Sida 1 av 8

svets diff??

Postat: sön sep 18, 2005 10:22 pm
av _night rider_
tja.. hur gör man en svets diff ordentlingt??:roll:
för ja provade å de höll inte länge.. jag gick till väga så här:

rengjorde me trasa all olja.. något så dära?
Tog miggen sydde fast dreven med full strömstyrka!!
"ingen super kraftig mig"

Någon erfaren här som vet och kan förklara? och inga
tror sej veta kommentarer :evil:

Postat: sön sep 18, 2005 10:26 pm
av mattias

Postat: tis sep 20, 2005 10:37 am
av henkeboi
övervägde att göra detta på amazonturbon förrut, men ångrade mig i sista sekund. käns inte säkert...hur går det tex om man kör motorväg i regn och ska svänga av på en skarp avfart? har inga som helst erfarenheter av detta men det käns endå som att det är till för de som enbart hänger vid korvkiosken och sladdar i rondeller. (??)

har hört om ras efter bara några dagar och de som vart nära o köra ihjäl sig. sbp gillar det inte heller..varför inte skaffa en riktig diff?

Postat: tis sep 20, 2005 11:57 am
av Eric Wiklund
140ttic skrev:övervägde att göra detta på amazonturbon förrut, men ångrade mig i sista sekund. käns inte säkert...hur går det tex om man kör motorväg i regn och ska svänga av på en skarp avfart? har inga som helst erfarenheter av detta men det käns endå som att det är till för de som enbart hänger vid korvkiosken och sladdar i rondeller. (??)

har hört om ras efter bara några dagar och de som vart nära o köra ihjäl sig. sbp gillar det inte heller..varför inte skaffa en riktig diff?
man får planera bättre och bromsa tidigt... :)

Skillnaden mellan odiffat och diffat är grym....fast i en standard bil kanske det inte spelar så stor roll...men för raktframåka med lite pulver är det ett måste.
Om det rasat efter några dagar så har den som svetsat diffen gjort totalt fel. :? min har då hållit bra hela denna säsong. och då har jag kört med slicks på klistrad bana också.

Men visst en "riktig diff" är kanske bättre men är kanske inte så lätt att hitta (beroende på bilmodell/bakaxelmodell) och det är nog betydligt mycke dyrare än att göra en svetsad.

Postat: tis sep 20, 2005 11:59 am
av peppe
Beror väll på hur kraftigt och hur dumt du svänger av från infarten, men räkna med sladd eller understyr :)

- Då jag AGA-diffade isbilen verkade jag ha fått till det riktigt bra.
( det hade sitt pris, svetsblind i 4:a dagar )

Rensa olja med trasa, spolade med vattenslangen och körde lite avfettning, drog sedan igång polarens lilla pinn-svets och började bränna
ihop det, blev helt okej, svetsade inte ALLS så överdrivet mycket.

- Det höll hela vintern på isbanan med riktiga däck. Samt ett par våldsamma svängar på gatan nu i sommar.

- Är lite små jobbig att backa med men det går faktiskt riktigt bra, har iofs inga värstig däck på, vanliga std volvo däck.


- Mattias kan intyga att den gjort lakrits ett par meter :)

( Körde även lite rally cross en kväll med den, utan smärtor gick ba fint )

Postat: tis sep 20, 2005 7:57 pm
av R 16v
6695 kr kostar en ny lamell diff till volvos m30 och 1031 bakaxlar

//Richard

Postat: tis sep 20, 2005 8:22 pm
av C Upp
140 power skrev:6695 kr kostar en ny lamell diff till volvos m30 och 1031 bakaxlar
Var? Har funderingar på att nån gång slänga i en i en m31-axel. Visst passar 1031-diffar i den rakt av?

Postat: ons sep 21, 2005 4:04 pm
av R 16v
här om du kollar på transmition så finner du den :wink:

http://www.samsteffansson.se/bilmodeindex.html

//Richard

diff

Postat: tis okt 11, 2005 3:14 pm
av Blom
risken med att lägga på för mkt svets är att härdningen går ur och då kan splinesen ryka åt helvete....
jag tog bara lite i verje hörn med min MIG svets och det har hållit minst 10 däck än så länge... (många spår blir det) .....
Är lite burnout beroende...

Re: diff

Postat: tis okt 11, 2005 3:35 pm
av Eric Wiklund
blom142 skrev:risken med att lägga på för mkt svets är att härdningen går ur och då kan splinesen ryka åt helvete....
jag tog bara lite i verje hörn med min MIG svets och det har hållit minst 10 däck än så länge... (många spår blir det) .....
Är lite burnout beroende...
Det håller inte när du sätter på slicks. lägg nå järnskrot mellan alla 4 drev och bränn ihop...man får svetsa en bit sen vänta så det kyler sen fortsätta.

Jag vet att mattias tog en bild på hur jag gjorde på min. Hoppas han kan lägga upp den här.

Postat: tis okt 11, 2005 3:55 pm
av mattias
Bild

Postat: lör okt 15, 2005 3:43 pm
av henkeboi
många som åkt fast i besiktningen?

Postat: lör okt 15, 2005 4:47 pm
av Jonas_S
jag klarade mig han skrattade bara åt mig o tyckte att det borde vara jobbigt att köra med :D

Postat: sön okt 16, 2005 11:42 am
av Race-Jimmy
är ju jäkligt nyfiken på å svetsa diffen på 144an. Men sen sitter man å pendlar med bilen ca 50mil/vecka. Är det nått som skulle bli rent utan farligt å sitte å köra med hela vintern long med svetsdiffad bakaxel tror ni?

På camaron (med "riktig" diffbroms) man har så kan det ju bli lite halt därbak när regnet ligger på å så. Men det är ju aldrig så att det blir okontrollerat när man spettar på. Är det nått man kan jämnföra emot tro??

Postat: lör nov 19, 2005 3:45 pm
av grrrrr
undrar samma som ovanstående var sugen på att svetsdiffa men undrar om det blir typ farligt att köra nu på vintern? är det ingen som vet tacksam för svar!!!