M45 I AMAZON

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

M45 I AMAZON

Inlägg av MB »

Jag tänkte mig att kränga i hela drivlinan från en 245 turbo i min amazon -65. Lådan tror jag kallas M45, motorn B21, axeln vet jag inte. Hur mycket måste man bygga om vad gäller axeln och lådan?
MB
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du har överväxel vilket är troligt då 245 turbo byggdes 85 så har du en M46 låda
kardan kan du ta som den är, det du behöver göra är nya motorfästen för att motorn måste upp ca 6 cm, sedan kommer du märka vart motorn & lådan tar i karossen då är det bara att bygga om lite det är inte så värst svårt när ja va me & kasta i b23a i polarns amazon lyfte vi i & ur motorn 3 ggr ungefär... sen va motorn på plats
en annan grej är att du måste flytta generatorn den får inte plats på vänstra sidan om du inte höjjer up den men där har du ju turbon (framifrån sett)
mvh
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu fattade jag det som att du skulle flytta i motorn oxå men om du inte ska göra det behöver du en adapterplatta eller en sprängkåpa från 240 åsmodell 75 med B20 motor & M45 låda.. eftersom B20 motorn är rakställd & nyare motorer snedställda kommer växellådan hamna snätt annars.. (vriden)
vad gäller bakaxeln så passar den inte alls direkt i bilen antingen får du svetsa nya fästen på axeln men eftersom 240 har bättre upphängning skulle ja rekommendera att du svetsar nya fästen i karossen.. på polarns bil kör vi med amazon axel än så länge..
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

låda

Inlägg av Simon Jonsson »

man behöver inte göra nån adapter, de e ju ba å kör me lådan snedmonterad.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

klart det går men det blir ju ganska otympligt??? kan iaf inte tänka mig att det skulle funka speciellt bra, motorn lutar ju trots allt ganska mycket men om du kör med det så så funkar det uppenbarligen bra?
å andra sidan en adapterplatta är alltid bra att ha då får man alltid rak låda med M40/41/45/46/47 getrag M50 M51, getrag 262, 265 på både rak & snedställd motor..
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

M45 I AMAZON

Inlägg av MB »

JAG SKA STOPPA I MOTORN ÅXÅ, B21:A TURBO FRÅN -84. LÅDAN ÄR EN MED ÖVEVÄXEL, TYDLIGEN M46 ENLIGT LARSAT, ÄR DET NÅGON NACKDEL?
KAN MAN HA TURBON SOM DEN SITTER ORGINAL ELLER MÅSTE JAG BYGGA NYTT GRENRÖR ?
Brinken
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok då slipper du problemet med sne växellåda..
som jag sa bör motorn upp ca 6 cm, vi gjorde så att vi tog 4kantsrör 6x4cm 4cm långa sedan borrade vi hål i 2 diagonalt motsatta hörn på 4x4cm sidorna sen la vi dom mellan kuddana & orginal motorfästen, funkar kanon.. det man kan göra är att sätta dit hårdare motorkuddar det blir lite mer sidkrafter sär man höjjer motorn, kudden på vänstersidan framifrån sett tar upp lite snedkrafter på våran amazon skulle nog behövas ett lite hårdare där.. du kan även sätta ett stöd mot innerskärmen med en liten bussning på så att motorn inte vrider sig så mkt när man varvar ur.. (på avgassidan) det har inte vi gjort än men det kommer nog..
orginalgrenrör kommer antagligen inte att funka det kommer ta i rambalken där nere är jag 99% säker på, jag har hört att det inte går på volvo 140 heller.. det är trångt med vanligt suggrenrör oxå.. bygger du ett eget så kan du ha turbon långt upp mot innerskärmen & huven men se till så inte staget mot innerskärmen hamnar ivägen isåfall.. du får ju testa dig fram till det mesta.. det är inte så svårt iaf men det blir nog till att bygga eller köpa specialgrenrör som passar.. tyvärr kostar d ju kanske 3000 att köpa ett men är du bra på att svetsa kan du ju fixa d själv eller punkta ihop lite rör själv & lämna in det till nån du känner?
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

