Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån sep 25, 2017 10:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön maj 20, 2012 11:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
Istället för att gårma på med strypventiler så köp rätt "tilton" dvs inte en 3skivig koppling med tunna sinter metallic lameller som inte är gjorda för att kunna hantera någon värme (slir).

Tilton har en bättre koppling som tillåter värme (slir). Det är en 2 skivig cerametallic koppling som har tjocka 7.5mm lameller. Kopplingen finns i storlekarna 5.5", 7.25" och 8.5" där tilton har ett hybrid alternativ på 7.25" storlek där man kör 1 4 puck cerametallic sinter och en organisk skiva för ännu mer dragläge (slir). Jag har sålt kört flertalet bilar med denna cerametallic koppling från tilton med den värsta plattan den är specad till 1140nm och fortfarande är den lika snäll om inte snällare än en vanlig sachs tryckplatta med 4puck sinter, helt underbar att köra. Går inte att jämföra med de billiga 2-3skiviga nascar kopplingarna som finns på ebay beggade billigt.

Precis detta bekymret jämrade sig en anställt om på tiltons tekniska när jag var och pratade med dom i fjol. Dom "vet" att dom har fått stämpeln att dom har av/på kopplingar men det har att göra med att folk har valt fel koppling till fel applikation. Nascar kopplingarna är gjorda för att hålla grymt mycket vrid och vara lätta, därmed kan man gå ner i lamelltjocklek utan problem när man inte ska leda bort värme (slir).

Anledningen för att folk kör tilton är oftast för att effekten har gått över va en enskivig sachs koppling klarar av, men att det är fel att gå på sinter metallic koppling om man ska köra lite dragrace starter och köra gata. Då skulle jag rekommendera att köra en hybrid cera metallic, räcker inte de så en ren cerametallic(kallas även för rally koppling) (1140nm) räcker inte de så är det kolfiberkoppling som gäller om du fortfarande vill ha lite brukskörbarhet. Allt är en kompromiss, men man kan försöka göra det bästa av situationen och köpa "rätt koppling" till det man ska använda den till. Ska man enbart köra dragrace så är någon typ av slirkoppling det man ska ha. Men ska man köra även på gatan så är alternativen ovan att kolla på tycker jag.

Jag kan speca cerametallic tilton alternativen här så ni ser vad som finns. Det går att köra med 2 olika "Pressure Plate Rings" high och Ultra-High, dom får olika egenskaper av nötningens inspänningsmått, se nedan:

Bild


5.5" (140mm)
1 skivig 340nm (high)
2 skivig 680nm (high)

7.25" (184mm)
1 skivig 204nm (high)
1 skivig 245nm (ultra-high)
1 skivig 272nm (high)
1 skivig 326nm (ultra-high)
1 skivig 340nm (high)
1 skivig 408nm (ultra-high)
1 skivig 422nm (high)
1 skivig 503nm (ultra-high)
1 skivig 476nm (high)
1 skivig 571nm (ultra-high)

2 skivig 408nm (high)
2 skivig 490nm (ultra-high)
2 skivig 544nm (high)
2 skivig 652nm (ultra-high)
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 816nm (ultra-high)
2 skivig 844nm (high)
2 skivig 1006nm (ultra-high)
2 skivig 952nm (high)
2 skivig 1142nm (ultra-high)

7.25" (184mm) hybrid
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 844nm (high) Är 2 olika tryckplattor med samma "high" pressure plate. Finns inte i UH.

8.5" (215mm)
1 skivig 340nm (high)
1 skivig 510nm (high)

2 skivig 680nm (high)
2 skivig 1020nm (high)

Samma här 2 olika tryckplatter med samma pressureplate med 1 skivig och 2 skivig setup.


Såhär ser 1142nm 2 skivig 7.25" (cerametallic (rally)) koppling ut.

Bild

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 4:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 667
robban skrev:
Tilton har en bättre koppling som tillåter värme (slir). Det är en 2 skivig cerametallic koppling som har tjocka 7.5mm lameller.


Jag har en sån här tilton:
(Dåliga bilder men ett tränat öga kanske ser vad det är.)

Bild
Bild
Bild

Är det någon som har en uppfattning om vad en sådan pallar och hur den är att köra med. Är den sådär superelak mot drivlinan?

mvh

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 4:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
Ja det där är en sinter metallic dom är dom elakaste, nu kan man inte se utifrån en bild vilken pressure plate som är monterad, men den är elak hur som.

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 4:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 667
robban skrev:
Ja det där är en sinter metallic dom är dom elakaste, nu kan man inte se utifrån en bild vilken pressure plate som är monterad, men den är elak hur som.
Okej. Jag har monterat en sån där stryp/backventil nu iaf. Har ju inte kört bilen på riktigt än men jag bör alltså passa mig med att dumpa kopplingen vid hårda starter och sådär då?

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 5:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
Ja det bör du

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 5:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
beror ju lite på hur man bygger å vad det ska användas till.

får man till utväxlingen rätt på längden på pedalen, storlek på huvud och slavcylinder samt använder en "tryckring" på u-lagret så är dem inte värre än random förstärkt sachsplatta med sinterlamell skulle jag påstå..
monterar man sen en sån strypventil med så blir det ännu bättre.

då kör "vi" visserligen mest bana och mer åt driftinghållet, försöka göra snabba starter och raggaslicks med en sån här koppling är nog bettydligt värre

smäller man bara ihop det med fel cylindrar orignal hängande pedalställ å sen dessutom kör utan tryckring, då får man typ 1mm dragläge på pedalen, kombinera det med ett taskigt mappat sprut som inte har nån vettig delgas lr liknande så förstår man att många får problem med det

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Inlägg: 1929
Ort: Markaryd
Tryckring?

