kopplingsproblem vässad bmw 525tds

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

kopplingsproblem vässad bmw 525tds

Inlägg av bmwdiesel »

tjoho, börjar på och bli smått less på mitt kopplingsproblem.
jag hade en fullt ungerande bil, förutom att org kopplingen slira på 3,4,5an när bilen hade byggt upp laddtryck, och det är inget fel alls på lamellen och tryckplattan, tänkte vell att motorn är för stark ja.
så jag har innhandlat en sachs-performance 731 tryckplatta och en KEP 6-puckad sinterlamell. glad i hågen när man satt ihop alltihopa, men kopplingen kopplar inte ur....alltså den frikopplar ingenting. det blir motstånd i pedalen som vanligt, tror inte att det finns någon luft kvar i systemert heller. har provat och förlängt stången på slavcylindern med 1cm med det hjälper inte ett skit. kan det vara att slavcylindern helt enkelt är för klen?eller bara gammal och nött fast det inte syns, läcker ingen olja iaf. hoppas någon orkar läsa igenom det här, oah har någon klok fundering :thumbright:
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

bmw 525 tds brukar ju ha ganska så stadig koppling orginal eller så har du riktigt rejält att köra med eller olja eller nå liknande på gamla kopplingen
dom brukar hålla ganska mycket

i alla fall
har du koll på avståndet till urtrampningslagret men den nya tryckplattan
är de ungefär samma som den förra koplingen eller

sen är du ju viktigt att du har rätt hylla mm på svänghjulet beroende lite på vilken tjocklek på lammelen du har och hur tjock den ska vara orginal och så vidare
och vad de är för tryckplatta

eller så har du luft kvar i systemet med de borde du märka när du trycker på pedalen
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

ohh här var det snabba svar det uppskattas:) ja bilen ska vara på mellan 300-400,då förställningen och laddtrycket inte är riktigt innställt än då kopplingen gett mig problem:) tryckplattan verkar bygga ut lika mycket som org.och lamellen på sintern är nästan lika som org, kanske liite tjockare.sedan provade jag och förlänga tryckpinnen på slavcylindern med 1cm utan resultat. det är ungefär som att slavcylindern inte orkar pressa på, men det kanske är fel ja vet inte.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

be någon ligga under bilen medans du trampar på pedalen så borde du ju se ifall koplingcylindern rör på sig och i så fall hur mycket

om de nu går se den så de inte är som på merca tex jag kommer faktiskt inte ihåg

jag tycker de är konstigt om den inte skulle klara av att trycka även fast du har en hårdare tryckplatta
de ska inte vara nå problem så länge du inte har luft kvar i systemet
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

den går ju inte see slavcylinderns pinne trycka mot kopplingen med allt på platts.. men tar man bort slavcylindern och ber en polare hålla imot tryckstången, medan jag trampar på kopplingen så är det svårt att hålla ihop tryckstången ,men den går att hålla emot trycksatången med händerna, å de tycker jag kanske är lite klent?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Du har luft kvar. Brukar vara ett jäkla r*nk att lufta kopplingar (min egna erfarenhet).

Tips, tag en 0,5L petflaska, borra hål i korken, dra i en däcksventil, aplicera en slang på ventilen. Woalá nu kan du trycka upp vätska bakvägen och få med dig luften ut, mkt lättare.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

jo det finns kanke risk för det, men kopplingspedalen känns ju bra lr som vanligt. men det kanske är luft kvar endå rå, jag ska prova ditt tips imorgon så får vi see :wink:
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Den har inte sånt där roligt tvådelat svänghjul med fjädrar? Bild

Hörde om en som hade problem med att det slirade mellan delarna i svänghjulet och inte i kopplingen när han laddade på mer än original.
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

jo det är vell ett dubbelmassesvänghjul.men bilen ska koppla ur endå. har satt dit en ny slavcylinder nu utan resultat, kanske luft kvar i systemet endå?man hör att det trycker på kopplingen sammtidigt som man trycker på kopplingspedalen,men den känns lite svampig så man får väll prova och trycka oljan bakvägen kanske? vad kan det annars vara som gör att den inte kopplar ur tro? :doh: börjar på att bli måttligt less på det här irriterande problemet. :evil:
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Inlägg av jonas landin »

när jag luftar bromsar och dyl. så öppnar jag nippeln med släppt pedal, trampar ner och stänger nippeln(innan jag släpper upp pellen), och upprepar det till det inte kommer nån luft och pellen känns bra, sen kan man ju pumpa upp som vanligt om man vill(brukar sällan behövas).

på så vis får man lättare ut luften och slipper pumpa som en .....!

kan ju köpa en broms-luftare annars, men ja tycker dom funkar "sådär", bättre med "högflödespumpning"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

bmwdiesel skrev:jo det är vell ett dubbelmassesvänghjul.men bilen ska koppla ur endå. har satt dit en ny slavcylinder nu utan resultat, kanske luft kvar i systemet endå?man hör att det trycker på kopplingen sammtidigt som man trycker på kopplingspedalen,men den känns lite svampig så man får väll prova och trycka oljan bakvägen kanske? vad kan det annars vara som gör att den inte kopplar ur tro? :doh: börjar på att bli måttligt less på det här irriterande problemet. :evil:

Tänkte mer på att originalet slirade. Om det var i svänghjulet det slirade och inte i kopplingen.
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

har nu luftat kopplingen genom att trycka olja bakvägen och jag är 100% att det inte finns luft kvar.därimot när jag förlängde pinnen på slavcylindern som ligger mot kopplingen med 2cm så koppla han ur,men kopplingen ligger på istället och slirar när man gasar :evil: så jag skulle behöva en liknande slavcylinder med längre slag och tryckpinne :doh:
någon som vet om någon annan cylinder passar?
bmwdiesel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön apr 11, 2010 12:57 am

Inlägg av bmwdiesel »

lr kan man chimsa om kopplingen kanske? :roll:
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

är det rör eller slang mellan kopplingscylindrarna? Slangarna pallar inte trycket och sväller om man har en stadigare tryckplatta, och den kopplar inte ur ordentligt då. Detta kan hända, dock inte säkert att de är så för dig...
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Har du mätt tjockleken på lamellen?
Sinterlamellerna kan ju ibland vara lite tjockare är original.
Skiljer det 1mm kan felet ligga där.
Bara en tanke...
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Skriv svar