Sida 1 av 1

Koppling

Postat: ons feb 18, 2004 2:43 pm
av KackNalle
Tänkte köpa lösa puckar på dalhems å nita fast på en egen lplatta och köra med org plan tryckplatta till b230, Kan det funka överhuvudtaget? Isåfall ca hur bra tror ni?

Postat: tor feb 19, 2004 11:29 am
av Fredde Holmgren
nog funkar det bara lamellplattan med centrum är seriöst gjord.

Postat: tor feb 19, 2004 9:29 pm
av larsat
puckarna kommer ju svarva tryckplatta & svänghjul så fort man överstiger orginaleffekter så tror inte det skulle vara till nån nytta

Postat: fre feb 20, 2004 4:01 am
av KackNalle
Hmm,,, Varför skulle den göra det? Borde gräppa bättre än org lamell. Förmodligen så håller den inte för så mycket mer än org hp men lite iaf kanske. Sen vet ni inte vad jag har för motor heller förutom en b230 :D
Men det går alltså å få det å koppla iaf utan större mod, Tänkte på puckarnas tjocklek jämfört med org lamell. Varje puck va ca 3 mm så det blir 6mm + lamellplattan säg 2mm alltså 8 mm hur tjock är en org lamell då? Borde få mer tryck på lamellen från tryckplattan om den är tjockare, Eller?

koppling

Postat: fre feb 20, 2004 11:08 am
av Magnus
Jag tror oxå att det kommer att funka rätt bra.sintern "bränner" ju fast mot svänghjulet av värmen så...ett tips skulle va att chimsa in tryckplattan så att du har högsta tryck dvs att fjädrarna ut mot lamellcentrum/urtrampningslager står helt rakt dvs inte buktar ut eller in.ett annat tips är att få tag på en beg saab turbo tryckplatta.den har högre tryck än originalplattan och passar om du har plant svänghjul.den kombinationen räckte iallafall på min bill till +300hk.

Postat: fre feb 20, 2004 11:17 am
av Fredde Holmgren
larsat skrev:puckarna kommer ju svarva tryckplatta & svänghjul så fort man överstiger orginaleffekter så tror inte det skulle vara till nån nytta
Jaså... det funkar då på min bil, vad grundar du detta på?

Postat: fre feb 20, 2004 11:40 am
av larsat
JT körde med sachs 654 plattan och 4 puchs sinterlamell det svarvade sönder plattan på några få mil och den tryckplattan är ändå hårdare, visst det kanske funkar lite bättre än orginal men man förstör ju grejjorna, kan man få tag i en saab tryckplatta billigt så är det kanske värt pengarna men att köpa en 654 platta för flera tusen verkar för mig som bortkastade pengar isåfall :roll:

Postat: sön feb 22, 2004 11:50 am
av Fredde Holmgren
Tänk om inte saabplattan räcker till då larsat? Jag kör med bmw m5 sportplatta som klarar många mer Nm än saabplattan och kostade ca 1600:- åsså har jag en 4-puckad sinter från dalhems och det funkar bra, att det nöts får man räkna med.

Postat: sön feb 22, 2004 12:56 pm
av larsat
tanken var ju att använda orginaltryckplatta som är så svag så tom orginallamellerna slirar, det gäller ju att ha så hård tryckplatta att det inte slirar då funkar det med alla lösningar.. och 654 plattan är för svag vid lite högre effekter därmed även saab tryckplattan och orginaltryckplattorna iom att dom är ännu svagare..
m5 tryckplattan är ju en av dom bättre alternativen men det är ju oxå större lamelldiameter.. hur kan du skriva att det funkar på din bil när du har en helt annan tryckplatta phredde? det är ju 2 helt olika saker.....

Postat: sön feb 22, 2004 6:33 pm
av Simon Jonsson
Saab tryckplattan räcker väldigt långt om man tittar på att dom funkar för peter och boström.

Postat: sön feb 22, 2004 8:29 pm
av KadettEVO
Hmmm... Förstår inte varför det inte skulle fungera.... Att han kör med en std tryckplatta gör ju iof att den inte klara så hemskt mkt med vrid men att man svarvar svänghjul å tryckplattor på några få mil tror jag inte på...

Då har man monterat ihop det fel, chimsat in tryckplattan fel..

Det går antagligen hur många bilar som helst runt på våra vägar i sverige med sinter lameller, och att det sliter mer än en organiskt är helt sant men smakar det så kostar det...

Har själv kört med en dalhems sinter å std tryckplatta iofs opel, men det funkade hur bra som helst.. ser inget problem i iden... Sen beror det helt klart på hur mycket effekt man lägger på...

Postat: mån feb 23, 2004 7:12 pm
av fredde_vit_pv
här kommer lite siffror från nåra provtryckningar,
siffrorna i kg är inte kallibrerade men borde stämma!

volvo gata/rally, sach(glömt nr) maxtryck 830kg
volvo rac ,borg/beck (glömt nr) maxtryck 990 kg
saab 900 t ,borg/beck maxtryck 740kg
saab 900 t ,ape maxtryck 650kg
saab 900 t ,luk(boströms)maxtryck 700kg
vw kennedy 3000+maxtryck 990kg
vw kennedy 2300+maxtryck 720kg

lika intressant är trycket vid olika inspänningsmått
exempelvis boströms 900t platta

"dessa mått gäller bara den plattan och helt plant svänghjul"
då får man dessa inspänningstryck med motsvarande lamelltjocklek
4.5mm-440kg
5.0mm-630kg
5.5mm-680kg
6.0mm-675kg
6.5mm-650kg
7.0mm-600kg
7.5mm-550kg
8.0mm-480kg
9.0mm-440kg
en vanlig lamell tror jag är 7.5mm
130kg eller 25% borta! lätt hänt om man inte orkar testa.


Fredde.

Postat: tis feb 24, 2004 11:45 pm
av dannej
hur kollar man upp/mäter vid vilket inspänningsmått en tryckplatta har bäst kraft?

Postat: ons feb 25, 2004 10:52 am
av Jens Gustavsson
en kenydy sinter är 8mm när den är ny och ca 7.2 när den ar slut räkna ochså på att svänghjul och tryckplatta nöts nåra tiondelar när instalations måttet bestäms.