Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 11:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 20, 2008 9:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
Men kan rengöra med startgas oxå . men glöm inte blåsa ur gasen med trycklyft efteråt. Det kan lätt smälla lite smått annars :thumbright:

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: AGADIFF !!
InläggPostat: mån feb 25, 2008 8:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jun 20, 2006 10:38 pm
Inlägg: 7
AGADIFF är bara kul :D några tips för att svetsa. 1: skaffa övergångs pinnar (P5) tror att det är svart till rostfritt 2,0 mm inte tjockare (blir för varmt)

2: svetsa i omgångar ha inte bråttom pga värme.

3: sist men inte minst va j....t noga med rengörning (även mellan svetsningarna slagga ordentligt). sen har du världens bästa diff.

4: använd lite tunnare axelolja INTE ATF min heter mobilfluid 424 vet inget mer om oljan det var det enda som stod på fatet.

har svetsat ca: 10st axlar ingen har rasat pga svetsen. lycka till alla racers :lol:

_________________
Ring på 070-636 25 43


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 07, 2008 10:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
svetsa med pinne är vell inget direkt måste? jag svetsade min med mig svetsen hemma å det har hållit än så länge. Det enda tipset är vell att man ska lägga i material så blir det mindre risk för att den ska spricka

Bild

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 1:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Inlägg: 290
Ort: Mora
Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 2:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Inlägg: 1549
Ort: Torestorp
TommyBrand skrev:
Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?


Svetsar man med drivaxlarna i så kan härdningen gå ur med haveri som resultat.
Eller om du haft ur drivaxlarna och inte satt dom på samma sida igen, då vrids dom tillbaka och mattas därmed ut och går av.

Svetsar man utan axlarna i och sätter rätt axel på rätt sida, så ska dom hålla rätt bra.

Att stå och spinna med ena hjulet på trottoarkanten eller på annat sätt få väldigt mycket fäste på ena hjulet jämfört med andra är ju logiskt sett väldigt obra...

_________________
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2009 6:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 30, 2008 6:35 pm
Inlägg: 104
Ort: malå
har nån tagit ut diffklumpen och svetsat utan att punkta ihop dreven med drivaxlarna i ?

är lite rädd för att man inte får in drivaxlarna efter om man inte punktar först

ville slippa att ligga under och svetsa som vanligt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2009 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 896
Ort: Kalmar
har svetsat på bänken utan problem..

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 21, 2009 10:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 920
Ort: Skellefteå trakten..
Jag drar upp denna igen med en följdfråga :)

Jag hade tänkt svetsa med diffen i bilen, en omega dvs delad nakvagn ifall de gör nån skillnad? Men vad ska man rengöra med för att inte hamna i ett inferno av brinnande oljerester? Avfettning och sen spola ur med vatten?

Olja, duger vanlig motorolja kanske?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 21, 2009 11:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 4:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 920
Ort: Skellefteå trakten..
NikkO skrev:
Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.


De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 11:08 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1040
Ort: Umeå
Cassius skrev:
NikkO skrev:
Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.


De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?

NJA ATF = Automatic Transmission Fluid
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 6:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 920
Ort: Skellefteå trakten..
T-27 skrev:
Cassius skrev:
NikkO skrev:
Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.


De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?

NJA ATF = Automatic Transmission Fluid
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF


OK, ja då får jag skriva upp olja på att köpa listan också då ;)

Men, rengöring? Är startgas de enklaste att använda? Själv funderade jag på diesel vända ett, sen avfettning och vatten följt av blåsning med tryckluften?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 20, 2009 6:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
jag gjorde bara rent med brakeclean sen tryckluft.
har fungerat fint :)

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 07, 2009 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Inlägg: 196
Ort: ljungby
faan så känsliga folk e här då, de trodde ja inte! ja plockar ur diffen å tvättar den i bensin då de rengör bättre än de mesta, sen blåsa bort de sista me tryckluften! sen bränner ja allt i ett svep mellan diffdreven, mellan diffdrev å korg så slipper pinnen i mitten ta upp hela belastningen, ja har brännt flertalet diffar så hårt att lagrena är blåa, ar aldrig haft problem me lager som gett upp eller gnällt, bara låtit diffen svalna utomhus i ett par 3 timmar sen så e de bara att stoppa dit den igen å slå i drivaxlarna å stoppa valfri olja som smörjer, min senaste diff har idag rullat strax över 2000mil nu me motorolja som smörjning å me blåanlöpta lager, å axeln e knäpptyst, bara fått byta ut 4 drivaxelpar under denna tiden pga att dom har vridit sig, inte gått av men vredna!

kör på detta sätt året runt å inga problem i besiktningen heller bara man håller efter oken bak lite me lite burning så! :thumbright:

btw den diffen som sitter i nu har ja brännt på 420amp industrisvets på jobbet! inga problem å inget fjantigt kylande under svetsningen då bygger du ju in spänningar i materialet å de e INTE bra för gjutjärn :doh:

detta e min erfarenhet iaf! vill man kan ju vara så seriös att man plockar va lager å kronhjul innan, men de har ja aldrig orkat!

_________________
learning by trail and error


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 2:15 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån dec 28, 2009 2:08 am
Inlägg: 35
Ort: Hörby
Det ända farliga jag varit med om med svetsdiff e när folk inte rengjort ordentligt efter dom svetsat klumpen på plats,så de lägger sig skit mellan kronhjul och pinjong så bakaxeln låser sig.. Det kan ju vara jobbigt i högre hastigeter..

fylla klumpen med massa skrot blir bara jobbigt när man kör av en drivaxel..


Haha har sett för länge sen någonstans man kunde köpa några plattor som man bulta i klumpen istället för att svetsa,Jätte Puckat Ju :doh:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010