
ihop det, blev helt okej, svetsade inte ALLS så överdrivet mycket.

- Det höll hela vintern på isbanan med riktiga däck. Samt ett par våldsamma svängar på gatan nu i sommar.

- Är lite små jobbig att backa med men det går faktiskt riktigt bra, har iofs inga värstig däck på, vanliga std volvo däck.


- Mattias kan intyga att den gjort lakrits ett par meter :)

( Körde även lite rally cross en kväll med den, utan smärtor gick ba fint )
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

6695 kr kostar en ny lamell diff till volvos m30 och 1031 bakaxlar

//Richard
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

140 power skrev:6695 kr kostar en ny lamell diff till volvos m30 och 1031 bakaxlar
Var? Har funderingar på att nån gång slänga i en i en m31-axel. Visst passar 1031-diffar i den rakt av?
R 16v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Ort: Skogen

Inlägg av R 16v »

här om du kollar på transmition så finner du den :wink:

http://www.samsteffansson.se/bilmodeindex.html

//Richard
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

diff

Inlägg av Blom »

risken med att lägga på för mkt svets är att härdningen går ur och då kan splinesen ryka åt helvete....
jag tog bara lite i verje hörn med min MIG svets och det har hållit minst 10 däck än så länge... (många spår blir det) .....
Är lite burnout beroende...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: diff

Inlägg av Eric Wiklund »

blom142 skrev:risken med att lägga på för mkt svets är att härdningen går ur och då kan splinesen ryka åt helvete....
jag tog bara lite i verje hörn med min MIG svets och det har hållit minst 10 däck än så länge... (många spår blir det) .....
Är lite burnout beroende...
Det håller inte när du sätter på slicks. lägg nå järnskrot mellan alla 4 drev och bränn ihop...man får svetsa en bit sen vänta så det kyler sen fortsätta.

Jag vet att mattias tog en bild på hur jag gjorde på min. Hoppas han kan lägga upp den här.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

många som åkt fast i besiktningen?
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

jag klarade mig han skrattade bara åt mig o tyckte att det borde vara jobbigt att köra med :D
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

är ju jäkligt nyfiken på å svetsa diffen på 144an. Men sen sitter man å pendlar med bilen ca 50mil/vecka. Är det nått som skulle bli rent utan farligt å sitte å köra med hela vintern long med svetsdiffad bakaxel tror ni?

På camaron (med "riktig" diffbroms) man har så kan det ju bli lite halt därbak när regnet ligger på å så. Men det är ju aldrig så att det blir okontrollerat när man spettar på. Är det nått man kan jämnföra emot tro??
┌∩┐(_)┌∩┐
grrrrr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 25, 2005 1:49 pm

Inlägg av grrrrr »

undrar samma som ovanstående var sugen på att svetsdiffa men undrar om det blir typ farligt att köra nu på vintern? är det ingen som vet tacksam för svar!!!
Skriv svar