Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 / ls1
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 / ls1
fick hem det nya lagret då det gamla orginal läckte, men förstår inte riktigt hur tanken är att det ska sitta fast riktigt!
Är alltså inga hål utan bara slitsar, och uppe på lagret där jag förmodar att tanken är man ska dra fast med mutter är snefasat så
om man drar åt så dras muttern/gängstången utåt ifrån lagret.
Tips på hur det är tänkt man ska få fast lagret mot lådan?
Måste finnas nån simpel lösning eftersom det är byggt så men man är väll för trög
Är alltså inga hål utan bara slitsar, och uppe på lagret där jag förmodar att tanken är man ska dra fast med mutter är snefasat så
om man drar åt så dras muttern/gängstången utåt ifrån lagret.
Tips på hur det är tänkt man ska få fast lagret mot lådan?
Måste finnas nån simpel lösning eftersom det är byggt så men man är väll för trög
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Jag tror det e tänkt att det bara ska sitta mellan fyra stift (eller pinnskruvar). Rimligen lite halvlöst så det kan centrera sig till ingående axeln och tryckplattans centrum. Tilton har andra modeller som skruvas hårdare. In mot lådan hålls urtrampninslagret av trycket från tryckplattan. Alternativt stoppar du det i fräsen/svarven och planar av ytan så du kan dra fast det stumt. Jag tycker det dessutom serut som du fått väldigt liten diameter på ytan som ska ligga an mot fjädrarna på tryckplattan. Om den är för liten ploppar den in och låser sig i fjädrarna på tryckplattan.
Ett annat alternativ är ju att höra med dem du köpte urtrampninslagret från. Förut (kanske fortfarande?) sålde SPM Tiltons grejjer så där kan du nog få hjälp.
Edit: Vilken låda? Och varför inte ett nytt orginalurtrampningslager?
//Jacob
Ett annat alternativ är ju att höra med dem du köpte urtrampninslagret från. Förut (kanske fortfarande?) sålde SPM Tiltons grejjer så där kan du nog få hjälp.
Edit: Vilken låda? Och varför inte ett nytt orginalurtrampningslager?
//Jacob
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
lådan är från en corvette 6 vxl.
Samma pris på det här och ett orginallager, har läst att orginal börjar läka med hårdare tryckplatta så vågade inte chansa på ett sånt.
Lagret ligger perfekt mot fjädern på tryckplattan så där är det ingen fara.
Jag testade att dra fast det stumt, byggde en ram runt lagret som höll bultarna på plats.. den kastade jag i soporna efter en stund för det vart inge bra.
Svårt att få det riktigt centrerat.
Så det får bli som du skrev att det får sitta löst och glida på pinnbultarna.
Finns bara 2 bulthål så får hoppas det räcker.
Kapade isär ett orginallager för att få centreringen på axeln mot lagret.
Spelet mellan lagret och tryckplatan är på ca 2,5-3 mm nu så det bör vara rätt?
Vad tror du/ni. Ser det ut att kunna funka?
Samma pris på det här och ett orginallager, har läst att orginal börjar läka med hårdare tryckplatta så vågade inte chansa på ett sånt.
Lagret ligger perfekt mot fjädern på tryckplattan så där är det ingen fara.
Jag testade att dra fast det stumt, byggde en ram runt lagret som höll bultarna på plats.. den kastade jag i soporna efter en stund för det vart inge bra.
Svårt att få det riktigt centrerat.
Så det får bli som du skrev att det får sitta löst och glida på pinnbultarna.
Finns bara 2 bulthål så får hoppas det räcker.
Kapade isär ett orginallager för att få centreringen på axeln mot lagret.
Spelet mellan lagret och tryckplatan är på ca 2,5-3 mm nu så det bör vara rätt?
Vad tror du/ni. Ser det ut att kunna funka?
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Det blir nog bra. Jag svarvade en hylsa som centrerar urtrampningslagret mot ingående axel. Du har rimligen redan tänkt på detta:
1. Avluftningen måste gå ut uppåt. Dvs hålet invändigt i slavcylindern måste va uppåt, därefter kan du ha (och kanske bör ha) en slang ut ur sprängkåpan för enkel luftning. Jag ser intevad som ärneråt i din bild...
2. Räkna på volymer och slaglängder. Dvs kolla att du får det slag på slavcylindern som krävs för urtrampning utan att få onödigt mycket slag (hård trampat) eller för lite (kopplar inte ur). Mät tryckplattan också. Då vet du hur mkt marginal du kan ha utan att det ploppar ut tex.