_________________
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 8:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 667
Shit va ångest jag fick nu:S Får försöka spaka me huvudet och ställa in ventilen så det mildrar bra.

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Inlägg: 2157
Ort: Umeå
JohanK skrev:
Tryckring?


Ja den innersta delen i tryckplattan som går mot solfjädern.

Du ser den uppe till vänster i bild.

Bild

_________________

  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos

http://www.dynotech.se (För mer info)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 21, 2012 10:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
jag var otydlig.
det jag menar med tryckring är att ifall man tex kör med volvo bmw lr dyl låda så har u-lagret typ 60-70mm ytterdiameter, kör man med det lagret rakt mot tiltonkoppling trycker man alldels för långt ut på solfjädern, och den blir onödigt tungtrampad plus att man får väldigt kort slirväg.

sätter man in en "tryckring" som ändrar så man får ca 50mm som passar bättre mot tryckplattans fjäder så funkar allt mycket smidigare. (långt ifrån alla tänker på detta har jag märkt)

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 22, 2012 7:25 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Inlägg: 1929
Ort: Markaryd
Ah då är jag med, ja det låter ju helt klart som en smart lösning för en smidigare koppling, kanske är bra om ringen är "rundad" i anliggningen mot fjädern också.

_________________
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 22, 2012 9:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Kör man med BMW lager brukar jag bara ta ett tjockväggigt 2" rör och svarva ned några mm i änden så passar det inuti lagret med presspassning.
Sen svarvar/slipar en radie på änden mot solfjäder.

på vissa japanska bilar (tex skyline) måste man svarva en hylsa som pressas utvändigt, som brukar ligga runt 80mm "runt" lagret, mycket svarvjobb men det måste ändå göras om man inte köper en färdig bultonlösning från tilton direkt...

Av dem 10tal satser jag byggt åt folk så är det bara nån enstaka som klagat att dem vart svårkörda det va dock en ren gatbil med igentligen alldles för lite effekt, han skulle klaratsej med en vanlig koppling men ville "varapå säkra sidan" :hihi: .
Men då brukar jag hjälpa till med montering och justera allt så det funkar bra, åtminstone med "support" hur man ska gå tillväga.

tex, på volvo 740/940/960 finns minst 4 olika huvudcylindrar med olika diameter, bmws getrag/ZF lådor har minst 3 olika slavcylindrar, på dem flesta japanska bilar har man ställbar slaglängd på pedalstället och flyttbar infästning för huvudcylinder. även på de flesta europeiska bilar går på ett eller annat sätt att ändra slaglängden på pedalen.

köper man en "bulton" sachs "förstärkt" tryckplatta för just sin egen bilmodell med std låda osv så är den ju tillverkad för att vara just bulton,
men köper man en ombyggd nascar 3 skivig racekoppling anpassad för bruk i amerikanska bilar, så tycker iallafal jag att det är jävligt märkligt att inte folk inser att hela kopplingsmekanismen måste byggas om/justeras in. :?

sen som sagtlägger man till en motor som är duktigt trimmad som många ggr saknar den vrid/effekt i mellanregister som den amerikanska v8an har, så måste man antningen smyga iväg försiktigt på "tomgånggsvarv", alt varva upp motorn rejält för att "dumpa" kopplingen, kopplingen är som som sagt inte tänkt att slira på även om man kan få det fatt funka "rätt ok" med rätt delar, men då får man nog räkna med att byta lamellerna nån gång ibland (för mej har dock begagnade lameller räckt 1-2 säsonger utan överdrivet slitage)

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 06, 2012 1:46 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 02, 2009 2:30 pm
Inlägg: 74
Ort: Linköping
Lyfter tråden lite då jag har rasat 2 st zf lådor och kör med 3 skivig tilton.
Båda gångerna har den rasat på 4 ans växel vid sidesteppad koppling (kör drifting). Smart som man är har jag monterat en sån strypbakventil, dok utan att justera in den..jag vet! Hur dum får man bli.

Så till frågan: hur justerar man lättast in den?
Madmange, du kör ju drifting, hur mycket slir kan man ha utan att den blir svårkörd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 06, 2012 2:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
skruva den i ena ändlaget , sen andra änden, för att märka skillnad vad som är vad.

den ska vara så justerad att du inte känner att den slirar när du växlar (för då lär lamellerna ta slut vädligt fort)
sammtidigt ska det ju inte smälla satan när du släpper upp kopplingen lite för snabbt (sidestep/clutckick osv)

men sen gäller det fortfarande att köra med insidan av huvudet.
sidesteppar man kopplingen för tidigt/brutalt (dvs innan växeln är helt i) så spelar det ingen roll vilken koppling eller slirventil man har, synken/dreven kommer gå åt helvete lika väl om man använder kopplingen på fel sätt....

finns ju anledningar till att de flesta tävlingsbilar har dogringar istället för synkringar...

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 06, 2012 6:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 02, 2009 2:30 pm
Inlägg: 74
Ort: Linköping
oftast handlar det ju inte om att växla så väldigt snabbt just i drifting, men när man tex kommer glidande in på handbromsen med koppling nere och växel i sedan kliver av så vore det trevligt att slippa höra smällen med efterföljande rassel.

Ska byta låda efter helgen och justera in ventieln så blir d test på mantorp nästa fredag!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010