M45 I AMAZON

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

då hade du ju iofs rätt på visst sätt.. ja tror nämligen inte det finns M47 kardaner med den lilla medbringaren..
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Hejsan!

Det finns ju många sätt att göra den operationen, så här såg det ut på ett ungefär med lutande motor i min Amazon.

Bild

Fast det blir ett elände att få till ett bra grenrör med lutande motor (ont om plats) så jag har därför byggt om till "rakställt" se Övrigt under "vinterbestyr" Jag flyttade tillbaks min motor ungefär 15cm och då gick oljetråget hel fritt samt att generatorn kunde sitta kvar i orginalfästet.

Jonas T
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

najs najs JT!! när du nu flyttade lådan bakåt kunde du använda M47 kardanen då? förutsatt att du bytt bakaxel & bakre kardan till stora medbringare? för M47 kardanen är ju mellan M45 & M46?
har du kapat ur eller bankat in torpedväggen för att få plats med motorn då om du flyttat den bakåt så mkt? verkar ju vara ett vettigt alternativ!
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Tillverkade en kardan speciellt för min bil med delar ifrån en 740. Det är möjligt att det finns i rätt längd redan från början men jag hittade ingen bra, ang torpedväggen så skar jag ur en del plåt. Syns ganska bra på bilden "Övrigt, vinterbestyr"

MVH Jonas
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hur gjorde du när du flyttade motorn bakåt JT? svetsade du nya fästen för kuddarna på motorbalken lite längre bak? för dina motorfästen såg ju inte så mycket annorlunda ut va lite svårt att se på bilden men mycket bra ser man torpedväggens urkapning! är intresserad av att flytta motorn bakåt en lite bit om ja kan slippa att använda B20 tråg.. det är ingen fara att köra med B23 tråg om motorn är rak? som att oljenivån skulle flytta sig bort från pumpen.. jag tänkte köra med 5 växlad getrag låda & då passar M47 kardanen men M46 e ju lite kortare så en liten bit kan ja flytta motorn bakåt isåfall, det är inte så mycket som behövs för att tråget skall gå fritt ju.. e nog ungefär lagom, sen när man trimmat kanske man vrider kardanen har nån haft problem med att kardanerna inte håller?
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Larsat: Jag ska försöka ordna en bild a det snaraste så ser du hur jag gjort.

Jonas
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

bra, jag kör ju 142a så du vet, men det borde vara ungefär samma som på amazonen famvagnarna är ju väldigt lika
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Här syns det ganska bra, som du ser så har jag gjort "kilar" som bultats fast i framvagnsbryggan!

Bild

Jonas
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

aha ser ju bra ut, den främre bulten sitter i hålet för motorkudden?
dom 2 bakre bultarna hur sitter dom? har du borrat/svetsat nått där eller är det nå orginalhål där oxå? 8)
Skriv svar