Ang slicks...

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Ang slicks...

Inlägg av Wallisson »

Ska köpa två nya bakdäck till min 140.
typ M/T racemaster el Mickey thomson.Vilken dim är lämplig till typ 940plåt fälgar ...helst vill jag inte kapa upp å krångla heller.
Får man plats med 10,5/26-15 på osänkt 140?
Matte 8)
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Visst menar du väl M&H Racemaster och inte M/T Racemaster?
M/T står det på Mickey Thomson däcken så det är alltså samma däck. :D

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja har en fråga oxå, ja har ett par 12" plåtfälgar och kollade i en katalog/tabell över DOT märkta slicks, tror det var MT street däck det fanns 2st bredder på däck som nog skulle passa på fälgarna, kan ta reda på siffrorna senare, men det var stor skillnad i "profilen" på dom så jag undrar helt enkelt vad vill man ha på en bil som ska funka att svänga med oxå lite profil eller mycket profil när det gäller slicks... man får ju i mer luft i dom med mycke profil antar jag det kanske ger bättre fäste?
nu lär jag inte behöva ora mig om dåligt fäste med 12" slicks och diffad axel men kan vara kul att veta kan inget om racedäck så... :oops:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

DOT Slicksen är väldigt sladdriga så du kan glömma några mer avancerade svängar... de nya DR Radial slicksen rån M/T verkar va rätt stabila i sidled dock.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du inte kapa och banka så ryms inte så stora däck. men med relativt lindriga ombygningar så rymmer du M/T 8.5 x 26 slicks. men du bör ha fälgar som är ca 7.5-8.5 tum breda. läs mer på M/T hemsida om totalbredd, fälgar mm.
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Inlägg av Wallisson »

Ja jag menar M/H....Nån som vet nån hemsida på svensk firma som säljer dyl däck.
Matte 8)
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"DOT Slicksen är väldigt sladdriga så du kan glömma några mer avancerade svängar..."
tanken är att man ska kunna köra bilen på gatan alltså inte i RS bana eller något sådant.. hur dåliga är dom då? kanske bättre att välja det däcket med låg profil isåfall alltså..
jag tänkte bygga om hjulhusen rätt ordentligt och ha skärmbreddare men jag tar en sak i taget! ni som har testat med slicks och diffad axel, hur pass lätt är det att dra loss däcken
vet några i stan som har spole 550 häst me lustgas V8or & stora slicks och dom har för dåliga bromsar för att värma däcken... jag ska ha 240 ventilerade bromsar och sedan tillräckligt bra fäste i sulorna beror ju helt på effekten men jag tänkte mig omkring 400 häst slutligen
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Slicks eller cheaters av dragracingtyp är ju inte direkt gjorda för att svänga med, sidorna är väldigt mjuka och sladdriga och du trycker lätt in i sidan med fingret.
Sen kör man aldrig med något högt lufttryck i dom heller, nånstans mellan 0,3-0,5 kg är ganska vanligt så det blir ganska vingligt.
Har man för högt tryck tar däcket bara på mitten och man kan tillome få mindre kontaktyta mot asfalten då än med gatdäck och då är ju vitsen borta.
Slicks med låg profil är betydligt stadigare än dom med hög profil eftersom sidorna är lägre och inte svajjar lika mycket i sidled. Det är ju därför banslicks har så låg profil, sen är sidorna i ett sånt däck betydligt styvare också, men jag vet inte om dom finns DOT märkta annars har det kanske varit ett bättre alternativ.

På fuktig asfalt i burnboxen brukar det då inte vara några större problem att hålla bilen på bromsen när man värmer däcken, har man då dessutom linelock är det betydligt enklare då man kopplar bort bakbromsen med en sån.
Det är när man kommer utanför mot startlinjen det brukar hugga fast om man inte har hunnit få upp tillräcklig fart på däcken och har för lite hästar och vrid.
Men på gatan utan något gummi och däcksklister utlagt går det nog bra att burna för där biter det ju inte något vidare ändå.
Dessutom brukar man ju inte burna med lustgasknappen intryckt heller så har bilen du pratar om 550 häst MED lustgas har den betydligt mindre utan.


FORCE!!
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Inlägg av Wallisson »

Skulle bara säga att igår prov monterade jag mina nya M&H G60 däck på 140n...inga problem dom fick plats fint.
Matte :-D
Wallisson
0708968206
Skriv svar