Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 27, 2017 2:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 25, 2011 8:26 pm 
Online
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 666
Hej. Jag köpte för länge sen på mig en 2-skivig tilton på svänghjul för ett bra pris. Såhär i efterhand tror jag att jag ångrar mig en smula:? Det verkar som att skitmånga kör sönder det mesta i drivlineväg med dessa kopplingar. Vad har ni för erfarenheter? Kopplingen kommer sitta på en 940 500whp, 1450kg, zf-låda, och std bakvagn (självklart förstärkt).
Har även läst lite om strypventiler, funkar de bra? Bör jag skrota tilton och köra på något annat?

Mvh

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 28, 2011 12:15 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Inlägg: 73
Ort: Kornsjö
Har kört två Mb modell stor//skrot.
Funkar säkert på låda modell bra. :D

_________________
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2011 8:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 890
Ort: skara
jag tycker dom e skitgoa kopplingar att men man får köra med huvudet lite dom nyper som fan

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 08, 2011 6:06 pm 
Online
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 666
Okej. Jag har hört att många säger att man absolut inte ska "sidestepa" en tilton. Vad innebär det? Hur menar du att man måste använda huvudet?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 08, 2011 6:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 890
Ort: skara
att just inte sidsteppa alltså inte bara släppa av helt med en gång! finns strypventiler till detta man sätter på ledningen till slavcylindern.

det tar hårt på växellådorna då tilton inte slirar nåt alls utan bara nyper direkt

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 09, 2011 2:15 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Inlägg: 2272
Ort: lit/jämtland
tilton är ett fabrikat inte "en" koppling. kan ju inte dra alla över en kam. köp rätt så funkar det.

_________________
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 09, 2011 12:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 425
Ort: Kalix
Tycker dom är underbara att köra med. Speciellt en flerskivig som inte hugger som en vanlig sinter och det går bra att slira den vid krypkörning och dom tål rejält med värme. Sen så sväller dom inte och börjar dra när man lägger last på dom.

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 10, 2011 10:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Inlägg: 200
Ort: Göteborg
Frågan är ju om folk verkligen skrotar transmissionen pga kopplingen eller om drivlinan helt enkelt är underdimensionerad. Att man byter koppling beror ju (oftast) på att man ökat vridmomentet rejält...
Sen är det ju klart att ett mjukt ingrepp ger mindre chocklaster så en underdimensionerad drivlina klarar sig längre. Fast det finns dåligt med mirakel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 10, 2011 2:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Inlägg: 762
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Helt upp till föraren om allt skall hålla enligt min mening, Har åkt tilton OT-2 till och från sedan -07, Effekt inte en aning, gick loss på 5:an (E28 "hajjen")


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2011 12:10 am 
Online
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 666
Okej. Det låter ju ok. Jag bör kanske inte vara så skraj som jag är :lol: Nä men man får väl prova och se. Skja väl fixa en sån där strypventil men dom verkar ju kosta en del... Finns det inte att få tag på nåt typ hydraulventil till nåt annat som funkar på samma sätt?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2011 7:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6096
Ort: Linköping
Jag har kollat lite på en hydralfirma på ventiler.

De jag har sett är antingen för hydralik och stora och klumpiga, eller för luft max 10bar.

Är också intresserad om du hittar något :thumbright:

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2011 8:19 pm 
Online
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 666
Jag ska leta runt lite, då jag har en polare som jobbar med sånt där. Om jag hittar nåt skriver jag det här. En vanlig strypbackventil med 1/8" rörgänga borde ju funka.

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2011 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Inlägg: 697
Ort: Norrköping
Körde 3-skivig tilton i Volvon och jag skrotade 6st zf lådor innan jag köpte en stryp/backventil på hydroscand för ett par hundra, efter det kan jag säga att låda nr 7 höll fan så mycket bättre (tills den också rasade) MEN som sagt jag förlängde livslängen på den avsevärt :hihi:

Kommer köra samma koppling i Calibran och med stryp/backventil inkopplad :thumbright:

_________________
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2011 10:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
primer skrev:
jag tycker dom e skitgoa kopplingar att men man får köra med huvudet lite dom nyper som fan



instämmer....

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2011 10:56 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Martin H skrev:
tilton är ett fabrikat inte "en" koppling. kan ju inte dra alla över en kam. köp rätt så funkar det.


jag håller med. snackar man med tilton om vad man ska ha den till så får man en anpassad koppling som säkert fungerar bra. men köper man en beg okänd koppling bara för att den är billig så kommer nog man få ångra det och betala det flerfalt i sprängda drivline grejor mångdubbelt :doh:

för körning på strippen så tror jag inte på den typen av koppling då den inte är gjord för det ändamålet då ska man kolla på mer dragrace anpassade koppligar med justerbart lammeltryck (vill inte säga några namn då jag inte är uppdaterad i vad som är bäst)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010