2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Holmberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 20, 2013 3:25 pm

2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Holmberg »

Är det någon som har testat att köra 2st rally lameller(7,2mm) istället för 3 sinter lameller(2.64) i en quartermaster/tilton koppling?
Det är så att jag har en 3 skivig quartermaster koppling som jag åker på att byta lameller på för att det ska passa nya växellådan. och jag hade gärna kört med rally lameller istället då den ska sitta i en drift bil.

Jag räknade lite snabb och kom fram till att lamellpaketet kommer att bli 1,48mm tjockare en med det gamla 3 skiviga paketet.
tror ni det är värt att testa? eller kommer tryckplattan få jobba på fel linspänningstryck?

MVH Mats
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av fredde_vit_pv »

Inspänningsmåttet borde inte va nåt problem! bara att provtrycka och svarva till rätt djup på svänghjulet :wink:
frågan är om inspänningstrycket som plattan eller rättare sagt solfjädern, har det tryck som cerametallic-lamellerna
behöver!?
Är det någon som provtryckt några 2 och 3skiviga tryckplattor med olika typer av lamell?
Det undrar jag med?

/Fredde
Holmberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 20, 2013 3:25 pm

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Holmberg »

det har du rätt i.
Ja läste lite på tiltons hemsida och det står att cerametallic kopplingarna använder en "standard" tryckplatta och grafen över klämtrycket är den samma som metall lamells kopplingarna. tryck plattorna har nästan samma produkt nr med

Så ja lär testa :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Martin H »

Nu var det ett tag sen jag pysslade med detta men det finns 2st olika utväxlingar på tryckringen med det finns 4 olika tryckringar därför att de två som är till cerametall har lägre krage än de till sinter men den kan svarvas ner. Vad du har för fjäder o tryckring står stansat på respektive del. I tiltons art:nr så står typ av ring o fjäder med tex hn ggg vilket gör det lätt att kolla upp vad respektive kombo klarar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Martin H »

Hittade en lista på mailen på de olika fjädrarna och dess tjocklek.

GN" SPRING 0.092
"BF" SPRING 0.096
"ORA" SPRING 0.1015
"G" SPRING 0.105
"GG" SPRING 0.108
"GGG" SPRING 0.112
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag ska kolla om jag har grejer på jobbet(har bytt jobb) för att provtrycka en 2skivig tilton cerametall (skall klara 7-800nm och märkt HORA enl tilton :lol: )

/F
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Martin H »

:) en "h" ring och "ora" fjäder då.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Henrik Braun »

Det här är intressant! Hade den här tanken själv då jag också har en 3-skivig liggande. Men sen blev det en McLeod ist. Vad kostar rally-lameller?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Holmberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 20, 2013 3:25 pm

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Holmberg »

De kostar runt 1200kr st i Sverige har jag för mig.
Om jämför lite på tiltons part nr så borde det ju funka bra så länge man anpassar så in spänningstrycket blir rätt. Man kommer väll troligen tappa ett par hundra Nm mot en 3 skivig, men det kan det vara värt.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av j björk »

Jag har kört både 3skivig och 2skivig rally. Jag tycker inte det märktes någon större skillnad.
Dock körde jag HGGG på den 2 skiviga, kanske skulle kört UGG istället?
Den 3 skiviga är med G fjäder har jag för mig, vet dock inte vilken tryckring.
Holmberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 20, 2013 3:25 pm

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Holmberg »

vad blir det för skillnad mellan h eller u tryckring? om man direkt översätter det från engelska så låter ju det som om det handlar om någon utväxling mellan tryckring å fjädern
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av fredde_vit_pv »

precis! det är olika utväxling,anliggningen är olika långt ut på solfjädern och ändrar slaglängd och styrka!
jag har fixat provtryckare nu så jag hoppas hinna kolla inspänningstrycket på min platta innan helgen.
Holmberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 20, 2013 3:25 pm

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av Holmberg »

ahh då fattar ja!
jag hittade en ganska intressant bil med lite info över tiltons tryckringar. det verkar som det enda som skiljer är tjockleken mellan cerametallic och vanliga metallic tryckringar. utväxlings alternativen ser ut att va de samma

Bild

ja försöker jämför lite mot min qaurter master. tyvärr har ja ingen utrusning för att prov trycka den
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av fredde_vit_pv »

lite mått på cera-rally kopplingen!

det som benämns som depth : 12mm
mellanplattans tjocklek :4.6mm
lamell :7.2mm

dessa delar är nog tjockare för att kunna stå emot värmen lite längre
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling

Inlägg av robban »

Det skiljer mycket mellan tryckringarna på samma tryckplatta!
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar