svets diff??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: svets diff??

Inlägg av jonas landin »

När jag besa sist hade jag precis slängt på fina däck med samma mönsterdjup!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Crille Landskrona
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 08, 2011 9:57 pm
Ort: Landskrona

Re: svets diff??

Inlägg av Crille Landskrona »

Jag hade stora problem att få aga-diffen att hålla när effekten blev större. Jag klippte till plåtbitar som jag häftade fast på diffkorgen så att det blev som en skål med en sida öppen,
sen smälte jag aluminium och fyllde diffkorgen till bredden. När det hade stelnat tog jag bort plåtarna och monterade tillbaks den fyllda korgen. Det höll betydligt bättre, det enda som hände var att efter en tid blev det lite glapp mellan hjulen, då var det dax att byta till en ny fylld korg.
Bilen var en Snikbyggd PV med Cheva BB och 10,5" slicks. Det blev med tiden ett djävla bytande så en ordentlig axel är väl investerade pengar......
Hälsn Crille.
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Re: svets diff??

Inlägg av Awdr »

Robert Markström skrev:besade bilen förra veckan. 1.2 respektive 1.6Kn bak i bromsverkan. svetsdiff :doh: hahaha

Jo jag har samma däcktryck & gummin bak :thumbright:
Jag tror bilprovningen har nån slumpgenerator i deras bromstest :thumbdown:
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: svets diff??

Inlägg av Robert Markström »

Robert Markström skrev:besade bilen förra veckan. 1.2 respektive 1.6Kn bak i bromsverkan. svetsdiff :doh: hahaha

Jo jag har samma däcktryck & gummin bak :thumbright:


Nu är bilen reggad. gjordes på bilprovningen i luleå ist för boden där jag gjorde första bes.

Nu hade jag så jämnt så att nålarna låg kloss i varandra hela tiden, som det borde vart första gången :doh:

Lite nojjig blev jag att han skulle ana ugglor i mossen men det gick vägen även denna gång : )

så då vet vi att deras maskiner är okalibrerade :angryfire:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Vocen242
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:29 am
Ort: Grums

Re: svets diff??

Inlägg av Vocen242 »

Själv har ja migat både dreven och sen dreven ihop med klumpen,
har hållt i 3 år på både is och gat bus.
Volvo = Jag rullar, vilket det är på hjulen eller taket... =D
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: svets diff??

Inlägg av Jimmy »

Har kört av en drivaxel på min 740 gl 88 har skruvat ur båda drivaxlarna och har försökt att slå ut den lilla biten som sitter kvar i diffhuset (splinsade) men går ju bara ha ett smalt rör på runt 7mm, får ej ut den! mittpinnen är ju i vägen och för att få ur den måste man väll montera bort kronhjulet? dvs jag lär få ta ur hela diffhuset?

Vad har ni när ni knackar ut dom? hade ett rundjärn om var 8mm men det var för tjockt
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: svets diff??

Inlägg av jonas landin »

Brukar inte sitta fast direkt, en mejsel lr en lagom böjd pinne, typ ett gammalt rollerskaft som man böjer till brukar funka fint!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: svets diff??

Inlägg av ogge »

jag har ett 12mm i diameter grovt armeringsjärn ca 1.5m långt oms jag har slipat av hälvten på.
kommer precis förbi pinnen som håller diffdrevena.
tar ur drivaxeln på andra sidan å slå rakt igenom.

klart och betalt
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Re: svets diff??

Inlägg av anderssonboy »

det att det blir ojämn bromsverkan ibland på bilprovningen med svetsdiff har o göra med att det inte altid bägge rularna startar samtidigt .
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: svets diff??

Inlägg av Magistern »

Jag håller på att svetsa nu och har svetsat ihop planethjulen med 8 sömmar samt sytt ihop hjulen med korgen. Hur mycket ska man svetsa liksom? Det ska ju hålla för 500whp och karatestarter med slicks?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: svets diff??

Inlägg av hauge »

Går inte att svara på juh.

Beror helt på svetstyp, materialet i tillsatsmaterialet, vilken genombränning man får, hur pass rengjort det är innan osv.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: svets diff??

Inlägg av ahberg »

Magistern skrev:Jag håller på att svetsa nu och har svetsat ihop planethjulen med 8 sömmar samt sytt ihop hjulen med korgen. Hur mycket ska man svetsa liksom? Det ska ju hålla för 500whp och karatestarter med slicks?
bild på diffen?

drivaxlarna går oftast av före en ordentlig svetsad diff
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: svets diff??

Inlägg av David V »

Gör så här om ni ska svetsa diffen:
Kapa till två rejäla rektanglar i 10-12 mm tjockt stål som passar precis i det rektangulära hålet mellan de två diffdreven och dreven ut till drivaxlarna. Se bild.
Bild

Lägg dem på plats i bakaxeln med drivaxlarna i och lägg ett par rejäla punkter. Ligger du nu under bilen och gör detta, glöm inte öronproppar. För mig tog det ett par veckor innan det slutade göra ont och hörseln kom tillbaka till normalt efter att en loppa letat sig hela vägen in till trumhinnan... oerhört obehagligt :thumbdown:

Ta sen ur drivaxlarna och plocka ur diffen ur bakaxeln, fetta av ordentligt och helsvetsa på arbetsbänken. Kör en sida på rektangeln i taget, vänd på den och gör en sida till på baksidan. Vänta till det kallnat så man kan ta i den och kör en sida till, bränn på flödigt med svetsen till allt är helsvetsat. Frestas inte att svetsa mer, typ drivaxel-dreven i "korgen" eller vad man nu ska kalla den, rektangeln räcker och det är onödigt att värma mera. Gör rent allt svetssprut och loppor. När det ser ut så här så ska det banne mig hålla:
Bild

/David
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: svets diff??

Inlägg av jonas landin »

Ringde bilprovningens tekniska support å hörde vad dom tyckte om svetsad diff, svaret var att det inte ska vara något problem, det enda är att bromsbärdena kan bli lite missvisande för att högerrullen startar först, men om man då säger att axeln e svetsad så får dom göra en visuell kontroll av anläggningsytorna mm!
Alltså är det fritt fram att besa med svetsdiff!
Ska svetsa min 1031 som ska upp under 264an som sen ska reggas med B230FT, får se om dom tolkar reglerna lika!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: svets diff??

Inlägg av hauge »

"För mig tog det ett par veckor innan det slutade göra ont och hörseln kom tillbaka till normalt efter att en loppa letat sig hela vägen in till trumhinnan... oerhört obehagligt :thumbdown: "

man skall väl inte svetsa med öronen? :hihi:

Skämt åsido så tycker jag det verkar vara den mest robusta lösningen jag sett av svetsdiff
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar