765 tryckplatta på Volvo 740. Vilken slavcylinder?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

765 tryckplatta på Volvo 740. Vilken slavcylinder?

Inlägg av Erlandsson »

Håller på att montera 765 platta på min 740 med zf låda.. Hur jag än försöker får jag bara kopplingen att koppla ur precis när pedalen är i botten, spelar ingen roll om man förlänger / kortar pinnen ur slavcylindern på lådan. Har ingen aning om varifrån cylindern kommer, vet bara att den är till bmw.
Ser ut såhär
Bild

Börjar fundera på om slavcylindern är för liten för kopplingen?

Nån som vet exakt vilken slavcylinder man ska använda ihop med en sådan koppling???.. Använder original huvudcylinder.

Tacksam för snabba svar.

Mvh
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Inlägg av David L »

Vet inte om just dessa delar, men på de bilar jag haft (VAG) där en bytt tryckplatta gett samma fenomen så ger det inget att ändra längden på pinnen i slavcylindern. Byggde istället om i huvudcylindern med längre pinne för ökad slaglängd med lyckat resultat. Tror jag förlängde ca 10mm.

Dock får man kopplingspedalen något högre upp om man kan leva med det.
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

höll på å tattade en hel del på min när jag byte från dubbelmassesvänghjul till enkelmasse.

De jag kom fram till va iaf, skit i å förlänga nått!

Urtrampningsarmen som cylindern på lådan sitter på och man flyttar urtrampiningslagret med, andra ändan där den sitter fast med en fjäder, borra hål å gänga för en bult där så du kan justera fram hela armen istället.
┌∩┐(_)┌∩┐
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Vilket svänghjul kan man använda på en b230 med en sachs 765? Ligger några 765er och skräpar men inget svänghjul då min var automatare...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag hade lika problem. Svetsade om kopplingsarmen en aning så utrampningslagret kom närmare. Det är igentligen enda sättet för att göra det korrekt
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Ort: Finnerdöja

Re: 765 tryckplatta på Volvo 740. Vilken slavcylinder?

Inlägg av volvo_64 »

Gammal tråd men löste.det sig sen? Jag har nämligen exakt samma problem. Och min slavcylinder ser ut som din och jag har 765 tryckplatta. Min kopplar inte ur så det går inte att få i växeln. Men startar man med växel i så kopplar.den ur tillräckligt.för.att motorn ska orka hålla sig vid liv på tomgång. Provar man att åka iväg så börjar den driva på när pedalen bara är några centimeter ovanför golvet. Jag ska prova att flytta ut kulan som gaffeln sitter på. Då de jag pratat med har tipsat om det. Men finns det någon annan lösning. Det bästa hade ju varit en huvudcylinder med större diameter. Alternativt en slavcylinder med mindre diameter.
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Ort: Finnerdöja

Re: 765 tryckplatta på Volvo 740. Vilken slavcylinder?

Inlägg av volvo_64 »

jag tjatar vidare här då jag inte löst problemet än. jag har nu i helgen provat att flytta fram kulan som kopplingsgaffeln sitter på i lådan utan märkbar förbättring. jag har mät slaglängden på salvcylindern när man trycker på pedalen till ca20-22mm. sen monterad jag en platta men en bult istället för slavcylinder så jag kunde skruva in bulten så den tryckte på kopplingsgaffeln och då mäta hur mycket slag som faktiskt behövs för att koppla ur ordentligt, och kom fram till ca 27mm. ganske mycket mer med andra ord. så jag börjar fundera på attt försöka montera ditt ett hydrauliskt urtrampningslager istället för och nackdelar ? känns som att det borde vara lättare att få till tillräckligt slag med något som trycker direkt på tryckplattan och inte använder någon hävarm för att få rätt slaglängd? lådan kommer från en bmw e90 320diesel och motorn är en b230 8v ,kopplingen är en sachs 765.

alla tips välkommnas då det här är det sista som behöver fixas innan bilen är körbar


/david
febo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor mar 08, 2012 4:16 pm

Re: 765 tryckplatta på Volvo 740. Vilken slavcylinder?

Inlägg av febo »

Du har säkert löst problemet men jag kör med samma låda, 765 å rödblock å min cylinder är mycket större, dock vet jag inte ifrån vilken bmw men större ska den vara iaf! :)
Skriv svar