Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. *LÖST*

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Karl V »

På bakaxeldelars hemsida hittade jag informationen om att det ska vara gult hus. Tittade i typ 3 240 axlar och en hade det gula huset men de andra kanske har samma mått?
Bifogar två bilder på vad det är som skiljer mellan husen.

Översiktsbild på huset:
Bild

Det här skiljer mellan husen:
Bild

Osäker på vad som finns för tjocklekar men det borde finnas olika på volvo? Annars kanske bakaxeldelar har.
Jag hittade brickor som var lagom stora men för tjocka så jag slipade ner dem på jobbet till typ 0,75 mm för då hamnade jag mitt i toleransen både på 0,15-0,50 och det andra måttet på 3,7-4,3 (ca 0,30 och 4,0 mm).

Rund pinne går att hitta på ebay, borde vara samma som det är till dana 30 då aussielockern är till dana 30 från början? Kontakta annars aussielocker.com så kan de säkert säga vad som behövs.

/Karl
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. *LÖS

Inlägg av Karl V »

Brorsan gjorde det sista på bilen igår och besiktigade den.

Vi har nu satt spelen exakt på spec, 0,35 och mittengapet på 4,00 mm.
Det sitter ett gult diffhus i som det ska enligt bakaxeldelar.
Vi har en diffpinne utan urtag i, helt rund.

Resultatet är att det verkar fungera över förväntan. Jag har kört bilen nu när det är lite halt och det klickar lite om diffen, lite mer när jag svänger åt höger än vänster men det är ganska diskret.
Inget huggande och bankande längre.

Brorsan har kört lite mer så han kanske har några kommentarer, jag tycker det verkar fungera som det ska men det är nog så att man MÅSTE vara noga med diffhus, diffpinne och spelen.

/Karl
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Rasmus »

Härligt :thumbright: kör ni med fjäderbrickorna också eller bara dom du slipade till?
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Karl V »

Nu sitter det bara de som slipades ner, inga fjäderbrickor.
Pendlade till jobbet idag 6,5 mil. Ganska halt väglag, har inte märkt några konstigheter då jag sov i baksätet.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av NikkO »

Monterade en locker idag, tillverkade en ny axel utan oljespår. Inga problem öht, fungerar hur bra som helst. Tickar lite vid sväng och låser upp vid gaspådrag utan att smälla.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Rasmus »

Hade du gult hus och behövde du shimsa? Bakaxeldelar ska få in runda axlar men det verkar ta lång tid, har väntat någon månad nu. Har du lust och möjlighet att tillverka en till att sälja kanske? :)
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av wallin »

NikkO skrev:Monterade en locker idag, tillverkade en ny axel utan oljespår. Inga problem öht, fungerar hur bra som helst. Tickar lite vid sväng och låser upp vid gaspådrag utan att smälla.

gult hus ?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av NikkO »

Japp
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Karl V »

Har använt 940 lite mer nu och den fungerar bra, har varit ganska halt bitvis och det fungerar utan anmärkning. Inga överraskande egenskaper som jag kan koppla till diffen iallafall.

Det finns en egenskap som är lite osmidig: om man kör sakta och svänger tvärt, typ runt gathörn, så driver innerhjulet och ytterhjulet rappar över så det klickar. Eftersom innerhjulet driver och går sakta så kommer motorn dras ner i varvtal, när motorn gått ner under tomgång så gasar styrsystemet på för att den inte ska stanna då skuttar bilen fram och det blir ryckigt. Antingen får man koppla ur och rulla genom svängen eller slira på kopplingen om man inte vill gasa så det slirar.
Men det är ju inte fel utan konstruktionen är sådan. Har man som jag en bil som gått 40 000 mil med tillhörande glapp i bakvagn och upphängning av motor och låda förvärrar det nog problemet.
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Roland Forsgren »

Är det någon av er som upplevt studs med assie locker som det är skrivit om i denna tråd?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=23&t=78198
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Karl V »

Inte än men jag har inte stått och burnat, plus att det alltid varit blött eller halt.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av NikkO »

Lockern har ett relativt stort glapp inbyggt i sin kronstrucktion, något ni kännt av vid gaspådrag följt av motorbroms?

Kan tänka mig att det är detta som gör att det studsar, om man ska iväg och det precis vill släppa, och så greppar det, då slår det fram o tillbaka i diffen. Lösning, högre växel o krafigare kopplingsdump.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Karl V »

Det dunkar ibland vid avsläpp och pådrag men jag har trott att jag har slitna bussningar men det kan vara glapp i lockern.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av NikkO »

Nä, det är lockern. Jag bytte från lamell till locker, bussningarna blev inte dåliga över 3 timmar som bilen stod på lyften... Vi stannade under provturen o kollade under bilen om vi glömt skruva fast något, men allt satt fast.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Funderingar på aussie locker, beter sig lite skumt. Olös

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag läste om glappet på nåt amerikanskt forum, de tyckte lockern borde användas till automalåda då glappet kunde bli störande med manuell låda.
Skriv svar