skötsel av RACE POWER GLIDE?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ska man göra nu i slutet av säsongen på en sån? jag är nybörjare men håller på att lära mig :)

ska byta olja givetvis då det har fuskats med (har kört samma i två sesonger :doh: ) den är ren men den luktar lite äckligt så det är nog hög tid.

har forskat om vilken olja det ska va i en race låda och det värkar va ATF-Ford som det ska va? kör man turbo så ska den gärna va i helsyntet för bästa temp beständighet.

vilka max tempraturer ska man ha och vart? har hört att proffsen mäter på slangen till olje kylaren.

olje nivå... har hört att den ska ligga 3/4 tum över tråg nivå. ska mätas efter man varmkört och kört igenom alla växlar sen på parkerings läget på tomgång? rätt fel?

convertern har varit med i många sesonger ska man skicka den på servis också? blir att skicka den till turbo action i såfall då det är dem som byggt den.

ni som kan detta brukar ni kolla trycken på 2000rpm i lådan på olika växlar också ibland?





jag har en TCI-73250226 power glide

73# case dedenbear
2# gear typ super set W/forged carier and ring
5# cast alu deap oil pan 2qt extra
0# steel hub
2#TCI aftermarket turbo spline input shaft
2#trans brake standard lenght
6# gear ratio 1:76w 4140 forged carrier and ring gear




convertern som jag igenteligen inte skulle sätta ut nummren på då den fungerar så bra :lol: heter....

turbo action 7"
350 BC375-4 MDS 8368 T/B (1478)




mvh jens

bild på lådan då jag höll på att fixa med adaptern
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: drift & underhåll av PG

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har tömt den på olja och rivit ned tråget nu.

det va lite järn spån på magnet pluggen men det är nog normalt efter första olje bytet (vet hur en motorcross låda brukar se ut) sen va det några få 2x1.5mm rester från lammelerna i botten och lite glitter som inte fasnar på magnet pluggen? lager?

jag har rengjort silen och ska JB weld täta den i hörnen där den tar in lite o filtrerad olja. raggar kvalite på filtret :)

jag tänkte skölja den med lite billigare ATF typ F olja från biltema sen slå i fin syntet olja till nästa säsong. bra eller anus?


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Lasse »

Igentligen så överservar man lådorna. Att det blir lite spån i tråget som på bilden är normalt.
Är oljan klar och fin i färgen?
Är oljan svart och luktar illa har den gått varm vilket är vanligt i turbobilar. Då är det även dax att kolla om convertern blivit blå.
Och ser den bra ut och du har rätt linjetryck dvs det inte är lägre än när den var nybyggd så är det bara att köra. Kolla även axialspelet när du har lådan nere.
Är allt okej så kan du säkert vänta ca 5 sesonger mellan du öppnar lådan och converter.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Jens Gustavsson »

oljan vad röd och genomskinlig men den luktade lite illa tycker jag (vet ej hur ny sån olja luktar). har bara ca 550hk i motorn så den har nog ett rätt lungt liv med lammeller, drev, axlar mm men oljan kan nog gå varm? ska logga det nästa år i fram matnings ledningen till kylaren. kommer oljan till kylaren från convertern? alla olja eller bara en liten del?

man kanske skulle e-maila TCI och höra vad trycket ska va på den här lådan? vad påvärkar trycket mest? hur hårt den växlar?

allt fungerar klock rent i den för övrigt och jag är väldigt nöjd med både ET och Speed :thumbright: vill bara se till att den fortsätter med det nästa säsong också. med lite mer motor justerigar för att snabbare komma upp i start varv så är jag hel nöjd. har kortat den här tiden från 12 sek från början till 4 sek ungefär här på slutet.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Roger Berglund »

Atf -f innehåller mindre slitage hämnade tillsatser som gör att den nyper hårdare på Banden/lammelerna.

Atf-f är ju ett gammalt raggar knep på cheva lådorna

Vi har petro-canada Atf - F i Lager om jag ej minns fel , annars tar vi hem

Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har snackat med din far han skulle kolla upp lite värre syntetiska typ-F oljor också som kanske skulle andvänndas till nästa år :thumbright: .

vad säger hur bra en olja klarar höga tempraturer och längre bytes intervaller?

vid vilken temp förstörs oljans egenskaper snabbt?

vad kör ni andra för oljor?
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Lasse »

Oljan som kommer genom kylkretsen har gått igenom convertern ja. så det är därför man ibland vill mäta tempen där. Trycket är bra att mäta där med inge bra om det blir för högt. Linjetrycket påverkar ju hur hårt den trycker bandet på ettan och lamellpaketet på tvåan. Mät 1/2 vid servolocket och sen finns det en plugg bak innan struten för backen prova både på backen och transbrake.

Oljan vet man när den är bränd. Det närmaste man kan beskriva det är väl ruttna ägg.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Jens Gustavsson »

sitter och lysnar på motorsoffan med danielsson och alexsandra enginering.

de snackar om olika olje tryck mellan 165psi(11.3bar) max 230 psi (15.9bar) beroende på effekt (finns tabeller på effekt VS tryck)

sen olika servos för tvåans band med olika aria för redusering av tryck som tar effekt.


jag sitter och funderar på hur grovleken på slangarna och kopplingarna till olje kylningen påverkar flödet igenom convertern? går all olja vidare via kylaren eller körs en del tillbaka direkt till tråget?

vist går oljan vidare efter kylaren till (vad kallar man det?) "smörjning" av glid lager på PG?
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Lasse »

Jo men det beror helt på hur lådan är byggd. Kjell Åke är väldigt gammalmodig i sitt tänk. En promod powerglide går normal med ca 275-280 psi i linjetryck med orginalstorlek på servo. Han vill nog bara sälja sitt svindyra utväxlade ati servo :hihi: .
I usa går man mer mot att ha färre lameller och orignalbredd på bandet och köra med mera tryck istället.
Bandet håller 1 för övrigt och lamellpaketet i trumman är tvåan.

