svets diff??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
David164
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån jun 30, 2008 6:35 pm
Ort: malå

Re: svets diff??

Inlägg av David164 »

vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.

Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.

är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt :)
0706235746
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: svets diff??

Inlägg av Magistern »

Kan man ta bort pinnen i mitten av diffen? Om man punktar ihop allt. Och sedan knackar ut pinnen och svetsar allt ordentligt. Håller det då?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
tompa221
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör jun 29, 2013 12:55 pm

Re: svets diff??

Inlägg av tompa221 »

David164 skrev:vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.

Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.

är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt :)
Drivaxlar går av väldigt lätt på tex is och gräs. Med svetsdiff får man hålla sig till asfalt.
B20 Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
Ort: Säffle

Re: svets diff??

Inlägg av B20 Persson »

David164 skrev:vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.

Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.

är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt :)
Jag och kompisen har varsin 240 med svetsad axel och ingen av dem har tuggat av en drivaxel.
Kördes 2 säsonger stenhårt på åkrar och isen. Även mycke skogskörning.
De andra två som jag svetsat var efter ras. Ena höll mååånga mil innan jag köpte en torsen. Den andra rasade tre timmar efter svetsen va gjord. Men då va korgen deformerad innan jag svetsade :lol:
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
960
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jun 30, 2013 10:32 am

Re: svets diff??

Inlägg av 960 »

Jeg har kjørt med sveiset diff i min 940 både på is og asfalt et pår år nå uten noen problemer, så må være noe dere gjør galt. Kjører med en del mer effekt, mulig det hjelper at man hele tiden kjører med hjulspinn..
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: svets diff??

Inlägg av warp »

Jag kör med svetsad diff i min 960 och det fungerar utmärkt.
Kört från Göteborg till Gatebil Mantorp, Falkenberg, konbanekörning i skåne osv.
Kör med Toyo R888 däck (till och från bana) utan problem. Men R888 är rätt hala när det är blött :)

Kan rekommendera att rengöra med "break cleaner" innan svetsningen.
Rekommenderar även att blåsa tort med tryckluft annars kan det brinna rätt bra (egen erfarenhet)
Brukar trycka in stora tjocka metallbitar för att stadga upp svetsen
Bild
Bild

MEN om det fanns en riktig diffspärr till min bil skulle jag helt klart klart köra med det istället då aga sliter mycket däck.
Tyvärr har jag inte hittat någon bra till multilinken.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Sv: svets diff??

Inlägg av Niklas Sandström »

Diffarna till 1030 och 1031 passar väl i 7/960 klumpen. Iaf i Rallycross så använder dom som kör delad bakaxel samma utväxling och diff som dom stela axlarna.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: svets diff??

Inlägg av Robert Markström »

skiljer inte splinesen mellan 960 & 2/7/900?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: svets diff??

Inlägg av turb00le »

Robert Markström skrev:skiljer inte splinesen mellan 960 & 2/7/900?
Japp. Skiljer en spline. Man får modifiera medbringare från bmws lilla diff, køra mk1 drivaxlar och montera valfri diff från stel axel.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2
Fragerst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: sön mar 22, 2015 3:23 pm
Ort: Tranås/Småland

Re: svets diff??

Inlägg av Fragerst »

Någon som svetsat ihop diffen på en Nissan S13, den är ju diffad från början.
( dock värdelös diff för så fort oljan blir varm i den så slutar den diffa och enhjular istället... )

Såg lite annorlunda ut än de diffar jag svetsat ihop förut, tycker inte man kommer åt och kan svetsa
bra då det sitter skit ivägen...
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: svets diff??

Inlägg av F-Son »

En polare har gjort det i sin s13, dock tog han ut diffen och tog isär det och svetsade. håller än idag.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: svets diff??

Inlägg av NTCRS1 »

Plocka ut hela diffklumpen, rengör NOGA med t ex brakeclean och blås rent innan svetsning.

Börja med att punkta ihop, sen svetsar du typ en sträng i taget och låter den svalna lite, gör man så i omgångar lite försiktigt så håller det mycket bättre.

Och man behöver inte båla på med 2kg svets som vissa gör. Vet att Magistern har en bild på hans ena klump där det endast är runtom i hörnen, så ska man göra!

Sen är det bara att stoppa tillbaka den, i med ny olja tills det rinner över påfyllningshålet och skruva ihop allt, ut o börna!
Fragerst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: sön mar 22, 2015 3:23 pm
Ort: Tranås/Småland

Re: svets diff??

Inlägg av Fragerst »

Mjo, jag vet hur man får ihop en öppen men den här kommer man ju inte åt "hörnen" på då det sitter som en kåpa över....
mf354
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:51 am

Re: svets diff??

Inlägg av mf354 »

Hej. Är det någon som svetsa diff på vw bubbla? Några tips och Trix?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: svets diff??

Inlägg av hauge »

bara en kommentar...väldigt mycket snack om förberedelserna inför svetsningen av diffen...inget fel i det, men svetsningen påverkar inte hållbarheten av axlarna
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar