Sida 4 av 8

Postat: sön jan 20, 2008 9:47 pm
av warp
Men kan rengöra med startgas oxå . men glöm inte blåsa ur gasen med trycklyft efteråt. Det kan lätt smälla lite smått annars :thumbright:

AGADIFF !!

Postat: mån feb 25, 2008 8:07 pm
av mathis v70t5
AGADIFF är bara kul :D några tips för att svetsa. 1: skaffa övergångs pinnar (P5) tror att det är svart till rostfritt 2,0 mm inte tjockare (blir för varmt)

2: svetsa i omgångar ha inte bråttom pga värme.

3: sist men inte minst va j....t noga med rengörning (även mellan svetsningarna slagga ordentligt). sen har du världens bästa diff.

4: använd lite tunnare axelolja INTE ATF min heter mobilfluid 424 vet inget mer om oljan det var det enda som stod på fatet.

har svetsat ca: 10st axlar ingen har rasat pga svetsen. lycka till alla racers :lol:

Postat: tor aug 07, 2008 10:19 am
av ogge
svetsa med pinne är vell inget direkt måste? jag svetsade min med mig svetsen hemma å det har hållit än så länge. Det enda tipset är vell att man ska lägga i material så blir det mindre risk för att den ska spricka

Bild

Postat: lör aug 16, 2008 1:56 pm
av TommyBrand
Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?

Postat: lör aug 16, 2008 2:19 pm
av marmander
TommyBrand skrev:Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?
Svetsar man med drivaxlarna i så kan härdningen gå ur med haveri som resultat.
Eller om du haft ur drivaxlarna och inte satt dom på samma sida igen, då vrids dom tillbaka och mattas därmed ut och går av.

Svetsar man utan axlarna i och sätter rätt axel på rätt sida, så ska dom hålla rätt bra.

Att stå och spinna med ena hjulet på trottoarkanten eller på annat sätt få väldigt mycket fäste på ena hjulet jämfört med andra är ju logiskt sett väldigt obra...

Postat: mån jan 12, 2009 6:42 pm
av David164
har nån tagit ut diffklumpen och svetsat utan att punkta ihop dreven med drivaxlarna i ?

är lite rädd för att man inte får in drivaxlarna efter om man inte punktar först

ville slippa att ligga under och svetsa som vanligt

Postat: mån jan 12, 2009 8:39 pm
av Sleeper_86
har svetsat på bänken utan problem..

Postat: lör mar 21, 2009 10:36 pm
av Cassius
Jag drar upp denna igen med en följdfråga :)

Jag hade tänkt svetsa med diffen i bilen, en omega dvs delad nakvagn ifall de gör nån skillnad? Men vad ska man rengöra med för att inte hamna i ett inferno av brinnande oljerester? Avfettning och sen spola ur med vatten?

Olja, duger vanlig motorolja kanske?

Postat: lör mar 21, 2009 11:46 pm
av NikkO
Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.

Postat: sön mar 22, 2009 4:50 pm
av Cassius
NikkO skrev:Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?

Postat: mån mar 23, 2009 11:08 am
av T-27
Cassius skrev:
NikkO skrev:Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?
NJA ATF = Automatic Transmission Fluid
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF

Postat: sön mar 29, 2009 6:24 pm
av Cassius
T-27 skrev:
Cassius skrev: De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?
NJA ATF = Automatic Transmission Fluid
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF
OK, ja då får jag skriva upp olja på att köpa listan också då ;)

Men, rengöring? Är startgas de enklaste att använda? Själv funderade jag på diesel vända ett, sen avfettning och vatten följt av blåsning med tryckluften?

Postat: mån apr 20, 2009 6:05 pm
av ogge
jag gjorde bara rent med brakeclean sen tryckluft.
har fungerat fint :)

Postat: sön jun 07, 2009 7:40 pm
av lille-skutt
faan så känsliga folk e här då, de trodde ja inte! ja plockar ur diffen å tvättar den i bensin då de rengör bättre än de mesta, sen blåsa bort de sista me tryckluften! sen bränner ja allt i ett svep mellan diffdreven, mellan diffdrev å korg så slipper pinnen i mitten ta upp hela belastningen, ja har brännt flertalet diffar så hårt att lagrena är blåa, ar aldrig haft problem me lager som gett upp eller gnällt, bara låtit diffen svalna utomhus i ett par 3 timmar sen så e de bara att stoppa dit den igen å slå i drivaxlarna å stoppa valfri olja som smörjer, min senaste diff har idag rullat strax över 2000mil nu me motorolja som smörjning å me blåanlöpta lager, å axeln e knäpptyst, bara fått byta ut 4 drivaxelpar under denna tiden pga att dom har vridit sig, inte gått av men vredna!

kör på detta sätt året runt å inga problem i besiktningen heller bara man håller efter oken bak lite me lite burning så! :thumbright:

btw den diffen som sitter i nu har ja brännt på 420amp industrisvets på jobbet! inga problem å inget fjantigt kylande under svetsningen då bygger du ju in spänningar i materialet å de e INTE bra för gjutjärn :doh:

detta e min erfarenhet iaf! vill man kan ju vara så seriös att man plockar va lager å kronhjul innan, men de har ja aldrig orkat!

Postat: ons dec 30, 2009 2:15 am
av LeoS
Det ända farliga jag varit med om med svetsdiff e när folk inte rengjort ordentligt efter dom svetsat klumpen på plats,så de lägger sig skit mellan kronhjul och pinjong så bakaxeln låser sig.. Det kan ju vara jobbigt i högre hastigeter..

fylla klumpen med massa skrot blir bara jobbigt när man kör av en drivaxel..


Haha har sett för länge sen någonstans man kunde köpa några plattor som man bulta i klumpen istället för att svetsa,Jätte Puckat Ju :doh: