Bygga om kardanaxeln.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
niclas_ab
För mycket laddtryck

Bygga om kardanaxeln.

Inlägg av niclas_ab »

Vid byte av låda som jag diskuterat lite i tråden här:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=57887
så är det dels fel splines/storlek på utgående axel ur växellådan och sedan är den också ca 130mm för kort. Fick idag tag på främre delen av en kardanaxel från en 300zx och enklaste lösningen jag kom på på stående fot är såhär:
Bild
Kapa bort främre delen vi skjutmåtet på gamla kardanen.
Bild
Kapa bort bakre delen på nya kardanaxeln vid lämpli längd.
Nya kardanaxeln mäter 83,5mm utvändigt och gamla 75mm. Nu är det väll inte så tjock gods att dom passar bra rakt på varandra :? Så jag får väll svarva lämpligt distansrör som svetsas utvändigt på gamla kardanaxeln, sedan trär man över (Press passning kanske tom?) och svetsar fast det.
På så sätt får jag ca150mm överlapp som gör att centreringen borde bli bra? om inte rören är helt kassa från början? någon som vet hur nogranna dom brukar vara?

Bild
Ungefär så mycket längre ska det bli :)
Om det skulle gå bra att göra på detta sätt passa ju stödlager och allt bakåt :)

Eller hur brukar man gå tillväga vid kardanaxelmodifiering?
Mvh// Niclas
hauge
Forumsberoende

Re: Bygga om kardanaxeln.

Inlägg av hauge »

eftersom ingen svarat får väl jag göra det.

Vet inte hur de brukar göra vid förläningning (tror dock att de sätter dit ett nytt längre rör), men det är klast att det går att skarva också

Tankegången du har låter inte fel. Jag ser två potentiella problem.
Rören är kanske inte tilltäckligt runda för att din styrhylsa skall kunna ge den tajta passning du vill ha.
Det slår sig vid svetsning eftersom du inte klarar att svetsa med konstant hastighet hela vägen. Det är dock kanske ett mindre problem, eftersom man kan lägga på lite extra svets på lämplga ställen för att räta upp eländet
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är nog bättre om du kapar i svetsen så du får ur medbringaren ur röret på den ena och sedan kapar det andra röret i lagom längd.
Sedan svarva en adapter mellan röret och medbringaren.
niclas_ab
För mycket laddtryck

Inlägg av niclas_ab »

Hej,
Tack för tipsen, men nu har jag redan gjort som jag tänkte mig. Får Hoppas att det fungerar, kardanaxlarna är kapade och stödringarna svarvade. Återstår bara att måtta in exakt längd och svetsa...
Bild
Så har jag gjort, stödringarna har alltså ganska grovt gods för att förhoppningsvis inte ändra form så mycket.
Skriv svar