Ja den oljan från kylaren går som smörjtryck till lager och dyl. Den värst flödande convertern jag har sätt flödade 4 liter/min så det är inga jätte flöden direkt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Jens Gustavsson »

lyfter fram denna tråd igen då jag nu igen är fundersam att göra en liten större servis på den. fortfarande nu efter 4 sesonger har den fungerat helt perfekt men skulle va skönt att få den servad ska kolla med stig O framöver vad han tror. skulle va bra om man kunde få några hk mer att hitta fram hela vägen till bakdäcken också :thumbright:

kan tillägga att jag fortsatt att köra med statoil/biltema typ F olja då den fungerat så bra tidigare tordes jag inte he dit nått annat men jag skäms lite då detta är det dyraste på hela min bil också. har bytt en gång per år bara. jag kontrollerade justeringen på bandet första gången i år också men den låg precis där det skulle :thumbright:

nåsta stora mål i utväckligen på B20 och vegan är att komma ned på en 8 sek tid men det kan nog ta ett par tre sesonger det kommer behöva vändas på alla små stenar i jakten på en 8sek tid men det blir en intressant väg dit.
tyvär väger bilen ca 1120kg så det blir inte lätt. 9.44/225 nu som bäst, 5.91/185 på 201m, 1.32 i 60 fot.

mvh jens
Indianen
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons feb 06, 2013 10:37 am

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Indianen »

Det är nog en rätt dum ide att skicka lådan till Turbo Action då det är en TCI - låda....oavsett färsking lr inte....

Har Du inte mer än 580 hk i maskin spelar det inte någon större roll vad Du har för olja i- Du kan tom med köra med biltemas.

När Du närmar Dig 1.000 hk och däröver vilket Du säkert gör inom kort- kan man börja fibbla med specialoljor

Ugh!
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Christofer »

Du kan nog lägga dig på klena sidan på det mesta. Det som tar mest av verkningsgraden i powerglide är skicket på pumpen och linjetrycket. Du skulle säkert kunna åka på en fräsch lågflödespump om du inte har dubbeldump broms. Vi åkte en tid med så lite som 70psi i linjetryck bakom 750hk. Riktigt så lågt behöver man kanske inte gå men dom klarar sig på ganska lite.
Minimera antalet lameller i både back och tvåan är steg 2. Oftast så är "proffsbyggda" lådor byggda med en reäl marginal för att slippa få tillbaka dem.

Convertern är ju den allra största boven. Där kan en duktig byggare lägga sig på minmimått för att öka verkningsgraden och bibehålla oljeutbytet i convertern.

Trixa med oljor är lite annat då vi med turbo oftast behöver välja den oljan som tål att belastas på tb utan att börja koka.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Christofer »

Men hör med Stig O han har hållit på mycket med dona pg i sin dragster. Sen är han väldigt trevlig också :thumbright:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av T-27 »

Det är nog en rätt dum ide att skicka lådan till Turbo Action då det är en TCI - låda....oavsett färsking lr inte....
Du får nog läsa Jens inlägg lite nogrannare Lådan är mycket riktigt en TCI men det var Turbinen (Turbo-Action) som funderingarna var om den skulle skickas till Turbo-Action :)

Att skicka lådan till Stig.O kan även jag rekommendera :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: skötsel av RACE POWER GLIDE?

Inlägg av Jens Gustavsson »

förtydling! jo det är till stig o jag tänkt skicka den men delarna är från nämda tillverkare.

konvertern är jag väldigt nöjd med den stallar upp utan gas och slirar väldigt lite på max varv :thumbright:

1000hk :shock: jag har bromsat 575hk och jag fantiserar om 650hk men det blir väldigt svårt med mer med B20 men jag vill köra en 8sek repa ändå :) därför jag jagar alla bäckar små nu. 60 fot i chassit måste lira perfekt också luftmotståndet ska jobbas med bland annat. tyvär orkar jag inte jobba så mycket med vikten kanske kan ta bort 15 kg fast vikt och lite roterande vikt om man tar bort inner slangarna.

mvh jens

utklipt från vega tråden sommaren 2014.

ringde stig o i dag och fråga om tips på hur man kan få lådan att stalla lite bättre vid de kritiska 3100rpm där det nu står still i flera sek innan den jobbar vidare uppåt. min motor ger ju bara 145nm där ungefär och 0.15bar laddtryck. ska prova lite tunnare olja typ red-line hadde en tunnare som hette racing light nått sen skulle jag kolla tryck och temp mellan låda och kylare, skulle va 60 psi ungefär om det va lagom balans mellan lådan och konverterns flöde.
han trodde dock att man skulle behövt tuna om konvertern lite för att se nån stor skillnad.


skulle gå att montera en stryp ventil till konvertern också. http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... 802&page=4

mvh jens
Skriv svar