Hur långt räcker M47:an
Hur långt räcker M47:an
JAg undrar om någon vet hur långt, i hk-väg, som m47:an räcker helt orginal??
Johannes Selberg
Ford F100
Ford F100
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
M45 höll till ca låga tolvor på 402m för mig, sen började don gå sönder regelbundet. men det beror mycket på hur huggig koplingen är och vilket körsätt man har. M47 har jag inga erförenheter av men jag förstår inte varför den ska hålla sämre än M45 det är ju bara en extra på byggd M45. den kan till och med kanse hålla lite bätre tack vare en extra lagring på axeln som böjer sig så att trean sprängs.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
ja kan inte säga varför M47an är sämre men det är den iaf av egen erfarenhet
finns ingen turbo bil med M47 låda orginal heller va ja sett.. som ett exempel, polarns 240 med B23A motor och k-kam pierburggasare som går mycket fint, kanske 130 häst MAX, han har kört den ganska våldsamt sedan han fick körkort och rasat en låda redan, sitter M47 låda i nu igen eftersom ja hade en liggandes men den ryker nog snart den me, han har börjat köra lugnare eftersom det är en bruksbil, det är jag som har haft bilen tidigare då körde ja hyffsat lungt i jämförelse och då höll lådan... det är ju 155 häst minst i en turbobil så ja skulle tippa på att om du kör hårt me bilen ett tag så har du snart rasat den tyvärr
kan inte jämföra med M45 men M46 p-type håller ju iaf för 182 häst i 740 turbobilarna och M40 lådorna håller ju rätt hyffsat jämfört med M47 alltså
finns ingen turbo bil med M47 låda orginal heller va ja sett.. som ett exempel, polarns 240 med B23A motor och k-kam pierburggasare som går mycket fint, kanske 130 häst MAX, han har kört den ganska våldsamt sedan han fick körkort och rasat en låda redan, sitter M47 låda i nu igen eftersom ja hade en liggandes men den ryker nog snart den me, han har börjat köra lugnare eftersom det är en bruksbil, det är jag som har haft bilen tidigare då körde ja hyffsat lungt i jämförelse och då höll lådan... det är ju 155 häst minst i en turbobil så ja skulle tippa på att om du kör hårt me bilen ett tag så har du snart rasat den tyvärr
kan inte jämföra med M45 men M46 p-type håller ju iaf för 182 häst i 740 turbobilarna och M40 lådorna håller ju rätt hyffsat jämfört med M47 alltså
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ända fel som jag hört angående hålbarheten(M47) är att volvo fyller för lite olja i den där av har många lådor skurit . dock innte att förväxlas med att spränga dreven med effekt/vrid. larsat sprängde du lådan eller skar den i hop?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Haling har en poäng i det han säger .. nä men allt gå troligt viss att ha sönder, beror bara på hur man hanterar det..
Gör man alltid "flytta foten från kopplingen starter med bra fäste" så kanske det inte håller lika bra som en någorlunda kontrollerad "snabb start"...
Sen bör man nog kolla så det finns rätt mängd olja i lådan...
Gör man alltid "flytta foten från kopplingen starter med bra fäste" så kanske det inte håller lika bra som en någorlunda kontrollerad "snabb start"...
Sen bör man nog kolla så det finns rätt mängd olja i lådan...
M40 och M45 måste vara dom bästa lådorna, dom håller ju för hur mycket stryk som helst, snabba växlingar så det bara smäller, växlingar utan koppling osv osv..
om dom sen håller för massa turboeffekt är väl tveksamt.
Det som dödar M46 är ju snabba växlingar, hur många här har kört en 740turbo där 3:an inte skrapar när man växlar snabbt? inte jag i alla fall.
När syncringarna sen ramlar sönder så är det bara en tidsfråga innan det bara smäller till.
Konstigt nog så verkar syndringarna på M40 och M45 hålla bättre
om dom sen håller för massa turboeffekt är väl tveksamt.
Det som dödar M46 är ju snabba växlingar, hur många här har kört en 740turbo där 3:an inte skrapar när man växlar snabbt? inte jag i alla fall.
När syncringarna sen ramlar sönder så är det bara en tidsfråga innan det bara smäller till.
Konstigt nog så verkar syndringarna på M40 och M45 hålla bättre
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad är det som är svagare på M47 ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/