Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 22, 2017 7:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 13, 2011 11:13 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 665
MadMange skrev:
Körde 3-skivig tilton i Volvon och jag skrotade 6st zf lådor innan jag köpte en stryp/backventil på hydroscand för ett par hundra


Du har inget artikelnummer eller liknande eller en bild på ventilen?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 13, 2011 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Inlägg: 243
Ort: gbg
BMW har ju en strypventil org. På deras zf. Hur pass bra funkar den med "Tilton"?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 13, 2011 10:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 665
nilsan skrev:
BMW har ju en strypventil org. På deras zf.

Jasså? Det måste jag ha missat helt. Har en omsvetsad zf men ingen ventil. Endast en vanlig slavcylinder. Funkar den på samma sätt som de jag menar?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 13, 2011 10:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Inlägg: 243
Ort: gbg
Hej! Jag tror det, sök på autopower. det verkar populärt att ta bort just den "komfortnippeln" du hittar på strypventil eller "cdv".
på min bmw så e den borttagen o jag tycker bara att den blir ryckig.
mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 13, 2011 10:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Den sitter på e39 och nyare har jag för mig, finns åtminstonde på M5an.
Om någon känner för att testa får ni gärna dela med er av det då jag kommer att köra treskivig quartermaster i sommar. :)

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 14, 2011 8:08 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Inlägg: 697
Ort: Norrköping
Magistern skrev:
MadMange skrev:
Körde 3-skivig tilton i Volvon och jag skrotade 6st zf lådor innan jag köpte en stryp/backventil på hydroscand för ett par hundra


Du har inget artikelnummer eller liknande eller en bild på ventilen?


Nej tyvärr, men det är bara att gå in och fråga på närmaste hydroscand.

_________________
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 9:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1564
Ort: Salbohed
den kan man få plocka isär och klämma ihop avståndet på "nålen" i den så den blir känsligare i justeringen.

Har en såndör jag med. fungerar bra annars.

alla tilton saker mm är vanliga hydraulik saker. (fast dyrare)

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 9:21 am 
Online
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4932
Ort: Lykksällä
Såhär har Björck gjort på Supran:

Bild

Här är en grej(hemlis) som jag byggde tidigare i sommras. Det är en stryp backventil till kopplingen. Den gör så att kopplingen slirar när man släpper upp den. Bra för att skona drivlinan och bra för att få till bra starter utan hejdlöst hjulspin. Framförallt bra på en manuell bil om man vill få lika start varje gång när man väl ställt in den rätt. Har även kopplat in en linelock solenoid som styrs via sprutet så den bara slirar på första växeln. Kört tex att den slirar med hastighet under 15km/h på hö framhjul. Fint med hastighetsgivare både fram och bak då man kan se i vipec hur många % hjulspinn man har och kolla efter en repa precis vart det spann och inte spann. Även provat lite att använda slip% för att justera laddtryck/tändning men jag behöver jobba mer på det.

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 9:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Inlägg: 697
Ort: Norrköping
Är exakt en sådan ventil jag hade i Volvon tillsammans med den 3-skiviga tilton kopplingen, funkar kanon :thumbright:

_________________
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 12:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 665
Hur ska man ställa ventilen för att få önskad effekt? Hur mycket ska man ställa den i början för att kunna justera?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 12:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons okt 26, 2011 7:49 pm
Inlägg: 121
Jag känner mig alltid så jävla korkad när jag tittar i sånna här trådar!
Skitsmart lösning!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2011 3:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 665
Tycker också det verkar väldigt effektivt och helt ok billigt :thumbright: En annan fråga som kanske är lika bra att ta i den här tråden är vilket urtrampningslager ni kör med?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 26, 2011 7:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Inlägg: 762
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
orginal


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 16, 2012 12:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 665
Lyfter tråden igen och undrar nu hur mkt man ska justera ventilen? Hur mkt ska man låta kopplingen slira? Kör 2-skivig tilton.

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 19, 2012 9:14 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Inlägg: 762
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
efter behag


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010