m45?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

m45?

Inlägg av 142t »

hur mycket hk tål en m45 låda?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

oändligt med hästar....
det är vridet som avgör.

i en sug motor räcker dom långt, medans turbomatade saker tar död på dom tidigare för där är mera vrid i förhållande till effekten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

klippet i koplingen avgör också mycket hur långt den håller.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

m45

Inlägg av Magnus »

För mig så har alltid 3:ans växel pajat när jag kört med m45.man hinner bara lägga in växeln sen blir det bara friläge.helt klart spelar vridet in men kopplingen/växlingsteknik oxå.om man möter växeln med gas så brukar dom rasa ganska omg.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Streetracer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån dec 22, 2003 8:59 pm
Ort: Sundsvall/ Skinnskatteberg
Kontakt:

Inlägg av Streetracer »

Krasade två M45:or i somras utan problem, hann inte mer än lägga i trean innan det small.
Kör visserligen med sinterkoppling och är ganska bestämd över att det är den som har dödat lådorna.
En vecka efter sista raset så knäcktes även mellanaxeln.

Så nu är det dogbox som gäller.
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Inlägg av 1800thomas »

Vad innebär det att det är en dogbox låda, vad är det för skillnad gentemot en vanlig växellåda?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Oftast inga synkringar, rakt skurna drev, man behöver inte frikoppla för att lägga i en växel, och de håller bättre än lådor med snett skurna (heliska?) drev med synkringar (som går sönder). De lever oftast om en del, man hör oftast ett typiskt vinande pga de rakt skurna dreven, det får mig alltid att tänka hur det låter från en rallybil.
Inget jag skulle sätta i bruksbilen direkt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mattias skrev:Oftast inga synkringar, rakt skurna drev, man behöver inte frikoppla för att lägga i en växel, och de håller bättre än lådor med snett skurna (heliska?) drev med synkringar (som går sönder). De lever oftast om en del, man hör oftast ett typiskt vinande pga de rakt skurna dreven, det får mig alltid att tänka hur det låter från en rallybil.
Inget jag skulle sätta i bruksbilen direkt..
Är det dogringar på alla rakskurna lådor? eller behövs inte det på samma sätt som en med snedskurna drev?

Lådorna tjuter ju inte när man kör 1:1, vilket oftast är 4:ans växel.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror jag sa allt jag kan om "dogleg"-lådor i mitt senaste inlägg.. jag kan ha fel, men jag tror jag lästa att ett drev kallas dogring, kan det stämma? Det verkar som att många säger "dogring"-låda när dom menar "dogleg"-låda, men jag har inte insett skillnaden..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mattias skrev:Jag tror jag sa allt jag kan om "dogleg"-lådor i mitt senaste inlägg.. jag kan ha fel, men jag tror jag lästa att ett drev kallas dogring, kan det stämma? Det verkar som att många säger "dogring"-låda när dom menar "dogleg"-låda, men jag har inte insett skillnaden..
dogringar har man ju istället för syncringar, det är som hullingar som hakar i varandra och gör det omöjligt för växlarna att hoppa i, samt gör att lådan mår bättre av att växla extremt hårt och snabbt.
Dogringar har jag bara sett på lådor med snedskurna drev

Vad dogleg innebär har jag ingen aning om.


Men själva freven håller ju inte bättre för att dom är rakskurna? ett snedskuret drev har ju jämnare godsthocklek, medans ett rakskuret drev har välldigt tunnt gods i groparna mellan kuggarna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

street racern har du tänkt på att stegningen på växlarna oftast är helt fel för raktfram körning på rally/rallycross lådorna..
Streetracer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån dec 22, 2003 8:59 pm
Ort: Sundsvall/ Skinnskatteberg
Kontakt:

Inlägg av Streetracer »

Jens Gustavsson skrev:street racern har du tänkt på att stegningen på växlarna oftast är helt fel för raktfram körning på rally/rallycross lådorna..
Jodå, men den här bilen är inte till för att åka rakt fram!
Skriv svar