Korta ford 8.8 Axel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Korta ford 8.8 Axel
Hej, jag har köpt på mig en 8.8 axel som måsta kortas ca 15cm totalt, Går det att slipa bort dom 3 stora punktsvetsarna som håller axelrörena ? Det vore ju smidigt att kunna slita ut rörena ur diffhuset för att sedan sticka av dom med svarven...
Tipps å ideer på enklaste sättet att korta och samtidigt få de rakt ?
Tipps å ideer på enklaste sättet att korta och samtidigt få de rakt ?
Re: Korta ford 8.8 Axel
http://translate.google.se/translate?hl ... %3D11946.0" onclick="window.open(this.href);return false;
håller på själv och ska bygga av en 8,8.....vad för drivaxlar ska du köra med?
håller på själv och ska bygga av en 8,8.....vad för drivaxlar ska du köra med?
projekt..
race=amazon -62 b20 turbo.11,4s 197kmh,402m
142 långtidsprojekt.b20 turbo.
race=amazon -62 b20 turbo.11,4s 197kmh,402m
142 långtidsprojekt.b20 turbo.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Korta ford 8.8 Axel
Hej tack för länken.
Det blir att köra med måttbeställda strange eller moser enginering axlar.
Moser skulle ha 295 dollar för valfri längd samt volvo bultcirkel
strange ville ha 490 dollar för samma men då ingick c-clips eliminatorer
Det blir att köra med måttbeställda strange eller moser enginering axlar.
Moser skulle ha 295 dollar för valfri längd samt volvo bultcirkel
strange ville ha 490 dollar för samma men då ingick c-clips eliminatorer
Re: Korta ford 8.8 Axel
funkar inte orginal?
jag har kört lite smått hemma och inte har de gått av än har en okortad 8,8 med orginal längd
funderar på att köpa alloy axlar för 129dollar st 40% starkare än orginal 31 splines
jag har kört lite smått hemma och inte har de gått av än har en okortad 8,8 med orginal längd
funderar på att köpa alloy axlar för 129dollar st 40% starkare än orginal 31 splines
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Korta ford 8.8 Axel
Nja, problemet är att axeln är 15 cm för lång, hjulen kommer ju att sticka utanför karossen. Jag har nå super dtm fälgar... Med orginal plåt så hadde det ju nästan gått utan att korta axeln
Sen så vill jag få volvo bultcirkel på drivaxlarna om jag ändå ska köpa nya, Kostar ju endel att köpa spacers som ändrar bultcirkeln ochså..
Vad har du för bil om du rymmer en okortad axel ?
Sen så vill jag få volvo bultcirkel på drivaxlarna om jag ändå ska köpa nya, Kostar ju endel att köpa spacers som ändrar bultcirkeln ochså..
Vad har du för bil om du rymmer en okortad axel ?
Re: Korta ford 8.8 Axel
Jag har en 245a men kör med V70 plåtfälgar denna är typ 20 cm längre än orginal. De går även med slicks breddat in åt 2,5 "
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Korta ford 8.8 Axel
Jaha ok då förstår jag
Vilken bil kommer din axel ursprungligen ifrån ?
Min är från en Ford Explorer, På den är desutom ena drivaxeln lite längre... Även därför ska jag korta den, Pinjong axeln är ju inte centrerad rakt mot växellådan som det är nu.
Vilken bil kommer din axel ursprungligen ifrån ?
Min är från en Ford Explorer, På den är desutom ena drivaxeln lite längre... Även därför ska jag korta den, Pinjong axeln är ju inte centrerad rakt mot växellådan som det är nu.
Re: Korta ford 8.8 Axel
min är också från en explorer 1997a med lamelldiff min piniong är inte häller centrerad med det fungerar kalas endå 712 hk och 773 nm går genom axeln
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Korta ford 8.8 Axel
Ok, härligt att den håller för så pass med effekt redan orginal
Har du 4-link eller liknande, Eller har du helt enkelt svetsat dit fästen från en 240 bakaxel ?
Har du 4-link eller liknande, Eller har du helt enkelt svetsat dit fästen från en 240 bakaxel ?
Re: Korta ford 8.8 Axel
Tog från 240
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Korta ford 8.8 Axel
Nu fick du ju in mig på andra tankar..
Om man bara kortar den på den ena sidan och använder 2 av dom kortare drivaxlarna så går nog axel och fälgar få på platts ändå, Valsa skärmarna lite å sen så får maskinmekaniska firman på byn borra in nya bultcirklar i axlarna.
Då får man väll köpa värre innehåll den dagen de går sönder
Om man bara kortar den på den ena sidan och använder 2 av dom kortare drivaxlarna så går nog axel och fälgar få på platts ändå, Valsa skärmarna lite å sen så får maskinmekaniska firman på byn borra in nya bultcirklar i axlarna.
Då får man väll köpa värre innehåll den dagen de går sönder
Re: Korta ford 8.8 Axel
Jag har inte kortat min axel. Går bra med V70 fälgar på 245 utan att korta.
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Re: Korta ford 8.8 Axel
Alla explorer har 3.73 (3.77?) 31- splines o diffbroms tror jag
Jag har kortat min fåård 8.8 för att den skall passa i min Cheva Monza.
Mäta-mäta-mäta rita upp o mäta och lite mer mäta för att vara säker på att det blir rätt
Hur gjorde jag nu ??
