4wd drivlina

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Pipedreams »


Celican har "riktig" (kan man använda det uttrycket?) 4wd där centerdiffen bara är en broms. skulle lika gärna kunna sitta en öppen diff i mitten och bilen skulle ändå vara "50/50" fyrhjulsdriven.

VAG haldex gen1, syncro, opels system i calibra mfl är mer som påhängssystem där det sitter en koppling mellan axlarna som sköter all drivning bakåt.
Lite hopblandade begrepp men annars så. Den har en öppen centerdiff som fördelar kraften mellan fram och bak och viscon fungerar endast som en diffbroms. Utan viscon kan den således börja spinna på antingen fram eller bakaxeln.

På VWs och liknande system så rullar bakänden bara med och har all drivning fram och när det spinner där så låser det upp och viscon måste stå för hela kraften som ska överföras bakåt.
Så tack vare att viscon bara behöver arbeta som en broms i celican och kraften mellan axlarna fördelas i centerdiffen så blir det inte alls samma påkänning på den.
Håkan Foldefors
Skriv svar