Sida 6 av 8

Re: svets diff??

Postat: mån aug 08, 2011 10:18 pm
av jonas landin
När jag besa sist hade jag precis slängt på fina däck med samma mönsterdjup!

Re: svets diff??

Postat: mån aug 08, 2011 10:24 pm
av Crille Landskrona
Jag hade stora problem att få aga-diffen att hålla när effekten blev större. Jag klippte till plåtbitar som jag häftade fast på diffkorgen så att det blev som en skål med en sida öppen,
sen smälte jag aluminium och fyllde diffkorgen till bredden. När det hade stelnat tog jag bort plåtarna och monterade tillbaks den fyllda korgen. Det höll betydligt bättre, det enda som hände var att efter en tid blev det lite glapp mellan hjulen, då var det dax att byta till en ny fylld korg.
Bilen var en Snikbyggd PV med Cheva BB och 10,5" slicks. Det blev med tiden ett djävla bytande så en ordentlig axel är väl investerade pengar......
Hälsn Crille.

Re: svets diff??

Postat: mån aug 15, 2011 7:39 pm
av Awdr
Robert Markström skrev:besade bilen förra veckan. 1.2 respektive 1.6Kn bak i bromsverkan. svetsdiff :doh: hahaha

Jo jag har samma däcktryck & gummin bak :thumbright:
Jag tror bilprovningen har nån slumpgenerator i deras bromstest :thumbdown:

Re: svets diff??

Postat: sön okt 02, 2011 4:01 am
av Robert Markström
Robert Markström skrev:besade bilen förra veckan. 1.2 respektive 1.6Kn bak i bromsverkan. svetsdiff :doh: hahaha

Jo jag har samma däcktryck & gummin bak :thumbright:


Nu är bilen reggad. gjordes på bilprovningen i luleå ist för boden där jag gjorde första bes.

Nu hade jag så jämnt så att nålarna låg kloss i varandra hela tiden, som det borde vart första gången :doh:

Lite nojjig blev jag att han skulle ana ugglor i mossen men det gick vägen även denna gång : )

så då vet vi att deras maskiner är okalibrerade :angryfire:

Re: svets diff??

Postat: tis okt 04, 2011 11:39 am
av Vocen242
Själv har ja migat både dreven och sen dreven ihop med klumpen,
har hållt i 3 år på både is och gat bus.

Re: svets diff??

Postat: ons nov 23, 2011 9:49 pm
av Jimmy
Har kört av en drivaxel på min 740 gl 88 har skruvat ur båda drivaxlarna och har försökt att slå ut den lilla biten som sitter kvar i diffhuset (splinsade) men går ju bara ha ett smalt rör på runt 7mm, får ej ut den! mittpinnen är ju i vägen och för att få ur den måste man väll montera bort kronhjulet? dvs jag lär få ta ur hela diffhuset?

Vad har ni när ni knackar ut dom? hade ett rundjärn om var 8mm men det var för tjockt

Re: svets diff??

Postat: ons nov 23, 2011 10:04 pm
av jonas landin
Brukar inte sitta fast direkt, en mejsel lr en lagom böjd pinne, typ ett gammalt rollerskaft som man böjer till brukar funka fint!

Re: svets diff??

Postat: tor nov 24, 2011 11:56 pm
av ogge
jag har ett 12mm i diameter grovt armeringsjärn ca 1.5m långt oms jag har slipat av hälvten på.
kommer precis förbi pinnen som håller diffdrevena.
tar ur drivaxeln på andra sidan å slå rakt igenom.

klart och betalt

Re: svets diff??

Postat: lör dec 24, 2011 1:22 pm
av anderssonboy
det att det blir ojämn bromsverkan ibland på bilprovningen med svetsdiff har o göra med att det inte altid bägge rularna startar samtidigt .

Re: svets diff??

Postat: mån apr 16, 2012 9:02 am
av Magistern
Jag håller på att svetsa nu och har svetsat ihop planethjulen med 8 sömmar samt sytt ihop hjulen med korgen. Hur mycket ska man svetsa liksom? Det ska ju hålla för 500whp och karatestarter med slicks?

Re: svets diff??

Postat: tis jun 26, 2012 2:30 pm
av hauge
Går inte att svara på juh.

Beror helt på svetstyp, materialet i tillsatsmaterialet, vilken genombränning man får, hur pass rengjort det är innan osv.

Re: svets diff??

Postat: tis jun 26, 2012 3:16 pm
av ahberg
Magistern skrev:Jag håller på att svetsa nu och har svetsat ihop planethjulen med 8 sömmar samt sytt ihop hjulen med korgen. Hur mycket ska man svetsa liksom? Det ska ju hålla för 500whp och karatestarter med slicks?
bild på diffen?

drivaxlarna går oftast av före en ordentlig svetsad diff

Re: svets diff??

Postat: fre aug 31, 2012 11:02 pm
av David V
Gör så här om ni ska svetsa diffen:
Kapa till två rejäla rektanglar i 10-12 mm tjockt stål som passar precis i det rektangulära hålet mellan de två diffdreven och dreven ut till drivaxlarna. Se bild.
Bild

Lägg dem på plats i bakaxeln med drivaxlarna i och lägg ett par rejäla punkter. Ligger du nu under bilen och gör detta, glöm inte öronproppar. För mig tog det ett par veckor innan det slutade göra ont och hörseln kom tillbaka till normalt efter att en loppa letat sig hela vägen in till trumhinnan... oerhört obehagligt :thumbdown:

Ta sen ur drivaxlarna och plocka ur diffen ur bakaxeln, fetta av ordentligt och helsvetsa på arbetsbänken. Kör en sida på rektangeln i taget, vänd på den och gör en sida till på baksidan. Vänta till det kallnat så man kan ta i den och kör en sida till, bränn på flödigt med svetsen till allt är helsvetsat. Frestas inte att svetsa mer, typ drivaxel-dreven i "korgen" eller vad man nu ska kalla den, rektangeln räcker och det är onödigt att värma mera. Gör rent allt svetssprut och loppor. När det ser ut så här så ska det banne mig hålla:
Bild

/David

Re: svets diff??

Postat: tis sep 25, 2012 11:33 am
av jonas landin
Ringde bilprovningens tekniska support å hörde vad dom tyckte om svetsad diff, svaret var att det inte ska vara något problem, det enda är att bromsbärdena kan bli lite missvisande för att högerrullen startar först, men om man då säger att axeln e svetsad så får dom göra en visuell kontroll av anläggningsytorna mm!
Alltså är det fritt fram att besa med svetsdiff!
Ska svetsa min 1031 som ska upp under 264an som sen ska reggas med B230FT, får se om dom tolkar reglerna lika!

Re: svets diff??

Postat: lör nov 03, 2012 11:54 am
av hauge
"För mig tog det ett par veckor innan det slutade göra ont och hörseln kom tillbaka till normalt efter att en loppa letat sig hela vägen in till trumhinnan... oerhört obehagligt :thumbdown: "

man skall väl inte svetsa med öronen? :hihi:

Skämt åsido så tycker jag det verkar vara den mest robusta lösningen jag sett av svetsdiff