hejsan....
kan försöka förklara hur jag gjorde... jag kör med b23 med m46 alltså i stort sett likadan som b21 och turbo....
först kapade jag lös kardantunneln jäms med golvet den främre biten som sitter över växellådan... sen kapade ja upp torpedväggen litegrann...
sen tar du motorn ihopsatt med vlådan och sänker ned den.. ha den så att den hänger som du vill ha den alltså vertikalt.... bygg nya fästen(inte så svårt om man tänker till på en gång) ska försöka lägga upp bilder på mina fästen...
kardan tunneln höjde jag 8centimeter... generatorn går att ha som den sitter... skaffa bara kortare generator remmar typ 87 eller 88 cm....
tyvärr åker man på att bygga om oljetråget litegrann... det tar i framvagnsbalken men du ser hur du ska göra.. (försöker fixa en bild på det oxå). Eftersom jag kör med amazon bakaxel så tog ja en 240 axel och kapade av sen kapade ja en amazonaxel och svetsade ihop, bör lämnas in för balansering men ja lyckades få det bra ändå... då får du axeln så den passar både på vlådan och bakaxeln.. annars går det ju att sätta dit en 240 axel...
Lycka till...
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"hejsan....
kan försöka förklara hur jag gjorde... jag kör med b23 med m46 alltså i stort sett likadan som b21 och turbo....
först kapade jag lös kardantunneln jäms med golvet den främre biten som sitter över växellådan... sen kapade ja upp torpedväggen litegrann...
sen tar du motorn ihopsatt med vlådan och sänker ned den.. ha den så att den hänger som du vill ha den alltså vertikalt.... bygg nya fästen(inte så svårt om man tänker till på en gång) ska försöka lägga upp bilder på mina fästen...
kardan tunneln höjde jag 8centimeter... generatorn går att ha som den sitter... skaffa bara kortare generator remmar typ 87 eller 88 cm....
tyvärr åker man på att bygga om oljetråget litegrann... det tar i framvagnsbalken men du ser hur du ska göra.. (försöker fixa en bild på det oxå). Eftersom jag kör med amazon bakaxel så tog ja en 240 axel och kapade av sen kapade ja en amazonaxel och svetsade ihop, bör lämnas in för balansering men ja lyckades få det bra ändå... då får du axeln så den passar både på vlådan och bakaxeln.. annars går det ju att sätta dit en 240 axel...
Lycka till..."

sammanfattar det mesta, men kardan behöver du inte kapa i för den passar rakt av, om inte annat har du flyttat motorn antingen framåt eller bakåt vilket verkar väldigt konstigt.. om du bara använder så mkt orginalgrejjer som möjligt så passar kardanen perfekt!
oljetråget glömde jag nämna.. man kan även om du nu hellre vill det, rakställa motorn & då köra med B20 tråg, men då måste du sätta dit en B20 oljepump oxå..
det går ju oxå att kapa i själva framvagnsbalken & förstärka efteråt som allternativ..
vi fick inte generatorn att få plats på vänstersidan, på b230f sitter dom på höger sidan framifrån sett så man kanske kan ta fästen därifrån d har ja inte kollat upp..
mvh
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

hej igen..... om du ska köra med amazonaxel så måste du skarva ihop två olika kardanaxlar... det är olika medbringare. slut
Bild
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

angående turbo... så tog ja ett original grenrör grupp-A.. tog en 90graders krök som ja satte rakt upp så turbon hamnar en bit ovanför... typ 20centimeter.... problemet är att huven vill bli varm och lacken kanske kläcks.... men det går att bygga värmesköldar.... går att se på bilden nedan att var turbon hamnade....
Bild
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Här har ni lite större bilder på Jonas amma så ni ser vart turbon hamnade
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: ons okt 08, 2003 7:06 am
Ort: Hedesunda

M45 I AMAZON

Inlägg av MB »

HEJ!
SER UT ATT FUNKA BRA, MEN HAR INTE LÄNGDEN MELLAN TOPPEN OCH TURBON , ANTAL TVÄRA BÖJAR, OSV NÅGON BETYDELSE?

MVH
Brinken
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

till sandstrom:
du har fel faktiskt.. tidiga 240 med M46 låda har den gamla lilla medbringaren medan nya har den stora nya..
vi tog en gammal M46 främre kardan & sedan bytte vi medbringare på växellådan till den lilla typen som passar rakt av.. sedan passar kardan med både växellåda och bakre kardan.. det vi fick göra var att slå på ett annat stödlager så vi kunde använda upphängningen i amazonen.. så ge dig nu
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

okej... då har ja haft fel...
kom förresten på att jag ska rätta mej själv litegrann... jag kör inte med m46 utan m47 5växlad...
Man lär sej nåt nytt varje dag...
Bild
Skriv svar