svets diff??
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Nackdelen med svetsad diff är att man kan råka ut för följande situation:
Man bromsar på ett lite halt underlag, det räcker med blöt asfalt.. det råkar vara så att man svänger lite, så att det ena hjulet redan hasar lite mot underlaget, alltså har man bara ett bakhjul som ska överföra bromskraften.. sedan släpper båda bakhjulen, eftersom man bromsar, och centrifugalkraften (eftersom man svänger lite) påverkar bilen i sidled.. Detta resulterar i en sladd som är helt omöjlig att häva eftersom inget av bakhjulen har speciellt lätt för att återfå greppet föräns man åker precis rakt igen...
Jag råkade ut för samma sitiation med min 164 i våras, på blöt asfalt. Den hade dock slungdiff, som låser vid en viss varvtalsskillnad mellan drivhjulen. Det som hände var att jag bromsade efter en omkörning, och båda bakhjulen släppte lagom mycket för att diffen skulle låsa...
Jag åkte nog 100m i sidled genom en s-kurva innan jag åkte ut i skogskanten, snurrade och voltade, för att slutligen landa på taket uppe på vägen.
Man bromsar på ett lite halt underlag, det räcker med blöt asfalt.. det råkar vara så att man svänger lite, så att det ena hjulet redan hasar lite mot underlaget, alltså har man bara ett bakhjul som ska överföra bromskraften.. sedan släpper båda bakhjulen, eftersom man bromsar, och centrifugalkraften (eftersom man svänger lite) påverkar bilen i sidled.. Detta resulterar i en sladd som är helt omöjlig att häva eftersom inget av bakhjulen har speciellt lätt för att återfå greppet föräns man åker precis rakt igen...
Jag råkade ut för samma sitiation med min 164 i våras, på blöt asfalt. Den hade dock slungdiff, som låser vid en viss varvtalsskillnad mellan drivhjulen. Det som hände var att jag bromsade efter en omkörning, och båda bakhjulen släppte lagom mycket för att diffen skulle låsa...
Jag åkte nog 100m i sidled genom en s-kurva innan jag åkte ut i skogskanten, snurrade och voltade, för att slutligen landa på taket uppe på vägen.
Axel Wall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Jag håller med M10, bilen vart mycket roligare att köra och mer konskvent.M10 skrev:Jag tycker det blir mer lättkört MED agadiff... bilen blir mer konsekvent, du vet alltid var du har den. Dessutom blir det tio gånger roligare att sladda, och du behåller farten genom sladdarna. Men det är ju bara vad jag tycker, är man ovan så kan det nog kännas fel.
Men det är ju vad jag tycker, åkte en sommar och en vinter med AGA-diff på 240 turbon (ca 250hk), det gick att åka brett igenom rondellerna på sommarn (245/45R16 däck bak) och överallt på vintern.
Men man får ju åka med huvet inte bara plattan i mattan, för då hamnar man snart brevid vägen.
/Jonas
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Är de nån som frågar bör man ju kunna påstå att de är en motorsportsdiff som du spänt till max eftersom du ska köra drifting med bilen! De kommer jag göra i alla fall!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis mar 28, 2006 10:09 pm
- Ort: Tidahôlm