Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 3:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: tis apr 09, 2013 7:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 30, 2008 6:35 pm
Inlägg: 104
Ort: malå
vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.

Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.

är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt :)

_________________
0706235746


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: mån jul 01, 2013 2:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 667
Kan man ta bort pinnen i mitten av diffen? Om man punktar ihop allt. Och sedan knackar ut pinnen och svetsar allt ordentligt. Håller det då?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: mån jul 01, 2013 2:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jun 29, 2013 12:55 pm
Inlägg: 25
David164 skrev:
vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.

Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.

är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt :)


Drivaxlar går av väldigt lätt på tex is och gräs. Med svetsdiff får man hålla sig till asfalt.

_________________
Tom Wadstedt lexbytomvadstedt@gmail.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: tis jul 16, 2013 10:44 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
Inlägg: 70
Ort: Säffle
David164 skrev:
vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.

Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.

är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt :)

Jag och kompisen har varsin 240 med svetsad axel och ingen av dem har tuggat av en drivaxel.
Kördes 2 säsonger stenhårt på åkrar och isen. Även mycke skogskörning.
De andra två som jag svetsat var efter ras. Ena höll mååånga mil innan jag köpte en torsen. Den andra rasade tre timmar efter svetsen va gjord. Men då va korgen deformerad innan jag svetsade :lol:

_________________
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: lör aug 10, 2013 8:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 30, 2013 10:32 am
Inlägg: 14
Jeg har kjørt med sveiset diff i min 940 både på is og asfalt et pår år nå uten noen problemer, så må være noe dere gjør galt. Kjører med en del mer effekt, mulig det hjelper at man hele tiden kjører med hjulspinn..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: tor okt 24, 2013 3:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Jag kör med svetsad diff i min 960 och det fungerar utmärkt.
Kört från Göteborg till Gatebil Mantorp, Falkenberg, konbanekörning i skåne osv.
Kör med Toyo R888 däck (till och från bana) utan problem. Men R888 är rätt hala när det är blött :)

Kan rekommendera att rengöra med "break cleaner" innan svetsningen.
Rekommenderar även att blåsa tort med tryckluft annars kan det brinna rätt bra (egen erfarenhet)
Brukar trycka in stora tjocka metallbitar för att stadga upp svetsen
Bild
Bild

MEN om det fanns en riktig diffspärr till min bil skulle jag helt klart klart köra med det istället då aga sliter mycket däck.
Tyvärr har jag inte hittat någon bra till multilinken.

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sv: svets diff??
InläggPostat: ons nov 06, 2013 4:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 434
Ort: Kalix
Diffarna till 1030 och 1031 passar väl i 7/960 klumpen. Iaf i Rallycross så använder dom som kör delad bakaxel samma utväxling och diff som dom stela axlarna.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: ons nov 06, 2013 9:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2049
Ort: Luleå
skiljer inte splinesen mellan 960 & 2/7/900?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: ons nov 06, 2013 9:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 59
Robert Markström skrev:
skiljer inte splinesen mellan 960 & 2/7/900?


Japp. Skiljer en spline. Man får modifiera medbringare från bmws lilla diff, køra mk1 drivaxlar och montera valfri diff från stel axel.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: tor apr 16, 2015 4:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 22, 2015 3:23 pm
Inlägg: 29
Ort: Tranås/Småland
Någon som svetsat ihop diffen på en Nissan S13, den är ju diffad från början.
( dock värdelös diff för så fort oljan blir varm i den så slutar den diffa och enhjular istället... )

Såg lite annorlunda ut än de diffar jag svetsat ihop förut, tycker inte man kommer åt och kan svetsa
bra då det sitter skit ivägen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: tor apr 16, 2015 5:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Inlägg: 152
Ort: Piteå
En polare har gjort det i sin s13, dock tog han ut diffen och tog isär det och svetsade. håller än idag.

_________________
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: ons apr 22, 2015 2:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Inlägg: 332
Ort: Emmaboda
Plocka ut hela diffklumpen, rengör NOGA med t ex brakeclean och blås rent innan svetsning.

Börja med att punkta ihop, sen svetsar du typ en sträng i taget och låter den svalna lite, gör man så i omgångar lite försiktigt så håller det mycket bättre.

Och man behöver inte båla på med 2kg svets som vissa gör. Vet att Magistern har en bild på hans ena klump där det endast är runtom i hörnen, så ska man göra!

Sen är det bara att stoppa tillbaka den, i med ny olja tills det rinner över påfyllningshålet och skruva ihop allt, ut o börna!

_________________
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: ons apr 22, 2015 4:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 22, 2015 3:23 pm
Inlägg: 29
Ort: Tranås/Småland
Mjo, jag vet hur man får ihop en öppen men den här kommer man ju inte åt "hörnen" på då det sitter som en kåpa över....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: tor jun 25, 2015 11:55 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:51 am
Inlägg: 7
Hej. Är det någon som svetsa diff på vw bubbla? Några tips och Trix?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svets diff??
InläggPostat: ons aug 05, 2015 9:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
bara en kommentar...väldigt mycket snack om förberedelserna inför svetsningen av diffen...inget fel i det, men svetsningen påverkar inte hållbarheten av axlarna

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010