wärstingkopling och ford låda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

wärstingkopling och ford låda

Inlägg av Christoffersson »

hejsan håller på att bygga en motor på ca 470hk
men med så mycket effekt kommer det ju andra problet tex koppling och växellåda. jag har köpt en fordlåda som är 5 växlad med rakskurna drev som har suttit i en 240 rallybil på ca 260hk.men är det någon som vet nått om denna låda om den tex håller för nästan 500 hk eller viker den in årorna efter ca 300 hk det vore roligt att höra folks åsikter om detta

samt kopplingen behöver uppgraderas en hel del
jag måste ju köra med en ford sinterlammel men vad ska jag ha för tryckplatta till det plana svänghjulet funderar på att köpa en tryckplatta från en bmw m5, spjuvern med vit volvon körde väl med den tryckplattan
hoppas även hära få höra folks åsikter mvh hk beroende
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

kanske ska tillägga att motorn är en b230ft från 95
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Jag gissar då att det är en Typ 9-låda (gjutjärnshus, strut i aluminium, "extrahus" i aluminium mellan stora huset och struten, lös sprängkåpa och växelspak bultad med tre st M8 ).

Den är nog marginell för 500 hk och asfaltsbruk. Beror i och för sig på vad det är för drevsats men kör man Ford med så mycket effekt brukar man oftare bygga en Borg-Warner T5.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar