Automatlåda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
gårdon_blyfot
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 15, 2003 8:02 am
Ort: Finspång
Kontakt:

Automatlåda

Inlägg av gårdon_blyfot »

Undrar va man kan rekomendera för automat låda som ska klara ca 300hk..Är inne på en th350 eller kan en volvo bw låda klara de?
244 tic
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Magnus S och Jonas här i Sävar har provat både TH350, TH400, TH400 turbo-clutch med skiftande framgång. Största problemet verkar vara convertern som är svår att få att hålla och stalla rätt varv. Magnus PV fungerar i alla fall perfekt nu, men det krävdes en proffsbyggd turbo-action TH350 skräddarsydd till motorn.
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Med en transbrake i lådan borde den väll gå hålla på rätt varv
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte så säkert att motorn orkar varva så pass att turbon börjar ladda. magnus har en 7 tums converter. med stall speed på mellan 4000-6000 rpm beroende på laddtryck.
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

När det gäller jänkare och dragracing så kör dom flesta med GMs Powerglide 2-stegs automat, men den måste racepreppas annars håller den inte.
En racebyggd Powerglide t ex från Turbo Action klarar väldigt mycket hästkrafter och vrid då dom förstärkt en del vitala delar i lådan.
Jag vet dom som kört 10-12 säsonger med Turbo Action Powerglide utan att behöva göra mer än att byta olja nån gång under säsongen och 2:ans lameller efter varje säsong, och detta bara för säkerhets skull.
En Turbo Action Powerglide är inte billig i inköp men den håller för det mesta så den betalar sig i längden.
Det som kan vara problemet är som Jens säger turbinen, den måste byggas efter bilen och motorn så vikt och hk/vrid är ganska vikig information till dom som ska bygga den så den kommer att fungera rätt.
Om man inte vill köpa från USA så finns det en kille i Sverige som brukar bygga PG lådor och turbiner som heter Jimmy Karlsson, adressen och tel nr kan finnas på www.nitroz.se om inte kan man slänga ut en fråga på deras forum.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Skriv svar