Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 27, 2017 3:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: svets diff??
InläggPostat: sön sep 18, 2005 10:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Inlägg: 226
Ort: LULEÅ
tja.. hur gör man en svets diff ordentlingt??:roll:
för ja provade å de höll inte länge.. jag gick till väga så här:

rengjorde me trasa all olja.. något så dära?
Tog miggen sydde fast dreven med full strömstyrka!!
"ingen super kraftig mig"

Någon erfaren här som vet och kan förklara? och inga
tror sej veta kommentarer :evil:

_________________
ride hard die free!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 18, 2005 10:26 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Sök.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... vetsa+diff

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 10:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
övervägde att göra detta på amazonturbon förrut, men ångrade mig i sista sekund. käns inte säkert...hur går det tex om man kör motorväg i regn och ska svänga av på en skarp avfart? har inga som helst erfarenheter av detta men det käns endå som att det är till för de som enbart hänger vid korvkiosken och sladdar i rondeller. (??)

har hört om ras efter bara några dagar och de som vart nära o köra ihjäl sig. sbp gillar det inte heller..varför inte skaffa en riktig diff?

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 11:57 am 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
140ttic skrev:
övervägde att göra detta på amazonturbon förrut, men ångrade mig i sista sekund. käns inte säkert...hur går det tex om man kör motorväg i regn och ska svänga av på en skarp avfart? har inga som helst erfarenheter av detta men det käns endå som att det är till för de som enbart hänger vid korvkiosken och sladdar i rondeller. (??)

har hört om ras efter bara några dagar och de som vart nära o köra ihjäl sig. sbp gillar det inte heller..varför inte skaffa en riktig diff?


man får planera bättre och bromsa tidigt... :)

Skillnaden mellan odiffat och diffat är grym....fast i en standard bil kanske det inte spelar så stor roll...men för raktframåka med lite pulver är det ett måste.
Om det rasat efter några dagar så har den som svetsat diffen gjort totalt fel. :? min har då hållit bra hela denna säsong. och då har jag kört med slicks på klistrad bana också.

Men visst en "riktig diff" är kanske bättre men är kanske inte så lätt att hitta (beroende på bilmodell/bakaxelmodell) och det är nog betydligt mycke dyrare än att göra en svetsad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 11:59 am 
Offline
Skärgårds-trimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Inlägg: 5059
Ort: Umeå / Skärgården
Beror väll på hur kraftigt och hur dumt du svänger av från infarten, men räkna med sladd eller understyr :)

- Då jag AGA-diffade isbilen verkade jag ha fått till det riktigt bra.
( det hade sitt pris, svetsblind i 4:a dagar )

Rensa olja med trasa, spolade med vattenslangen och körde lite avfettning, drog sedan igång polarens lilla pinn-svets och började bränna
ihop det, blev helt okej, svetsade inte ALLS så överdrivet mycket.

- Det höll hela vintern på isbanan med riktiga däck. Samt ett par våldsamma svängar på gatan nu i sommar.

- Är lite små jobbig att backa med men det går faktiskt riktigt bra, har iofs inga värstig däck på, vanliga std volvo däck.


- Mattias kan intyga att den gjort lakrits ett par meter :)

( Körde även lite rally cross en kväll med den, utan smärtor gick ba fint )

_________________
http://www.team58.se
http://twitter.com/TeamJohansson
http://www.facebook.com/TeamJohanssonOffshoreRacing
http://www.youtube.com/channel/UCN871_rAt4xvAZXcytVg04A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 7:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Inlägg: 81
Ort: Skogen
6695 kr kostar en ny lamell diff till volvos m30 och 1031 bakaxlar

//Richard


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 8:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Inlägg: 648
Ort: Uppsala
140 power skrev:
6695 kr kostar en ny lamell diff till volvos m30 och 1031 bakaxlar

Var? Har funderingar på att nån gång slänga i en i en m31-axel. Visst passar 1031-diffar i den rakt av?

_________________
Bild
Volvo 142 -73 med B20 och skruvkompressor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 4:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån feb 14, 2005 2:21 pm
Inlägg: 81
Ort: Skogen
här om du kollar på transmition så finner du den :wink:

http://www.samsteffansson.se/bilmodeindex.html

//Richard


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: diff
InläggPostat: tis okt 11, 2005 3:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Inlägg: 2022
Ort: Bettna
risken med att lägga på för mkt svets är att härdningen går ur och då kan splinesen ryka åt helvete....
jag tog bara lite i verje hörn med min MIG svets och det har hållit minst 10 däck än så länge... (många spår blir det) .....
Är lite burnout beroende...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: diff
InläggPostat: tis okt 11, 2005 3:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Inlägg: 1711
Ort: Sävar
blom142 skrev:
risken med att lägga på för mkt svets är att härdningen går ur och då kan splinesen ryka åt helvete....
jag tog bara lite i verje hörn med min MIG svets och det har hållit minst 10 däck än så länge... (många spår blir det) .....
Är lite burnout beroende...


Det håller inte när du sätter på slicks. lägg nå järnskrot mellan alla 4 drev och bränn ihop...man får svetsa en bit sen vänta så det kyler sen fortsätta.

Jag vet att mattias tog en bild på hur jag gjorde på min. Hoppas han kan lägga upp den här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 11, 2005 3:55 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Bild

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 15, 2005 3:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Inlägg: 1215
Ort: Nyköping
många som åkt fast i besiktningen?

_________________
Saab 900T -97


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 15, 2005 4:47 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Inlägg: 188
Ort: UMEÅ
jag klarade mig han skrattade bara åt mig o tyckte att det borde vara jobbigt att köra med :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 16, 2005 11:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Inlägg: 179
Ort: Sala
är ju jäkligt nyfiken på å svetsa diffen på 144an. Men sen sitter man å pendlar med bilen ca 50mil/vecka. Är det nått som skulle bli rent utan farligt å sitte å köra med hela vintern long med svetsdiffad bakaxel tror ni?

På camaron (med "riktig" diffbroms) man har så kan det ju bli lite halt därbak när regnet ligger på å så. Men det är ju aldrig så att det blir okontrollerat när man spettar på. Är det nått man kan jämnföra emot tro??

_________________
┌∩┐(_)┌∩┐


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 19, 2005 3:45 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis okt 25, 2005 1:49 pm
Inlägg: 6
undrar samma som ovanstående var sugen på att svetsdiffa men undrar om det blir typ farligt att köra nu på vintern? är det ingen som vet tacksam för svar!!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010