Svarvade till två st plastbussningar som placerades på difflagrens plats och drog fast dem.
En ca 30 mm axel som gick igenom bussningarna. Denna användes för att centrera lagrena där ute. Tror också att jag gjorde en motsvarande "bussning" för hjullagret.... jo det måste jag gjort.
För själva kortningen så lade jag en pappersremsa runt och markerade med spritpenna.
För att kortningen skulle bli exakt så använde jag vinkeljärn som jag hade borrat ett antal hål i.
sex hål i varje järn. 2 var för att fästa järnen i den delen av axelröret som inte skulle kortas (borrade o gängade i axelröret M4).
De två yttersta hålen använde jag som mall och borrade o gängade i den yttre delen av axelröret.
Efter bortkapning av så långt som skulle bort så tog jag ytterdelen av axelröret med dess två borrade o gängade hål och fäste den delen i de två mittre hålen i vinkeljärnet. På så vis fick jag kortningen exakt på millimetern när. (Vinkeljärnen hade jag borrat i pelarborr med koordinatbord)
Jag gjorde också en stödhylsa som jag trädde in i skarven för att vara säker på att jag kunde bränna på ordentligt med svetsen för att få bra genombränning, eftersom jag inte är van att svetsa tjockt.
Drivaxeln där blev en Moser via summit, då det var enklast för mig
Knutkorset vid pinjongen var inget problem då det finns adapterkors.
Inget av detta var svårt trots att det var 1:a gången jag gjorde nått sånt.. bara att ta de lugnt och hålla tungan rätt i mun. Jag behöll C-clips lösningen och allt blev rakt o fint och det syns inte att den är kortad.
Glöm inte att ta hänsyn till att bromsokena bygger lite inåt... för mig blev det som så att dess hållare tog i i inre hjulhuskanten, så det fick bli trummor istället .. funkar bra det också på min bil.
Det som tog tid var att få dit alla "brackets" så att de kom på rätt plats och rätt vinkel. Jag tjuvade dem från en originalaxel. och gjorde en jigg som jag skruvade fast i bakaxelkåpans skruvhål och hade tänkt på allt trodde jag... glömde att det var olika diameter på axelrören, så jiggen funkade inte riktigt bra, men det redde ut sig.
Jo, en sak till: Man skall plocka ur pinjongen när man gör sånt.. jag gjorde inte det och trots noggrann tvättning så började den vina efter två mil. Var ingen fara eftersom det visade sig att det var helt fel utväxling för mig
Jag har kortat min fåård 8.8 för att den skall passa i min Cheva Monza.
Mäta-mäta-mäta rita upp o mäta och lite mer mäta för att vara säker på att det blir rätt
Hur gjorde jag nu ??
Svarvade till två st plastbussningar som placerades på difflagrens plats och drog fast dem.
En ca 30 mm axel som gick igenom bussningarna. Denna användes för att centrera lagrena där ute. Tror också att jag gjorde en motsvarande "bussning" för hjullagret.... jo det måste jag gjort.
För själva kortningen så lade jag en pappersremsa runt och markerade med spritpenna.
För att kortningen skulle bli exakt så använde jag vinkeljärn som jag hade borrat ett antal hål i.
sex hål i varje järn. 2 var för att fästa järnen i den delen av axelröret som inte skulle kortas (borrade o gängade i axelröret M4).
De två yttersta hålen använde jag som mall och borrade o gängade i den yttre delen av axelröret.
Efter bortkapning av så långt som skulle bort så tog jag ytterdelen av axelröret med dess två borrade o gängade hål och fäste den delen i de två mittre hålen i vinkeljärnet. På så vis fick jag kortningen exakt på millimetern när. (Vinkeljärnen hade jag borrat i pelarborr med koordinatbord)
Jag gjorde också en stödhylsa som jag trädde in i skarven för att vara säker på att jag kunde bränna på ordentligt med svetsen för att få bra genombränning, eftersom jag inte är van att svetsa tjockt.
Drivaxeln där blev en Moser via summit, då det var enklast för mig
Knutkorset vid pinjongen var inget problem då det finns adapterkors.
Inget av detta var svårt trots att det var 1:a gången jag gjorde nått sånt.. bara att ta de lugnt och hålla tungan rätt i mun. Jag behöll C-clips lösningen och allt blev rakt o fint och det syns inte att den är kortad.
Glöm inte att ta hänsyn till att bromsokena bygger lite inåt... för mig blev det som så att dess hållare tog i i inre hjulhuskanten, så det fick bli trummor istället .. funkar bra det också på min bil.
Det som tog tid var att få dit alla "brackets" så att de kom på rätt plats och rätt vinkel. Jag tjuvade dem från en originalaxel. och gjorde en jigg som jag skruvade fast i bakaxelkåpans skruvhål och hade tänkt på allt trodde jag... glömde att det var olika diameter på axelrören, så jiggen funkade inte riktigt bra, men det redde ut sig.
Jo, en sak till: Man skall plocka ur pinjongen när man gör sånt.. jag gjorde inte det och trots noggrann tvättning så började den vina efter två mil. Var ingen fara eftersom det visade sig att det var helt fel utväxling för mig
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Korta ford 8.8 Axel
ds jag bytte utv till 3,07
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Re: Korta ford 8.8 Axel
Jag byggde egna bromsok hållare till 240 ok
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a