4wd drivlina

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

4wd drivlina

Inlägg av wuffee »

någon som har en ide/åsikt om någon bra/hållbar 4wd drivlina för tvärställd maskin?


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Pipedreams »

Beror lite på vilken effekt du tänkt? Toyota celica gt4 st205 pallar 600hk/800nm rätt bekymmerslöst. 7-800 om man är lite snäll åt den. Svaga länken är torsendiffen i bakaxeln men det finns gott om eftermarknads lamelldiffar till dem. Växellåda får man hem från England för under 5000:-
Håkan Foldefors
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Numer verkar ju VW/Audis Haldexdrivlina tåla en hel del. :thumbright:
VW & Volvo.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Pipedreams »

Synd att kalla haldex för 4wd då den är fwd tills det spinner på den axeln. Celican har konstant 50/50 plus visco som broms mellan axlarna som hjälper till att hålla jämnt moment mellan fram och bak.
Håkan Foldefors
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Pipedreams skrev:Synd att kalla haldex för 4wd då den är fwd tills det spinner på den axeln. Celican har konstant 50/50 plus visco som broms mellan axlarna som hjälper till att hålla jämnt moment mellan fram och bak.
Viscon brinner lika lätt på dem som på alla andra med Visco.
Dock så beror det till lika stor del på handhavandet som på tekniken.
Åker själv med visco utan problem trots att VW:s visco är så "värdelös".
Sedan finns ju torsendiffar att köpa om man vill uppgradera.

Synd att ta reda på hur Haldex fungerar förresten.
Går att styra den ganska mycket numer och har betydligt mer rwd än det du skriver.
Eftersom Haldexen använder hydraltryck för att påverka lamellerna kan man åka med mer bakhjulsdrift än från begynnelsen.
Det går att ha flera olika lägen på haldexen.

Det är väl samma med alla olika system.
Toyotadrivlinan var ju inte direkt känd för hållbarhet förr.
Det var ju samma saker där med viscon.
Men det kanske har ändrats.

Tips ville han ha och det fick han.
VW & Volvo.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Pipedreams »

Viscon står inte för drivningen bakåt utan den är endast med som broms mellan axlarna så den ställer sällan till problem. På VW står väl viscon för drivningen till bakhjulen, apropå att ta reda på hur det fungerar ;-) Finns även hårdare visco att köpa. De äldre celicalådorna pallar ca450hk. De fick en del uppdateringar iom st205 som kom -94.
Om man kan styra haldexen så är ju det helt klart en bra lösning.
Håkan Foldefors
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Aningen sent svar här då.
MEN nu är du ute och svävar.
I Celican sitter det en viscodiff på framaxeln.
Det sitter kronhjul och pinjong i vinkelväxeln som drivs av viscon.
Den kopplar in när det blir skillnad mellan fram och bakaxel i hjulhastighet.
Då värmer den viscovätskan och kopplar in bakaxeln.
Precis som en VW med viscodiff.

Enda skillnaden är VAR viscon sitter.
På Toyotan sitter den i vinkelväxeln på framdiffens utgående axel.
På VW sitter den på kardanaxeln bakåt.
Funktionen ÄR exakt den samma

Båda systemen KAN ge UPP till 50% drivning.
Detta OM viscon hela tiden är låst.
Annars driver den fram.
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Det som kunde göras med aldre viscodiff var att förspänna den så den värmde hela tiden.
Det var antingen det eller använda en viscovätska som låser tidigare.
Men även detta gjorde att de brann upp till slut pga värmen.
Dock höll de inte vidare länge om man gjorde så.

Det VW gjorde var att åka med spole istället för visco på halt underlag.
Men på greppiga underlag höll det inte och man fick åka visco.

Haldex är i princip en liknande funktion.
Dock är lamellerna i diffen hydraliskt påverkade.
Då kan man styra trycket i diffen med en kontrollenhet.
Med andra ord ha den helt låst vid maxtryck(i teorin).
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Dennis M »

Det finns flera olika haldexsystem, det som sitter i saab/opel kan ställa nästan hundra procent fram eller bakhjulsdrift samt beroende på utrustning kraften mellan höger och vänster bak.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Ja så klart.
Åsyftade egentligen mer själva diffen.
Men det beror ju på VAR i drivlinan den är placerad.
Men det behövs en diff för varje vinkel om du ska styra den mellan fram/bak , Höger/vänster.
Det kan inte bara en stycken haldexklump göra.
VW & Volvo.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Pipedreams »

Lillen skrev:Aningen sent svar här då.
MEN nu är du ute och svävar.
I Celican sitter det en viscodiff på framaxeln.
Det sitter kronhjul och pinjong i vinkelväxeln som drivs av viscon.
Den kopplar in när det blir skillnad mellan fram och bakaxel i hjulhastighet.
Då värmer den viscovätskan och kopplar in bakaxeln.
Precis som en VW med viscodiff.

Enda skillnaden är VAR viscon sitter.
På Toyotan sitter den i vinkelväxeln på framdiffens utgående axel.
På VW sitter den på kardanaxeln bakåt.
Funktionen ÄR exakt den samma

Båda systemen KAN ge UPP till 50% drivning.
Detta OM viscon hela tiden är låst.
Annars driver den fram.
Du får ta och studera celicans drivning lite till. Ja viscon sitter i fördelningslådan men den står som sagt inte för drivningen. Där normalt framdiffen sitter delar framdiff och en centerdiff på utrymmet. Viscon sitter endast för att bromsa skillnad i rotationshastighet mellan fram och bak. Tar man bort viscon på Toyotan så driver den fortfarande 50/50 förutsatt att man har grepp fram och bak.
Håkan Foldefors
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Du får nog förklara lite bättre eftersom jag tydligen är för korkad.
Visa exakt hur den kan driva 50/50 men ändå ha en viscodiff tack.
VW & Volvo.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av MattiasH »

tog 1min att hitta följande med google.
http://tech-racingcars.wikidot.com/toyo ... -st205-gt4

Celican har "riktig" (kan man använda det uttrycket?) 4wd där centerdiffen bara är en broms. skulle lika gärna kunna sitta en öppen diff i mitten och bilen skulle ändå vara "50/50" fyrhjulsdriven.

VAG haldex gen1, syncro, opels system i calibra mfl är mer som påhängssystem där det sitter en koppling mellan axlarna som sköter all drivning bakåt.



Bild

Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Varför försvinner mitt inlägg?
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 4wd drivlina

Inlägg av Lillen »

Varför jag undrade är för att jag stod och klämde på en sån där.
Rallykillen jag pratade med förklarade att för att kunna bromsa någon axel måste det finnas "slip".
Dvs att det finns skillnader i hastighet mellan axlarna för att kunna påverka bias.
Han hade diff , axel och visco löst så det var lätt att se.
VW & Volvo.
Skriv svar