765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av orvid »

Hej,

Tänkte dela med mig lite av detta, då jag själv letade info om detta men hittade inte så mycket.
Kanske hjälper någon stackare som tänker göra det samma :).

Tanken var att montera en Sachs 765 (240mm) platta på ett Volvo svänghjul.

Dubbelmasse svänghjulet gick bort direkt pga den "ihopvulkade" konstruktionen.
B21/B23 sväng hjulet var lite snål diameter att fästa tryckplattan på, men det bör funka med.
Dock dom svänghjulen från B21/B23 jag hade hemma var lättade så dom var ännu mindre i slitytan än normalt, så dom gick bort i mitt fall med.

Så, vad finns kvar?? Jo svänghjulet från B230 med M46/M47.
Jag började med att fixa ett ordentligt nav att fästa upp svänghjulet i svarven, bör även funka bra att ta en gammal vevaxel och kapa av änden på.

Bild

Sen var det bara till att klocka upp svänghjulet i svarven, dock inte på slitytan.
Jag svarvade ner mitt svänghjul till 23mm eftersom att jag var lite osäker på hur tunnt man vågar svarva det, B21/B23 är ca23 mm så det känndes som ett säkert kort.

När jag hade svarvat ner svänghjulet så mätte jag upp tryckplattan i pressen för att se var peak trycket var, finns en fin guide på den här sidan :).
På min 765 platta så fick jag 7.2mm opåverkad, 9,5 mm som max tryck (ca 1,7 ton) vet inte hur bra skalan är men det var max.
Jag kommer att köra med en sinter som är 8.1mm alltså, 9,5-7,2 = 2,3 det betyder att jag ska ha 2,3mm när jag lägger allt ovan på varandra imellan tryckplatta och svänghjul.
Villket betyder att om jag har mitt svänghjul helt plant så fattas jag 0,9mm till peak tryck (9,5-8,1), jag tog lite extra (1,1 iom att lamellen kommer att slitas och det var inte så stor skillnad på det hållet i tryck).
Däremot om man gick på andra hållet så tappade tryckplattan ett par hundra kilo på 0,5mm, så det är super viktigt att testa var peak trycket är.

Vidare till svarvningen.
Som jag skrev innan så fattades jag 1,1 mm så jag svarvade ner där man skruvar tryckplattan 1,1mm.

Bild
Bild

Sen var det bara att borra och gänga för stift och skruvhål.
Färdigt :)

Mvh Arvid
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av orvid »

Lämmnade mitt vevparti på balansering och det visade sig att svänghjulet hade 0g obalans.
Så är man noga med att mäta in allt super noga så "verkar" det bli bra balans.

Mvh
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av Dennis Öhman »

du balanserade svänghjulet tillsammans med tryckplattan väl?
Jag har brukat använda fingrarna för centrering och alltid fått det jävligt bra centrerat. Balansering har oxå gjorts med 0gram som följd.
Dänniz 073-8447664
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av orvid »

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte balanserat det själv, MMR som har gjort det.
Men jag förmodar att dom balanserar svänghjulet först utan tryckplatta och sen med, nog svårt att spänna upp det utan svänghjulet.
0gram tyder ju även på att det är en bra sammansättning i materialet :).

Centrerade mitt med kordinater på fräsen.

Mvh
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av Axxel_021 »

Går 765 plattan inte på ett plant svänghjul b21/b23?
Hade ett på vinden såg jag men har inte mätt de än tyvär.

Mvh
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av orvid »

Tror det passar, hade enbart lättade plana hjul.
Mät och kolla :)

Mvh Arvid
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av Mekken »

Hur blir det med triggerpunkterna när man svarvar väck så mycket?
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av taz82 »

Det fungerar fint!
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av maxn51 »

Dom blir lite lite avsvarvade men påverkar inte :)


Mvh Max
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av DreRacing@ »

jag kjör 765 plattan på b23 svänghjul. men man får ingen trigger då
Benny Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
Ort: Umeå

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av Benny Steen »

Gammal tråd, men går alltid återkoppla(!) till.

En fråga, lämnar en Sachs 765 motorsport tryckplatta såpass mycket som 1700kg som trådskaparen skrev ? eller var det tänkt som en okalibrerad mätning för jämförelse ?

/B
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av NikkO »

Vid ihoptryckning lämnar den nog närmare 1700 kg, men vid uppsläpp som är det intressanta så lämnar dom 765or jag mätt upp runt 1300-1400 kg om jag kommer ihåg rätt.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 765 Tryckplatta på pottsvänghjul

Inlägg av robban »

Benny Steen skrev:Gammal tråd, men går alltid återkoppla(!) till.

En fråga, lämnar en Sachs 765 motorsport tryckplatta såpass mycket som 1700kg som trådskaparen skrev ? eller var det tänkt som en okalibrerad mätning för jämförelse ?

/B
1400-1500kg ger dem.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar