Hur långt räcker M47:an

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Hur långt räcker M47:an

Inlägg av 142 TiXeR »

JAg undrar om någon vet hur långt, i hk-väg, som m47:an räcker helt orginal??
Johannes Selberg
Ford F100
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

dom räcker väl knappt i en original 740?
Bild
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

så om man vill att det ska hålla lite längre ska man köra med m46 eller 45, bara just för stunden ( innan man köper Dyr-Lådan) eller??
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

M45 höll till ca låga tolvor på 402m för mig, sen började don gå sönder regelbundet. men det beror mycket på hur huggig koplingen är och vilket körsätt man har. M47 har jag inga erförenheter av men jag förstår inte varför den ska hålla sämre än M45 det är ju bara en extra på byggd M45. den kan till och med kanse hålla lite bätre tack vare en extra lagring på axeln som böjer sig så att trean sprängs.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja kan inte säga varför M47an är sämre men det är den iaf av egen erfarenhet
finns ingen turbo bil med M47 låda orginal heller va ja sett.. som ett exempel, polarns 240 med B23A motor och k-kam pierburggasare som går mycket fint, kanske 130 häst MAX, han har kört den ganska våldsamt sedan han fick körkort och rasat en låda redan, sitter M47 låda i nu igen eftersom ja hade en liggandes men den ryker nog snart den me, han har börjat köra lugnare eftersom det är en bruksbil, det är jag som har haft bilen tidigare då körde ja hyffsat lungt i jämförelse och då höll lådan... det är ju 155 häst minst i en turbobil så ja skulle tippa på att om du kör hårt me bilen ett tag så har du snart rasat den tyvärr
kan inte jämföra med M45 men M46 p-type håller ju iaf för 182 häst i 740 turbobilarna och M40 lådorna håller ju rätt hyffsat jämfört med M47 alltså
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ända fel som jag hört angående hålbarheten(M47) är att volvo fyller för lite olja i den där av har många lådor skurit . dock innte att förväxlas med att spränga dreven med effekt/vrid. larsat sprängde du lådan eller skar den i hop?
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

måste nog ta och hålla med jensa... vanligast är att dom skär eller på grund av varmgång så släpper lagret ur alu kåpan lika med ras
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nja den skar nog... har för mig det är mycket mindre olja i dom än i andra lådor... 0,75 liter eller 1,75 mot ett antal liter i M46, minns inte nu, hur mycket ska man hälla i då? :roll:
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Min M45a i min orginal 240 med B200k motor gav upp efter lite härdning så allt går att få sönder...
KadettEVO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 02, 2003 9:11 pm
Ort: Stugunäs :) Umeå

Inlägg av KadettEVO »

Haling har en poäng i det han säger :) .. nä men allt gå troligt viss att ha sönder, beror bara på hur man hanterar det..

Gör man alltid "flytta foten från kopplingen starter med bra fäste" så kanske det inte håller lika bra som en någorlunda kontrollerad "snabb start"...

Sen bör man nog kolla så det finns rätt mängd olja i lådan...
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

M40 och M45 måste vara dom bästa lådorna, dom håller ju för hur mycket stryk som helst, snabba växlingar så det bara smäller, växlingar utan koppling osv osv..

om dom sen håller för massa turboeffekt är väl tveksamt.

Det som dödar M46 är ju snabba växlingar, hur många här har kört en 740turbo där 3:an inte skrapar när man växlar snabbt? inte jag i alla fall.

När syncringarna sen ramlar sönder så är det bara en tidsfråga innan det bara smäller till.

Konstigt nog så verkar syndringarna på M40 och M45 hålla bättre
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nja det skrapar allt på M47 lådorna oxå åtminstone, kan man som man säger "svetsa fast synkringen" som man gör på M90 även på M40/45/47?
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

M47 är generellt sett mycket klenare byggd än m45 .

Så m47 lådan håller jag inte högt..

M45/46 är heller inga stabila saker ,dock stabilare än m47. m45/46 går sönder på treans växel så fort man har lite för mycket vrid på lägre varv.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

gåre inte förstärka dom som man gör me m90 lådan då? som bilsport gjorde på turbocontainern
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det som är svagare på M47 ?
Skriv svar