Automatlåda
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör nov 15, 2003 8:02 am
- Ort: Finspång
- Kontakt:
Automatlåda
Undrar va man kan rekomendera för automat låda som ska klara ca 300hk..Är inne på en th350 eller kan en volvo bw låda klara de?
244 tic
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Magnus S och Jonas här i Sävar har provat både TH350, TH400, TH400 turbo-clutch med skiftande framgång. Största problemet verkar vara convertern som är svår att få att hålla och stalla rätt varv. Magnus PV fungerar i alla fall perfekt nu, men det krävdes en proffsbyggd turbo-action TH350 skräddarsydd till motorn.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är inte så säkert att motorn orkar varva så pass att turbon börjar ladda. magnus har en 7 tums converter. med stall speed på mellan 4000-6000 rpm beroende på laddtryck.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
När det gäller jänkare och dragracing så kör dom flesta med GMs Powerglide 2-stegs automat, men den måste racepreppas annars håller den inte.
En racebyggd Powerglide t ex från Turbo Action klarar väldigt mycket hästkrafter och vrid då dom förstärkt en del vitala delar i lådan.
Jag vet dom som kört 10-12 säsonger med Turbo Action Powerglide utan att behöva göra mer än att byta olja nån gång under säsongen och 2:ans lameller efter varje säsong, och detta bara för säkerhets skull.
En Turbo Action Powerglide är inte billig i inköp men den håller för det mesta så den betalar sig i längden.
Det som kan vara problemet är som Jens säger turbinen, den måste byggas efter bilen och motorn så vikt och hk/vrid är ganska vikig information till dom som ska bygga den så den kommer att fungera rätt.
Om man inte vill köpa från USA så finns det en kille i Sverige som brukar bygga PG lådor och turbiner som heter Jimmy Karlsson, adressen och tel nr kan finnas på www.nitroz.se om inte kan man slänga ut en fråga på deras forum.
FORCE
En racebyggd Powerglide t ex från Turbo Action klarar väldigt mycket hästkrafter och vrid då dom förstärkt en del vitala delar i lådan.
Jag vet dom som kört 10-12 säsonger med Turbo Action Powerglide utan att behöva göra mer än att byta olja nån gång under säsongen och 2:ans lameller efter varje säsong, och detta bara för säkerhets skull.
En Turbo Action Powerglide är inte billig i inköp men den håller för det mesta så den betalar sig i längden.
Det som kan vara problemet är som Jens säger turbinen, den måste byggas efter bilen och motorn så vikt och hk/vrid är ganska vikig information till dom som ska bygga den så den kommer att fungera rätt.
Om man inte vill köpa från USA så finns det en kille i Sverige som brukar bygga PG lådor och turbiner som heter Jimmy Karlsson, adressen och tel nr kan finnas på www.nitroz.se om inte kan man slänga ut en fråga på deras forum.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!