svets diff??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jag tycker det blir mer lättkört MED agadiff... bilen blir mer konsekvent, du vet alltid var du har den. Dessutom blir det tio gånger roligare att sladda, och du behåller farten genom sladdarna. Men det är ju bara vad jag tycker, är man ovan så kan det nog kännas fel.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Nackdelen med svetsad diff är att man kan råka ut för följande situation:

Man bromsar på ett lite halt underlag, det räcker med blöt asfalt.. det råkar vara så att man svänger lite, så att det ena hjulet redan hasar lite mot underlaget, alltså har man bara ett bakhjul som ska överföra bromskraften.. sedan släpper båda bakhjulen, eftersom man bromsar, och centrifugalkraften (eftersom man svänger lite) påverkar bilen i sidled.. Detta resulterar i en sladd som är helt omöjlig att häva :evil: eftersom inget av bakhjulen har speciellt lätt för att återfå greppet föräns man åker precis rakt igen...

Jag råkade ut för samma sitiation med min 164 i våras, på blöt asfalt. Den hade dock slungdiff, som låser vid en viss varvtalsskillnad mellan drivhjulen. Det som hände var att jag bromsade efter en omkörning, och båda bakhjulen släppte lagom mycket för att diffen skulle låsa...
Jag åkte nog 100m i sidled genom en s-kurva innan jag åkte ut i skogskanten, snurrade och voltade, för att slutligen landa på taket uppe på vägen.
Axel Wall
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Farligt och farligt, det beror till 99% på föraren om det blir farligt eller inte.

- Det är ju ni som förare som avgör om ni ska köra rally, eller köra med huvudet.

- Med AGA-diff får man väll räkna med överstyr, eller understyr. Men åandra sidan kör man som folk brukar det gå bra.
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

svårt dehär.. vill ju kunna köra säkert samtidigt som man vill kunna sladda mycket och brett............
┌∩┐(_)┌∩┐
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

M10 skrev:Jag tycker det blir mer lättkört MED agadiff... bilen blir mer konsekvent, du vet alltid var du har den. Dessutom blir det tio gånger roligare att sladda, och du behåller farten genom sladdarna. Men det är ju bara vad jag tycker, är man ovan så kan det nog kännas fel.
Jag håller med M10, bilen vart mycket roligare att köra och mer konskvent.
Men det är ju vad jag tycker, åkte en sommar och en vinter med AGA-diff på 240 turbon (ca 250hk), det gick att åka brett igenom rondellerna på sommarn (245/45R16 däck bak) och överallt på vintern.
Men man får ju åka med huvet inte bara plattan i mattan, för då hamnar man snart brevid vägen.

/Jonas
grrrrr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 25, 2005 1:49 pm

Inlägg av grrrrr »

Har en fråga håller det att svetsa med migen eller måste man svetsa med pinne för att det ska hålla ???
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det går att svetsa med miggen....bara den är kraftig nog
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
grrrrr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 25, 2005 1:49 pm

Inlägg av grrrrr »

vad ska man ha för olja i bakaxeln växelådsolja är väll att föredra eller går det med typ motorolja
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

grrrrr skrev:vad ska man ha för olja i bakaxeln växelådsolja är väll att föredra eller går det med typ motorolja
omega olja de bästa för bakaxeln :)
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

jag skulle helt klart kunna tänka mig att svetsdiffa bakaxeln på en bil som för mesta delen ska gå rakt fram på tex streetrace, men inte annars. Det tråkiga med det hela är att man kan råka ut för att besiktningen säger att dom kräver att man byter bakaxeln (ur trafiksäkerhetssynpunkt)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

140ttic skrev:Det tråkiga med det hela är att man kan råka ut för att besiktningen säger att dom kräver att man byter bakaxeln (ur trafiksäkerhetssynpunkt)
Vet några som besiktat med svetsad diff som fått nerslag på ojämnbromsverkan :roll: :D
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

det fick en snubbe som hade spole i sin axel oxå!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Är de nån som frågar bör man ju kunna påstå att de är en motorsportsdiff som du spänt till max eftersom du ska köra drifting med bilen! :) De kommer jag göra i alla fall!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Volvo_wonka
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 28, 2006 10:09 pm
Ort: Tidahôlm

Inlägg av Volvo_wonka »

TAr int edäcken mycket stryk när man svetsdiffar då?
B20 POWER
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Jo det är klart att dom nöts mer än vanligt då du svänger e.t.c

Hehe ja hade en epa en gång me svetsad axel och 385:er bak eller va det var kom fan knappt ut från parkeringen fick lov att Ta fart för att komma ut. så om man har överdrivet bra grepp är det ingen hit att backa iaf :P
Skriv svar