Re: Vad tycker folk om tiltonkopplingar?
Postat: sön maj 20, 2012 11:21 pm
Istället för att gårma på med strypventiler så köp rätt "tilton" dvs inte en 3skivig koppling med tunna sinter metallic lameller som inte är gjorda för att kunna hantera någon värme (slir).
Tilton har en bättre koppling som tillåter värme (slir). Det är en 2 skivig cerametallic koppling som har tjocka 7.5mm lameller. Kopplingen finns i storlekarna 5.5", 7.25" och 8.5" där tilton har ett hybrid alternativ på 7.25" storlek där man kör 1 4 puck cerametallic sinter och en organisk skiva för ännu mer dragläge (slir). Jag har sålt kört flertalet bilar med denna cerametallic koppling från tilton med den värsta plattan den är specad till 1140nm och fortfarande är den lika snäll om inte snällare än en vanlig sachs tryckplatta med 4puck sinter, helt underbar att köra. Går inte att jämföra med de billiga 2-3skiviga nascar kopplingarna som finns på ebay beggade billigt.
Precis detta bekymret jämrade sig en anställt om på tiltons tekniska när jag var och pratade med dom i fjol. Dom "vet" att dom har fått stämpeln att dom har av/på kopplingar men det har att göra med att folk har valt fel koppling till fel applikation. Nascar kopplingarna är gjorda för att hålla grymt mycket vrid och vara lätta, därmed kan man gå ner i lamelltjocklek utan problem när man inte ska leda bort värme (slir).
Anledningen för att folk kör tilton är oftast för att effekten har gått över va en enskivig sachs koppling klarar av, men att det är fel att gå på sinter metallic koppling om man ska köra lite dragrace starter och köra gata. Då skulle jag rekommendera att köra en hybrid cera metallic, räcker inte de så en ren cerametallic(kallas även för rally koppling) (1140nm) räcker inte de så är det kolfiberkoppling som gäller om du fortfarande vill ha lite brukskörbarhet. Allt är en kompromiss, men man kan försöka göra det bästa av situationen och köpa "rätt koppling" till det man ska använda den till. Ska man enbart köra dragrace så är någon typ av slirkoppling det man ska ha. Men ska man köra även på gatan så är alternativen ovan att kolla på tycker jag.
Jag kan speca cerametallic tilton alternativen här så ni ser vad som finns. Det går att köra med 2 olika "Pressure Plate Rings" high och Ultra-High, dom får olika egenskaper av nötningens inspänningsmått, se nedan:
5.5" (140mm)
1 skivig 340nm (high)
2 skivig 680nm (high)
7.25" (184mm)
1 skivig 204nm (high)
1 skivig 245nm (ultra-high)
1 skivig 272nm (high)
1 skivig 326nm (ultra-high)
1 skivig 340nm (high)
1 skivig 408nm (ultra-high)
1 skivig 422nm (high)
1 skivig 503nm (ultra-high)
1 skivig 476nm (high)
1 skivig 571nm (ultra-high)
2 skivig 408nm (high)
2 skivig 490nm (ultra-high)
2 skivig 544nm (high)
2 skivig 652nm (ultra-high)
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 816nm (ultra-high)
2 skivig 844nm (high)
2 skivig 1006nm (ultra-high)
2 skivig 952nm (high)
2 skivig 1142nm (ultra-high)
7.25" (184mm) hybrid
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 844nm (high) Är 2 olika tryckplattor med samma "high" pressure plate. Finns inte i UH.
8.5" (215mm)
1 skivig 340nm (high)
1 skivig 510nm (high)
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 1020nm (high)
Samma här 2 olika tryckplatter med samma pressureplate med 1 skivig och 2 skivig setup.
Såhär ser 1142nm 2 skivig 7.25" (cerametallic (rally)) koppling ut.
Tilton har en bättre koppling som tillåter värme (slir). Det är en 2 skivig cerametallic koppling som har tjocka 7.5mm lameller. Kopplingen finns i storlekarna 5.5", 7.25" och 8.5" där tilton har ett hybrid alternativ på 7.25" storlek där man kör 1 4 puck cerametallic sinter och en organisk skiva för ännu mer dragläge (slir). Jag har sålt kört flertalet bilar med denna cerametallic koppling från tilton med den värsta plattan den är specad till 1140nm och fortfarande är den lika snäll om inte snällare än en vanlig sachs tryckplatta med 4puck sinter, helt underbar att köra. Går inte att jämföra med de billiga 2-3skiviga nascar kopplingarna som finns på ebay beggade billigt.
Precis detta bekymret jämrade sig en anställt om på tiltons tekniska när jag var och pratade med dom i fjol. Dom "vet" att dom har fått stämpeln att dom har av/på kopplingar men det har att göra med att folk har valt fel koppling till fel applikation. Nascar kopplingarna är gjorda för att hålla grymt mycket vrid och vara lätta, därmed kan man gå ner i lamelltjocklek utan problem när man inte ska leda bort värme (slir).
Anledningen för att folk kör tilton är oftast för att effekten har gått över va en enskivig sachs koppling klarar av, men att det är fel att gå på sinter metallic koppling om man ska köra lite dragrace starter och köra gata. Då skulle jag rekommendera att köra en hybrid cera metallic, räcker inte de så en ren cerametallic(kallas även för rally koppling) (1140nm) räcker inte de så är det kolfiberkoppling som gäller om du fortfarande vill ha lite brukskörbarhet. Allt är en kompromiss, men man kan försöka göra det bästa av situationen och köpa "rätt koppling" till det man ska använda den till. Ska man enbart köra dragrace så är någon typ av slirkoppling det man ska ha. Men ska man köra även på gatan så är alternativen ovan att kolla på tycker jag.
Jag kan speca cerametallic tilton alternativen här så ni ser vad som finns. Det går att köra med 2 olika "Pressure Plate Rings" high och Ultra-High, dom får olika egenskaper av nötningens inspänningsmått, se nedan:
5.5" (140mm)
1 skivig 340nm (high)
2 skivig 680nm (high)
7.25" (184mm)
1 skivig 204nm (high)
1 skivig 245nm (ultra-high)
1 skivig 272nm (high)
1 skivig 326nm (ultra-high)
1 skivig 340nm (high)
1 skivig 408nm (ultra-high)
1 skivig 422nm (high)
1 skivig 503nm (ultra-high)
1 skivig 476nm (high)
1 skivig 571nm (ultra-high)
2 skivig 408nm (high)
2 skivig 490nm (ultra-high)
2 skivig 544nm (high)
2 skivig 652nm (ultra-high)
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 816nm (ultra-high)
2 skivig 844nm (high)
2 skivig 1006nm (ultra-high)
2 skivig 952nm (high)
2 skivig 1142nm (ultra-high)
7.25" (184mm) hybrid
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 844nm (high) Är 2 olika tryckplattor med samma "high" pressure plate. Finns inte i UH.
8.5" (215mm)
1 skivig 340nm (high)
1 skivig 510nm (high)
2 skivig 680nm (high)
2 skivig 1020nm (high)
Samma här 2 olika tryckplatter med samma pressureplate med 1 skivig och 2 skivig setup.
Såhär ser 1142nm 2 skivig 7.25" (cerametallic (rally)) koppling ut.