Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 17, 2018 1:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ang slicks...
InläggPostat: tor mar 04, 2004 8:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Inlägg: 383
Ort: Lenhovda/ Småland
Ska köpa två nya bakdäck till min 140.
typ M/T racemaster el Mickey thomson.Vilken dim är lämplig till typ 940plåt fälgar ...helst vill jag inte kapa upp å krångla heller.
Får man plats med 10,5/26-15 på osänkt 140?
Matte 8)

_________________
Wallisson
0708968206


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 3:10 am 
Offline
Super Charged
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Visst menar du väl M&H Racemaster och inte M/T Racemaster?
M/T står det på Mickey Thomson däcken så det är alltså samma däck. :D

FORCE

_________________
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 10:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4279
Ort: MantorpPark
ja har en fråga oxå, ja har ett par 12" plåtfälgar och kollade i en katalog/tabell över DOT märkta slicks, tror det var MT street däck det fanns 2st bredder på däck som nog skulle passa på fälgarna, kan ta reda på siffrorna senare, men det var stor skillnad i "profilen" på dom så jag undrar helt enkelt vad vill man ha på en bil som ska funka att svänga med oxå lite profil eller mycket profil när det gäller slicks... man får ju i mer luft i dom med mycke profil antar jag det kanske ger bättre fäste?
nu lär jag inte behöva ora mig om dåligt fäste med 12" slicks och diffad axel men kan vara kul att veta kan inget om racedäck så... :oops:

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 10:05 am 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
DOT Slicksen är väldigt sladdriga så du kan glömma några mer avancerade svängar... de nya DR Radial slicksen rån M/T verkar va rätt stabila i sidled dock.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 11:30 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
ska du inte kapa och banka så ryms inte så stora däck. men med relativt lindriga ombygningar så rymmer du M/T 8.5 x 26 slicks. men du bör ha fälgar som är ca 7.5-8.5 tum breda. läs mer på M/T hemsida om totalbredd, fälgar mm.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 12:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Inlägg: 383
Ort: Lenhovda/ Småland
Ja jag menar M/H....Nån som vet nån hemsida på svensk firma som säljer dyl däck.
Matte 8)

_________________
Wallisson
0708968206


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 1:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4279
Ort: MantorpPark
"DOT Slicksen är väldigt sladdriga så du kan glömma några mer avancerade svängar..."
tanken är att man ska kunna köra bilen på gatan alltså inte i RS bana eller något sådant.. hur dåliga är dom då? kanske bättre att välja det däcket med låg profil isåfall alltså..
jag tänkte bygga om hjulhusen rätt ordentligt och ha skärmbreddare men jag tar en sak i taget! ni som har testat med slicks och diffad axel, hur pass lätt är det att dra loss däcken
vet några i stan som har spole 550 häst me lustgas V8or & stora slicks och dom har för dåliga bromsar för att värma däcken... jag ska ha 240 ventilerade bromsar och sedan tillräckligt bra fäste i sulorna beror ju helt på effekten men jag tänkte mig omkring 400 häst slutligen

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 7:08 pm 
Offline
Super Charged
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Inlägg: 98
Ort: Umeå
Slicks eller cheaters av dragracingtyp är ju inte direkt gjorda för att svänga med, sidorna är väldigt mjuka och sladdriga och du trycker lätt in i sidan med fingret.
Sen kör man aldrig med något högt lufttryck i dom heller, nånstans mellan 0,3-0,5 kg är ganska vanligt så det blir ganska vingligt.
Har man för högt tryck tar däcket bara på mitten och man kan tillome få mindre kontaktyta mot asfalten då än med gatdäck och då är ju vitsen borta.
Slicks med låg profil är betydligt stadigare än dom med hög profil eftersom sidorna är lägre och inte svajjar lika mycket i sidled. Det är ju därför banslicks har så låg profil, sen är sidorna i ett sånt däck betydligt styvare också, men jag vet inte om dom finns DOT märkta annars har det kanske varit ett bättre alternativ.

På fuktig asfalt i burnboxen brukar det då inte vara några större problem att hålla bilen på bromsen när man värmer däcken, har man då dessutom linelock är det betydligt enklare då man kopplar bort bakbromsen med en sån.
Det är när man kommer utanför mot startlinjen det brukar hugga fast om man inte har hunnit få upp tillräcklig fart på däcken och har för lite hästar och vrid.
Men på gatan utan något gummi och däcksklister utlagt går det nog bra att burna för där biter det ju inte något vidare ändå.
Dessutom brukar man ju inte burna med lustgasknappen intryckt heller så har bilen du pratar om 550 häst MED lustgas har den betydligt mindre utan.


FORCE!!

_________________
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 25, 2004 9:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Inlägg: 383
Ort: Lenhovda/ Småland
Skulle bara säga att igår prov monterade jag mina nya M&H G60 däck på 140n...inga problem dom fick plats fint.
Matte :-D

_________________
Wallisson
0708968206


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010