svets diff??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

svetsdiffat är bra... alltså om man bara ska leka... men i höga farter på vintern tex så är det väldigt farligt... bara man svänger så kan man ju få ställ... och går det för brett så är det ganska svårt att få tillbaks bilen... men roligt är det... om man kör med huvudet....

´Lättast när man svetsdiffar är ju bara att hitta en massa jäävla järnskrot o kasta ner... svetsa lite åt gången .... och avfetta riktgit innan man börjar
André Nilsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör mar 25, 2006 10:43 am
Ort: Värmland

Inlägg av André Nilsson »

men om man lägger järn skrot emellan dreven så blir det svårt att få ur drivaxeln om den går av längst in, som den för det mesta gör :evil:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

André Nilsson skrev:men om man lägger järn skrot emellan dreven så blir det svårt att få ur drivaxeln om den går av längst in, som den för det mesta gör :evil:
Går för det mesta att ta ut med magnet på en pinne :)

Eller så räcker det att man borrar ett litet hål i varje ända så att man får in ett dorn.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
André Nilsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör mar 25, 2006 10:43 am
Ort: Värmland

Inlägg av André Nilsson »

okej :D
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Inlägg av Christoffer N »

hur kraftig måste migen va för att det ska hålla??
Christoffer Nygren

vw freak !
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

På amazonen min svetsa jag med en 180Amper svets å de höll då för en jävla misshandel :hihi: Svetsdiffa du blir jävligt härligt å köra men man får lägga om körsätt totalt allrahelst på vinter blir till å gasa till om man ska ta en korsning!!
Å sen att bilen skulle vilja snurra vet ja inte om jag kan hålla med om fortsätter man bara å gasar så kan du åka med bakdelen ut genom kurvorna å den rätar upp sig!!!! SÅ var de då både på Epan min å Amazonen var inga problem å ligga på bre häng i en 120-130knutar :P
Ja e int bitter!!
timmpo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: mån dec 25, 2006 11:43 pm

Inlägg av timmpo »

Själv använde jag migen (1-fas) på min 740 .. svetsade inte alls så mycket

ut med allt bråte som ligger i skuffen o inte allt för breda bak-däck så håller det bra
Tidsmaskin Köpes !
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

har svetsat ett par axlar.. både med 1-fas (100amp) och större 380amps 3-fas.. ingen har hållit längre än den andra..

ska man vara seriös så plocka ut klumpen, lättare att tvätta och komma åt å svetsa då.. samt att man slipper äventyra drivaxlarna..

svetsa lite åt gånen och på diagonalen.. dvs. övre hörnet på ena sidan, snurra halvarv och samma hörn på andra sidan.. LÅT SVALNA!! behövs inte mycket men några minuter..

spara så du kan komma åt å slå ur drivaxlar som går av..

annars så kan jag väl bara säga att det höjer körglädjen 200% på vilken bil som helst..

och om det skullle släppa vid en omkörning lr dyl så fega inte utan håll kvar å ratta.. har flertalet gånger försökt att trampa ur å styra emot som dom sa på körskolan men med AGA-diff så e de bara att glömma.. går till 98% av gångerna inte som man lärde sig att det skulle göra..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

har köpt en 240tic med 1031 bakaxel, va håller en sån för?
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

700 häst med automat.. beror helt på hur du kör.. jag lyckades inte köra av någon på den agade 240 jag hade, medans jag skickade 3 axlar på en 740..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

Sleeper_86 skrev:700 häst med automat.. beror helt på hur du kör.. jag lyckades inte köra av någon på den agade 240 jag hade, medans jag skickade 3 axlar på en 740..

"700 hästar med automat" kan du förklara det lite bättre, ser inte vars det kommer in i bilden :?
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ExtremeDriver skrev:har köpt en 240tic med 1031 bakaxel, va håller en sån för?
www.teamxracing.se sen kikar du på "tottes 152:a" körde de första säsongerna med 1031 med aut och 700 häst..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

Sleeper_86 skrev:
ExtremeDriver skrev:har köpt en 240tic med 1031 bakaxel, va håller en sån för?
www.teamxracing.se sen kikar du på "tottes 152:a" körde de första säsongerna med 1031 med aut och 700 häst..
okej du får ursäkta segtänkandet.. Nu är jag helt och hållet med på spåret igen! :thumbright:
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Jag har svettsat många diffar på mina saab folkracebilar å jag är inte så noga med att får bort all olja och det har aldrig varit några problem för mig.
Men man får inte snåla med svetts :wink:
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

har aga diffat några bilar...bland annat en 240GL sen en 360GLS.

bara ta ut klumpen o rengöra noga..helst med avfetting/disel..låt det ligga 1-2dagar i det sen bara spola rent med vatten..

migen fungerar skit bra...men man måste ha en som står o kyler med tryckluft vid sidan om så inte härdningen/lagerna går åt helvete.

har hållt ett bra tag nu o jag kör inte snällt...tycker det går bra att köra men lite understyrd bara

har en riktig diff i min 940, en aussie locker men den fungerar inte riktigt som jag vill....det smäller o har sig när man drar på/ rykande starker..precis som den inte klarar av att låsa på höger sidan...men ska riva ner en gång till o sätta ihop..skulle inte det fungerar så svetsar jag org diffen o kör med det ist.
Skriv svar