Mvh//Jacob
1. Avluftningen måste gå ut uppåt. Dvs hålet invändigt i slavcylindern måste va uppåt, därefter kan du ha (och kanske bör ha) en slang ut ur sprängkåpan för enkel luftning. Jag ser intevad som ärneråt i din bild...
2. Räkna på volymer och slaglängder. Dvs kolla att du får det slag på slavcylindern som krävs för urtrampning utan att få onödigt mycket slag (hård trampat) eller för lite (kopplar inte ur). Mät tryckplattan också. Då vet du hur mkt marginal du kan ha utan att det ploppar ut tex.
Mvh//Jacob
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
1. yes avluftningen sitter uppåt. kommer åt ganska lätt med lilla spärrskaftet för att lufta, men slang ska dit sen. Just nu vill jag bara få det att funka då bilen snart måste ner från lyften.
2. jag monterade allt ikväll och luftat osv. men jag verkar ha för liten cylinder (0.625) eller så är den kass då den inte orkar koppla ur. så har beställt en 0.75.
får se om det funkar bättre. hittade lite info på nätet om att dom rekomenderade 0.7-075 cylinder
Det bör väll gå att bygga pedalstopp en liten bit ifrån där den kopplar ur för att förhindra att man trycker lagret för långt?
Gjorde en snabbmätning på kopplingen, satt den i pelarbormaskinen och tryckte ihop den för att se när den började släppa på lamellerna.
Så där var det inga problem att se när det börjar koppla ur.
men svårt att se sen med lådan på plats exakt hur mycket lagret trycker..
Får hoppas det löser sej med nya cylindern.. börjar bli less på att plocka ner lådan nu
2. jag monterade allt ikväll och luftat osv. men jag verkar ha för liten cylinder (0.625) eller så är den kass då den inte orkar koppla ur. så har beställt en 0.75.
får se om det funkar bättre. hittade lite info på nätet om att dom rekomenderade 0.7-075 cylinder
Det bör väll gå att bygga pedalstopp en liten bit ifrån där den kopplar ur för att förhindra att man trycker lagret för långt?
Gjorde en snabbmätning på kopplingen, satt den i pelarbormaskinen och tryckte ihop den för att se när den började släppa på lamellerna.
Så där var det inga problem att se när det börjar koppla ur.
men svårt att se sen med lådan på plats exakt hur mycket lagret trycker..
Får hoppas det löser sej med nya cylindern.. börjar bli less på att plocka ner lådan nu
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Du kan räkna på vilken volym du får från huvudcylindern. Arean x vägen dy flyttar kolven. Alternativt pumpa ut ett pump i en behållare och mäta volymen. Därefter gör du samma på slavcylindern. Då vet du ifall det passar och behöver inte testa om och om igen.
Edit: du har väl en redig hydraulslang och inte något orginaljox med tygförstärkning?
//Jacob
Edit: du har väl en redig hydraulslang och inte något orginaljox med tygförstärkning?
//Jacob
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
aha, tackar för tipset!
kopparrör hela vägen förutom sista 3dm där sitter det ptfe-slang.
kopparrör hela vägen förutom sista 3dm där sitter det ptfe-slang.
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Har inte Corvette bakmonterad låda?
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Har ett precis likadant lager, jag försänkte ner vid slitsarna så att det vart en plan yta för bultarna att dra mot. Det vart stabilt som tusan!
- reine
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 456
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
- Ort: Strömsund
- Kontakt:
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Har du nån bild på det strangled? Har iallafall fått grejerna att börja funka nu, men en fundering.. nu efter lite mer ombyggnationer så har jag bara 1mm spel mellan lager och tryckplattan. Räcker det? Man ser att lagret snurrar när man drar runt motorn.
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
1mm låter aningens i underkant. Tryckplattans fjädrar går lite utåt när kopplingen slits. Dvs du kommer få svårt att få full kraft med sliten lamell samt att urtrampningslagret då kommer ligga i spänn hela tiden och slitas hårdare.
//Jacob
//Jacob
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Utöver att slitsarna i lagret försänktes så borrades det nya hål i lådan som gängades så att man kan dra fast urtrampningslagret.
Jag hade samma bekymmer ang att lagret hamnade för nära tryckplattan, svarvade ner lagret i bakkant samt att själva anläggningsytan för lagret på lådan togs av lite för att få upp spelet lite.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 10:47 am
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Hej fick du/ni ordning på urtrampnings lagret? vad blev spelet (mellan spolfjäder och lager) för att få det att koppla ur helt med 19mm huvudcylinder?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor feb 14, 2008 2:05 pm
- Ort: Gävle
Re: Hydrauliskt urtampningslager funderingar Tilton / t56 /
Vad har ni för mått mellan fjäder och lager