Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Martin H »

har man för klena grejor så det börjar svikta och ploga så går det tungt. då är inte den låga vikten till sin fördel längre.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

När jag håller på kan jag skriva lite om DANA 60 också.

DANA 60 är tack vare sin storlek en mycket stark axel från början. Den finns i väldigt många olika utföranden och används på alla möjliga lätta lastbilar, jeepar, m.fl. den förekom även på en del av Chryslers gamla muskelbilar, oftast bakom Big Block motorer med manuell låda.

DANA 60 har högt placerad pinjong vilket gör den lättdriven, den har om jag minns rätt 3.25" difflager vilket gör att den i standard utförande kan använda en spole för 40 splines axlar. Många DANA 60 är utrustade med diffbroms och 35 splines axlar orginal. Dom förekommer även med "tunna" 30 splines axlar. Vill man åka 40 splines på en FORD 9" så måste man ha ett eftermarknads hus.

Många DANA 60 axlar har även 3.25" axelrör med 1/4" godstjocklek. Vilket gör dom mycket stadiga.

DANA 60 axeln är tung. Men jämför man den med en FORD 9" axel av eftermarknadstyp med förstärkningar och kraftigare axelrör som klarar av samma effekt, så är inte viktskilnaden särskilt stor på en smal dragracing axel.

Till DANA 60 axeln finns det Pro Gear utväxlingar att köpa.

En av dom stora nackdelarna med DANA 60 är att den p.g.a. sin konstruktion med shimsen innanför difflager konorna och pinjonghöjds shimset mellan lagerbanan och axelhuset är SKITJOBBIG att byta utväxling på.

DANA 60 axeln är mycket populär på Bracket och Super klass bilar tack vare sin slitstarkhet och att den rullar lätt.

Utgår man från rätt modell på axel från början så är den ett mycket ekonomiskt bra alternativ, för den som inte behöver tänka på att byta mellan olika utväxlingar och kan leva med några kilon extra.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Lidenfors »

för att uppgradera en 9" axel från 28/31 splines till 35 el 40,
behöver man byta till större rör och tjockare gods eller bara ett rör med större diameter?
eller för axlarna plats i orginalrör?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

Lidenfors skrev:för att uppgradera en 9" axel från 28/31 splines till 35 el 40,
behöver man byta till större rör och tjockare gods eller bara ett rör med större diameter?
eller för axlarna plats i orginalrör?
axelrörens innerdiameter räcker till, men du du bör ha stora hjullagren ( 80 mm ) om du ska åka 35 splines. Ska du åka 40 splines måste du ha stora hjullagren.

Ska du åka 35 splines axlar så är det bara Mark Williams ( vad jag känner till ) som säljer spolar som passar i FORDs orginal klumpar med 3.062" eller 2.893" difflager. Väljer du ett annat fabrikat så gäller eftermarknads klump med 3.25" difflager.

Här får du lite nyttig läsning.
http://www.markwilliams.com/axletech.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Lidenfors »

jag har inte tänkt åka spole utan annan typ av diffbroms/spärr..

när vi ändå pratar om det så kanske det finns rekomendationer om en bra street/strip diff?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

Lidenfors skrev:jag har inte tänkt åka spole utan annan typ av diffbroms/spärr..

när vi ändå pratar om det så kanske det finns rekomendationer om en bra street/strip diff?
Ska du åka diffbroms/spärr med 35 splines axlar så måste du ha ett eftermarknadshus med 3.25" difflager.

http://www.summitracing.com/parts/MSR-5W9F35/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.summitracing.com/parts/DTL-187S160A/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.summitracing.com/parts/STR-N-1969/" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars får du hålla dig till 31 splines

http://www.summitracing.com/search/Depa ... Rank%7cAsc" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Lidenfors »

ok låter som en plan ;) frågan är vad som blir den svaga punkten om jag väljer att köra med
den axeln jag har liggandes från -59..
Om man lägger ner arbetet att svetsa supporten på "baksidan" av banjon samt byter lager till"big ford".
För att sedan plocka i ett sådant eftermakrknadshus 3,25" difflager med diff samt 35 splines axlar.
??

Axeln är upphängd i orginal bladfjäder(enkelfjäder) med caltrax.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

Axelrören kommer vara den svaga punkten, men gör man en ordentlig förstärkning på baksidan så tror jag att det kommer att funka. Man bör göra några förstärkningar i själva mittendelen av banjon också.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Lidenfors »

du har möjligtvis inte en bild på hur det kan tänkas se ut ?
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av anglia-61 »

Vad är anledningen till sväriska rulllager?
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

anglia-61 skrev:Vad är anledningen till sväriska rulllager?
Först så ska jag rätta mig själv lite, vanligast för Dragracingbruk är enkel eller dubbelradiga kullager. Dubbelradiga använder man när det är frågan om riktigt stora påfrestningar.

Anledningen till att man inte ska använda koniska rullager är att när du kliver av startlinjen så vill konan på lagret trycka drivaxeln i sidled och kraften från hjulet vill trycka drivaxeln framåt. vanligast förekommande är att konan är vänd så att drivaxeln trycks utåt. Flexar låsblecket som håller drivaxeln på plats minsta lilla så kommer stödytan i lagret, bakåt i bilens längslinje försvinna och hela drivaxeln börjar flexa. Då får man toe out på bakhjulen. Risken är stor att drivaxeln tillslut går av, av påfrestningen.

Hoppas att det är svaret du va ute efter.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

Lidenfors skrev:du har möjligtvis inte en bild på hur det kan tänkas se ut ?
Sorry, inga bilder på det i min samling :(
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av j björk »

Se om jag lyckas länka vettigt: http://www.strangeengineering.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nej, det gick åt skogen. Men kolla tex. sidan 58
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Nova Jörgen »

Det här är resultatet av däckvibrationer. Det hjälper inte med riktigt kraftiga grejor när det börjar skaka och slå om däcken.

Bild

9,5" Pro Gear med grova pinjongen i en Mark Williams modularaxel.

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Hur bygger ni era Dragracingbakaxlar?

Inlägg av Lidenfors »

[quote="j björk"]Se om jag lyckas länka vettigt: http://www.strangeengineering.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nej, det gick åt skogen. Men kolla tex. sidan 58[/quote]


ok då var jag inne på rätt spår ..

kommer med bilder under min camarotråd så får vi se
hur det blir
Skriv svar