Koppling

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Koppling

Inlägg av KackNalle »

Tänkte köpa lösa puckar på dalhems å nita fast på en egen lplatta och köra med org plan tryckplatta till b230, Kan det funka överhuvudtaget? Isåfall ca hur bra tror ni?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

nog funkar det bara lamellplattan med centrum är seriöst gjord.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

puckarna kommer ju svarva tryckplatta & svänghjul så fort man överstiger orginaleffekter så tror inte det skulle vara till nån nytta
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Hmm,,, Varför skulle den göra det? Borde gräppa bättre än org lamell. Förmodligen så håller den inte för så mycket mer än org hp men lite iaf kanske. Sen vet ni inte vad jag har för motor heller förutom en b230 :D
Men det går alltså å få det å koppla iaf utan större mod, Tänkte på puckarnas tjocklek jämfört med org lamell. Varje puck va ca 3 mm så det blir 6mm + lamellplattan säg 2mm alltså 8 mm hur tjock är en org lamell då? Borde få mer tryck på lamellen från tryckplattan om den är tjockare, Eller?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

koppling

Inlägg av Magnus »

Jag tror oxå att det kommer att funka rätt bra.sintern "bränner" ju fast mot svänghjulet av värmen så...ett tips skulle va att chimsa in tryckplattan så att du har högsta tryck dvs att fjädrarna ut mot lamellcentrum/urtrampningslager står helt rakt dvs inte buktar ut eller in.ett annat tips är att få tag på en beg saab turbo tryckplatta.den har högre tryck än originalplattan och passar om du har plant svänghjul.den kombinationen räckte iallafall på min bill till +300hk.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

larsat skrev:puckarna kommer ju svarva tryckplatta & svänghjul så fort man överstiger orginaleffekter så tror inte det skulle vara till nån nytta
Jaså... det funkar då på min bil, vad grundar du detta på?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

JT körde med sachs 654 plattan och 4 puchs sinterlamell det svarvade sönder plattan på några få mil och den tryckplattan är ändå hårdare, visst det kanske funkar lite bättre än orginal men man förstör ju grejjorna, kan man få tag i en saab tryckplatta billigt så är det kanske värt pengarna men att köpa en 654 platta för flera tusen verkar för mig som bortkastade pengar isåfall :roll:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Tänk om inte saabplattan räcker till då larsat? Jag kör med bmw m5 sportplatta som klarar många mer Nm än saabplattan och kostade ca 1600:- åsså har jag en 4-puckad sinter från dalhems och det funkar bra, att det nöts får man räkna med.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tanken var ju att använda orginaltryckplatta som är så svag så tom orginallamellerna slirar, det gäller ju att ha så hård tryckplatta att det inte slirar då funkar det med alla lösningar.. och 654 plattan är för svag vid lite högre effekter därmed även saab tryckplattan och orginaltryckplattorna iom att dom är ännu svagare..
m5 tryckplattan är ju en av dom bättre alternativen men det är ju oxå större lamelldiameter.. hur kan du skriva att det funkar på din bil när du har en helt annan tryckplatta phredde? det är ju 2 helt olika saker.....
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Saab tryckplattan räcker väldigt långt om man tittar på att dom funkar för peter och boström.
Bild
KadettEVO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 02, 2003 9:11 pm
Ort: Stugunäs :) Umeå

Inlägg av KadettEVO »

Hmmm... Förstår inte varför det inte skulle fungera.... Att han kör med en std tryckplatta gör ju iof att den inte klara så hemskt mkt med vrid men att man svarvar svänghjul å tryckplattor på några få mil tror jag inte på...

Då har man monterat ihop det fel, chimsat in tryckplattan fel..

Det går antagligen hur många bilar som helst runt på våra vägar i sverige med sinter lameller, och att det sliter mer än en organiskt är helt sant men smakar det så kostar det...

Har själv kört med en dalhems sinter å std tryckplatta iofs opel, men det funkade hur bra som helst.. ser inget problem i iden... Sen beror det helt klart på hur mycket effekt man lägger på...
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

här kommer lite siffror från nåra provtryckningar,
siffrorna i kg är inte kallibrerade men borde stämma!

volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg

lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått
exempelvis boströms 900t platta

"dessa mått gäller bara den plattan och helt plant svänghjul"
då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek
4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg
en vanlig lamell tror jag är 7.5mm
130kg eller 25% borta! lätt hänt om man inte orkar testa.


Fredde.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

hur kollar man upp/mäter vid vilket inspänningsmått en tryckplatta har bäst kraft?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en kenydy sinter är 8mm när den är ny och ca 7.2 när den ar slut räkna ochså på att svänghjul och tryckplatta nöts nåra tiondelar när instalations måttet bestäms.
Skriv svar