2st rally lameller i en 3 skivig kopling
2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Är det någon som har testat att köra 2st rally lameller(7,2mm) istället för 3 sinter lameller(2.64) i en quartermaster/tilton koppling?
Det är så att jag har en 3 skivig quartermaster koppling som jag åker på att byta lameller på för att det ska passa nya växellådan. och jag hade gärna kört med rally lameller istället då den ska sitta i en drift bil.
Jag räknade lite snabb och kom fram till att lamellpaketet kommer att bli 1,48mm tjockare en med det gamla 3 skiviga paketet.
tror ni det är värt att testa? eller kommer tryckplattan få jobba på fel linspänningstryck?
MVH Mats
Det är så att jag har en 3 skivig quartermaster koppling som jag åker på att byta lameller på för att det ska passa nya växellådan. och jag hade gärna kört med rally lameller istället då den ska sitta i en drift bil.
Jag räknade lite snabb och kom fram till att lamellpaketet kommer att bli 1,48mm tjockare en med det gamla 3 skiviga paketet.
tror ni det är värt att testa? eller kommer tryckplattan få jobba på fel linspänningstryck?
MVH Mats
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Inspänningsmåttet borde inte va nåt problem! bara att provtrycka och svarva till rätt djup på svänghjulet
frågan är om inspänningstrycket som plattan eller rättare sagt solfjädern, har det tryck som cerametallic-lamellerna
behöver!?
Är det någon som provtryckt några 2 och 3skiviga tryckplattor med olika typer av lamell?
Det undrar jag med?
/Fredde
frågan är om inspänningstrycket som plattan eller rättare sagt solfjädern, har det tryck som cerametallic-lamellerna
behöver!?
Är det någon som provtryckt några 2 och 3skiviga tryckplattor med olika typer av lamell?
Det undrar jag med?
/Fredde
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
det har du rätt i.
Ja läste lite på tiltons hemsida och det står att cerametallic kopplingarna använder en "standard" tryckplatta och grafen över klämtrycket är den samma som metall lamells kopplingarna. tryck plattorna har nästan samma produkt nr med
Så ja lär testa
Ja läste lite på tiltons hemsida och det står att cerametallic kopplingarna använder en "standard" tryckplatta och grafen över klämtrycket är den samma som metall lamells kopplingarna. tryck plattorna har nästan samma produkt nr med
Så ja lär testa
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Nu var det ett tag sen jag pysslade med detta men det finns 2st olika utväxlingar på tryckringen med det finns 4 olika tryckringar därför att de två som är till cerametall har lägre krage än de till sinter men den kan svarvas ner. Vad du har för fjäder o tryckring står stansat på respektive del. I tiltons art:nr så står typ av ring o fjäder med tex hn ggg vilket gör det lätt att kolla upp vad respektive kombo klarar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Hittade en lista på mailen på de olika fjädrarna och dess tjocklek.
GN" SPRING 0.092
"BF" SPRING 0.096
"ORA" SPRING 0.1015
"G" SPRING 0.105
"GG" SPRING 0.108
"GGG" SPRING 0.112
GN" SPRING 0.092
"BF" SPRING 0.096
"ORA" SPRING 0.1015
"G" SPRING 0.105
"GG" SPRING 0.108
"GGG" SPRING 0.112
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Jag ska kolla om jag har grejer på jobbet(har bytt jobb) för att provtrycka en 2skivig tilton cerametall (skall klara 7-800nm och märkt HORA enl tilton )
/F
/F
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
en "h" ring och "ora" fjäder då.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Det här är intressant! Hade den här tanken själv då jag också har en 3-skivig liggande. Men sen blev det en McLeod ist. Vad kostar rally-lameller?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
De kostar runt 1200kr st i Sverige har jag för mig.
Om jämför lite på tiltons part nr så borde det ju funka bra så länge man anpassar så in spänningstrycket blir rätt. Man kommer väll troligen tappa ett par hundra Nm mot en 3 skivig, men det kan det vara värt.
Om jämför lite på tiltons part nr så borde det ju funka bra så länge man anpassar så in spänningstrycket blir rätt. Man kommer väll troligen tappa ett par hundra Nm mot en 3 skivig, men det kan det vara värt.
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Jag har kört både 3skivig och 2skivig rally. Jag tycker inte det märktes någon större skillnad.
Dock körde jag HGGG på den 2 skiviga, kanske skulle kört UGG istället?
Den 3 skiviga är med G fjäder har jag för mig, vet dock inte vilken tryckring.
Dock körde jag HGGG på den 2 skiviga, kanske skulle kört UGG istället?
Den 3 skiviga är med G fjäder har jag för mig, vet dock inte vilken tryckring.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
vad blir det för skillnad mellan h eller u tryckring? om man direkt översätter det från engelska så låter ju det som om det handlar om någon utväxling mellan tryckring å fjädern
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
precis! det är olika utväxling,anliggningen är olika långt ut på solfjädern och ändrar slaglängd och styrka!
jag har fixat provtryckare nu så jag hoppas hinna kolla inspänningstrycket på min platta innan helgen.
jag har fixat provtryckare nu så jag hoppas hinna kolla inspänningstrycket på min platta innan helgen.
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
ahh då fattar ja!
jag hittade en ganska intressant bil med lite info över tiltons tryckringar. det verkar som det enda som skiljer är tjockleken mellan cerametallic och vanliga metallic tryckringar. utväxlings alternativen ser ut att va de samma
ja försöker jämför lite mot min qaurter master. tyvärr har ja ingen utrusning för att prov trycka den
jag hittade en ganska intressant bil med lite info över tiltons tryckringar. det verkar som det enda som skiljer är tjockleken mellan cerametallic och vanliga metallic tryckringar. utväxlings alternativen ser ut att va de samma
ja försöker jämför lite mot min qaurter master. tyvärr har ja ingen utrusning för att prov trycka den
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
lite mått på cera-rally kopplingen!
det som benämns som depth : 12mm
mellanplattans tjocklek :4.6mm
lamell :7.2mm
dessa delar är nog tjockare för att kunna stå emot värmen lite längre
det som benämns som depth : 12mm
mellanplattans tjocklek :4.6mm
lamell :7.2mm
dessa delar är nog tjockare för att kunna stå emot värmen lite längre
Re: 2st rally lameller i en 3 skivig kopling
Det skiljer mycket mellan tryckringarna på samma tryckplatta!
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos