Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 / ls1

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 / ls1

Inlägg av reine »

fick hem det nya lagret då det gamla orginal läckte, men förstår inte riktigt hur tanken är att det ska sitta fast riktigt!

Bild

Bild

Är alltså inga hål utan bara slitsar, och uppe på lagret där jag förmodar att tanken är man ska dra fast med mutter är snefasat så
om man drar åt så dras muttern/gängstången utåt ifrån lagret.

Tips på hur det är tänkt man ska få fast lagret mot lådan?
Måste finnas nån simpel lösning eftersom det är byggt så men man är väll för trög :)
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av jre »

Jag tror det e tänkt att det bara ska sitta mellan fyra stift (eller pinnskruvar). Rimligen lite halvlöst så det kan centrera sig till ingående axeln och tryckplattans centrum. Tilton har andra modeller som skruvas hårdare. In mot lådan hålls urtrampninslagret av trycket från tryckplattan. Alternativt stoppar du det i fräsen/svarven och planar av ytan så du kan dra fast det stumt. Jag tycker det dessutom serut som du fått väldigt liten diameter på ytan som ska ligga an mot fjädrarna på tryckplattan. Om den är för liten ploppar den in och låser sig i fjädrarna på tryckplattan.
Ett annat alternativ är ju att höra med dem du köpte urtrampninslagret från. Förut (kanske fortfarande?) sålde SPM Tiltons grejjer så där kan du nog få hjälp.
Edit: Vilken låda? Och varför inte ett nytt orginalurtrampningslager?
//Jacob
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av reine »

lådan är från en corvette 6 vxl.

Samma pris på det här och ett orginallager, har läst att orginal börjar läka med hårdare tryckplatta så vågade inte chansa på ett sånt.
Lagret ligger perfekt mot fjädern på tryckplattan så där är det ingen fara.

Jag testade att dra fast det stumt, byggde en ram runt lagret som höll bultarna på plats.. den kastade jag i soporna efter en stund för det vart inge bra.
Svårt att få det riktigt centrerat.

Så det får bli som du skrev att det får sitta löst och glida på pinnbultarna.
Finns bara 2 bulthål så får hoppas det räcker.
Kapade isär ett orginallager för att få centreringen på axeln mot lagret.

Bild

Bild

Spelet mellan lagret och tryckplatan är på ca 2,5-3 mm nu så det bör vara rätt?

Vad tror du/ni. Ser det ut att kunna funka?
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av jre »

Det blir nog bra. Jag svarvade en hylsa som centrerar urtrampningslagret mot ingående axel. Du har rimligen redan tänkt på detta:
1. Avluftningen måste gå ut uppåt. Dvs hålet invändigt i slavcylindern måste va uppåt, därefter kan du ha (och kanske bör ha) en slang ut ur sprängkåpan för enkel luftning. Jag ser intevad som ärneråt i din bild...
2. Räkna på volymer och slaglängder. Dvs kolla att du får det slag på slavcylindern som krävs för urtrampning utan att få onödigt mycket slag (hård trampat) eller för lite (kopplar inte ur). Mät tryckplattan också. Då vet du hur mkt marginal du kan ha utan att det ploppar ut tex.

Mvh//Jacob
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av reine »

1. yes avluftningen sitter uppåt. kommer åt ganska lätt med lilla spärrskaftet för att lufta, men slang ska dit sen. Just nu vill jag bara få det att funka då bilen snart måste ner från lyften.

2. jag monterade allt ikväll och luftat osv. men jag verkar ha för liten cylinder (0.625) eller så är den kass då den inte orkar koppla ur. så har beställt en 0.75.
får se om det funkar bättre. hittade lite info på nätet om att dom rekomenderade 0.7-075 cylinder
Det bör väll gå att bygga pedalstopp en liten bit ifrån där den kopplar ur för att förhindra att man trycker lagret för långt?

Gjorde en snabbmätning på kopplingen, satt den i pelarbormaskinen och tryckte ihop den för att se när den började släppa på lamellerna.
Så där var det inga problem att se när det börjar koppla ur.
men svårt att se sen med lådan på plats exakt hur mycket lagret trycker..

Får hoppas det löser sej med nya cylindern.. börjar bli less på att plocka ner lådan nu :doh:
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av jre »

Du kan räkna på vilken volym du får från huvudcylindern. Arean x vägen dy flyttar kolven. Alternativt pumpa ut ett pump i en behållare och mäta volymen. Därefter gör du samma på slavcylindern. Då vet du ifall det passar och behöver inte testa om och om igen.
Edit: du har väl en redig hydraulslang och inte något orginaljox med tygförstärkning?
//Jacob
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av reine »

aha, tackar för tipset!

kopparrör hela vägen förutom sista 3dm där sitter det ptfe-slang.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av Steve »

Har inte Corvette bakmonterad låda?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
strangled
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor jan 12, 2012 11:54 am

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av strangled »

Har ett precis likadant lager, jag försänkte ner vid slitsarna så att det vart en plan yta för bultarna att dra mot. Det vart stabilt som tusan!
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av reine »

Har du nån bild på det strangled? Har iallafall fått grejerna att börja funka nu, men en fundering.. nu efter lite mer ombyggnationer så har jag bara 1mm spel mellan lager och tryckplattan. Räcker det? Man ser att lagret snurrar när man drar runt motorn.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av jre »

1mm låter aningens i underkant. Tryckplattans fjädrar går lite utåt när kopplingen slits. Dvs du kommer få svårt att få full kraft med sliten lamell samt att urtrampningslagret då kommer ligga i spänn hela tiden och slitas hårdare.
//Jacob
strangled
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor jan 12, 2012 11:54 am

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av strangled »

Bild

Utöver att slitsarna i lagret försänktes så borrades det nya hål i lådan som gängades så att man kan dra fast urtrampningslagret.

Jag hade samma bekymmer ang att lagret hamnade för nära tryckplattan, svarvade ner lagret i bakkant samt att själva anläggningsytan för lagret på lådan togs av lite för att få upp spelet lite.
volvo_Sanny
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 06, 2008 10:47 am

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av volvo_Sanny »

Hej fick du/ni ordning på urtrampnings lagret? vad blev spelet (mellan spolfjäder och lager) för att få det att koppla ur helt med 19mm huvudcylinder?
Addemannen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor feb 14, 2008 2:05 pm
Ort: Gävle

Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /

Inlägg av Addemannen »

Vad har ni för mått mellan fjäder och lager
Skriv svar